Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 28 |
| Inloggade | 74 |
Mobilspel
| Pågående | 19 655 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| 123 hopp - Ej medlem längre | 2010-05-19 10:07 | |
![]() | Har en dobberman,en helt otroligt fin familjehund. | |
| cinja | 2010-05-19 10:21 | |
![]() | har 2 golden cinja snart 3 år, maja snart 2 år. Dom ger så mycke glädje så man bryr sej inte att dom tappar päls 2 gånger per år. golden är en lätt lärd och tillgiven hundras, gillar att vara ute i naturen , jag har aldrig koppel på mina hundar , för dom har alltid koll på sin mej eller husse. | |
| Lovley | 2010-05-19 10:27 | |
![]() | Jag har en Grand Danios, han är 1,5 år. Hade 2 st men 3 åringen gick bort av en akut sjukdom i april. Fick ta bort min 13 åriga golden retriver i januari pga åldern. Så DET är nackdelen med att ha hund. Man blir så otroligt fäst vid dom så när dom går bort är det fruktansvärt jobbigt! Har bestämt mig att min "End of Story" (Ragnar) verkligen är end of story vad det gäller hundar. Hundar är underbara och trogna vänner och skänker mycket glädje. :D MEN även ett STORT ansvar. Lycka till! | |
| rockshit | 2010-05-19 10:34 | |
![]() | Har en Puli kille på 6 år som äger mig :) mina reflektioner kring rasen: lättlärd, pigg, glad och tuff ras. kan bli, eller är något reserverad (tyvärr) mot både andra hundar och okända människor. måste socialtränas mycket. kan bli/vara en förstagångshund. hårar inte, men pälsen kräver relativt med vård. eftersom hunden måste bada "minst" en gång i månaden pga pälsen som drar åt sig både odörer och skräp. pulins päls tovar nämligen ihop sig och bildar långa rasta flätor som man också måste underhålla. puli är en lojal kamrat som kommer älska dig för all framtid. det visar dom varje dag! det finns otroliga variationer i mentalitet inom rasen puli, som hos alla andra hundraser, vilket gör att man får en individ, som gör att man måste anpassa träningen både mentalt och fysiskt efter det man lär känna sin hund. tror inte på några allmänlösningar som man kan få från hundkurser, trots att dom är vägledande i uppfostringssyfte. mitt tips är alltså lär känna din hundras och din hund, när du bestämt dig för att skaffa en. anpassa träning och motion efter din hunds behov. ha roligt och var konsekvent! Fördelar med hund: Motion och hälsa! En lojal kamrat! Hundar är lycko- och glädjespridare utan dess like. Nackdelar med hund: Att dom ibland kräks på fina och dyra mattor.Att dom blir sjuka ibland. Att det är dyrt och ha hund. Att man som hundägare känner sig begränsad eftersom man inte kan lämna sin hund ensam så länge. | |
| Sote | 2010-05-19 10:45 | |
![]() | Stor nackdel: när man kommer ner på morgonen och hittar köket och hallen spraymålat av en eller två magsjuka hundar......Ligga på knä på golvet och torka golv,väggar,kylskåp, möbler m.m kl 5 på morgonen är ingen hit alls. Och dom skyldiga står helt obekymrade och väntar på att få mer mat!!! | |
| malman | 2010-05-19 12:14 | |
![]() | jag hade en pitbull som var underbar men ingen hund jag rekommenderar som första hund. Men det Bästa du kan göra är att läsa på tänk på vad rasen är avlad till att göra i grunden. så man inte köper en vallhund och tror att den kan vara i en lägenhet hela dagarna, när den egentligen skulle passa bra på landet men det är para att plugga på. och lycka till | |
| I gott bevar | 2010-05-19 12:33 | |
![]() | 3 labradorer och 1 yorkshireterrier..... att ha hund/hundar är det bästa som finns..........mindre roligt är väl att det blir lite hundhår när dom byter päls...men det är ju en bagatell.. | |
| Ritter | 2010-05-19 12:38 | |
![]() | Bianca_79. Prata med folk som har hund, det är bättre än att prata med uppfödare. Uppfödare vill SÄLJA och självklart är just deras ras bäst... Det behöver inte vara fel att välja en blandras. De är många gånger friskare än många mer eller minre sönderavlade renrasiga hundar. Bra är också om du kan få träffa mamman och pappan till den valp du tänker köpa, då får du en liten aning om hur din valp kommer att bli. Det kan också vara bra att du först tittar på vuxna hundar för att se vad du tycker om en viss ras. Går man och kollar på valpar blir man helt kär, oavsett ras...Kom i håg att alla valpar är underbara och sååå söta! Tänk noga igenom hur mycket tid du har, för det är ett måste när man har hund - att kunna sätta av tid. Och det kan gå åt en hel del tid för att "få ordning på" vilken hund som helst. Ju mer tid du lägger ner, dessto större glädje kommer du att få av din väluppfostrade hund som avgudar dig. Och hunden kommer också att få större glädje av dig:) Sen kostar det en del att ha hund. Viktigt är att ha bra försäkring OM det skulle hända något. Stora hundar äter förstås mer, hundmat är dyrt. Men jag vill inte avskräcka dig. Det är underbart att ha hund! Jag har 2 en storpudel - skönt - inget hårande och enormt lättlärd. Jag klipper henne kort, inte en massa bollar, tofsar eller tjafs. Sen har jag också en blandraskille, tax/papillon. Han charmar alla och är en frisk och glad liten hund. Jag har lagt ner mycket tid på dem och har 2 jättemysiga hundar. Alla i familjen kan gå ut med dem, vi kan ta med dem nästan överallt. Skulle INTE vilja vara utan dem! Lycka till! | |
| elsa89 - Ej medlem längre | 2010-05-19 12:59 | |
![]() | Jag är jättesugen på att skaffa en Cavalier King Charles Spaniel. Jag tycker de verkar ha ett perfekt lynne som passar mig bra, vänliga och pigga och med på allt. De följer gärna med ut och går men kräver inga stora mängder motion och är precis perfekta i storleken. Den stora nackdelen är väl sjukdomarna, men jag hoppas att man kan undvika syringomyelia och hjärtproblem om man bara är noggrann med att kolla upp föräldrar och morföräldrar innan man köper en valp. Är det någon som har Cavalier? :) | |
| dinodog | 2010-05-19 14:11 | |
![]() | Nej men känner 4 stycken som har och har haft. En som inte har kvar sin, han fick hjärtfel som han levde med i drygt 2 år. Han blev 4 år bara tyvärr. En granne har en tik som är alldeles för tjock väger säkert 3 kilo mer än vad hon borde, som också har hjärtproblem. Och en väldigt god vän har en hanne på 3 år som än så länge är frisk. Sist hörde jag att en hundägare som vi inte träffar så ofta hade fått avliva sin just pga av hjärtfel. | |
| elsa89 - Ej medlem längre | 2010-05-19 14:19 | |
![]() | Ja det är ju tyvärr ett stort problem. Medellivslängden är dock 11 år har jag för mig, så egentligen lever de ju ganska länge oftast ändå. Jag hoppas att man ska kunna undvika det om man håller bra koll på att de har friska gener. | |
| JuicyM | 2010-05-19 14:37 | |
![]() | Jag har en blandraskille, cockerspaniel och cavalier king charles spaniel. Helt bedårande söt! 5 månader gammal :) Min familj har två hundar så har vuxit upp med hundar. Den ena är 10 år nu och börjar komma upp i ålder. Har nog ett tag kvar, det är en liten ras och hon är ändå relativt pigg! Egentligen behöver jag inte poängtera fördelar och nackdelar, det har alla andra gjort så bra. De skänker verkligen mycket glädje, även om det är en hel del jobb också såklart.. Men det är det ju med en bebis också! :) | |
| elsa89 - Ej medlem längre | 2010-05-19 14:44 | |
![]() | Ja åh vad de är fina :) Är jättesugen på att skaffa en! | |
| Ålandspojken - Ej medlem längre | 2010-05-19 16:01 | |
![]() | Finns det ingen här som har en Bassethound? En sådan är jag intresserad av att skaffa, men jag skulle gärna höra lite om andras erfarenheter av den rasen också! | |
| Ritter | 2010-05-19 16:13 | |
![]() | elsa89 Jag förstår att du vill ha en Cavallier. Vi har haft 2 i familjen. De blev ca 9 - 10 år och drabbades av hjärtproblem, som gjorde att vi tvingades avliva dem. Precis som du säger är det väldigt viktigt att kolla upp deras "linjer" så att man inte väljer en uppfödare som har mycket sjukdomar i sina linjer. Viktigt med alla hundar, men kanske särskilt med en sådan ras som lätt lägger på hullet, är ju förstås motion! Det är väldigt svårt att motstå en vädjande blick från dessa bruna, stora, lite sorgsna ögon som säger att "jag svälter ser du väl". Men man måste vara noga med att inte ge dem för mycket godsaker, utan hålla sig till den mängd mat de ska ha. Som sagt, de lägger lätt på hullet. Cavallieren KAN vara en pigg hund som vill vara med där det händer - om du tidigt lär den det. Annars finns en risk att den slöar till och bara vill gå minimala promenader, och då blir den tjock och med det ökar risken för sjukdomar. Du får vara lite detektiv så lyckas du säkert hitta en bra uppfödare med friska hundar. Lycka till! | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-05-19 16:26 | |
![]() | Jag har en cairnterrier som är 7 år gammal. En helt underbar ras. Pigg, lekfull och alltid på alerten (men inte särskilt kelig tyvärr). Klarar hur långa promenader som helst. Gillar barn och är väldigt försiktig med dom. På minussidan: Tycks aldrig få nog med mat. Är ständigt på jakt efter något att stoppa i mun!! | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-20 10:39 | |
![]() | Jag har en fråga. Hur ska man kunna skaffa hund om man inte är sjukskriven eller dylikt? Jag vill ha en hund men det går inte för jag går i skola varje dag, på sommarn ska jag jobba. Sen när jag flyttar hemifrån då? Nää då ska jag börja jobba på riktigt, man kan ju inte lämna hunden hemma när man jobbar och skaffa hundvakt varje dag går ju inte. | |
| Laserswärd | 2010-05-20 11:05 | |
![]() | Faktiskt en väldigt bra fråga WCstol... Jag tillhör den kategorin "sjukskriven eller dylikt". Skall plugga distanskurser ett par år, men sedan får man komma på en annan fungerande lösning, som inte innebär att hunden blir ensam för mycket. När vi hade hund när jag var yngre så gick man ju hem på rasterna för att gå ut med hunden. Antar att det är så de flesta löser det hela. Om man nu inte kan ta med hunden på jobbet såklart. Om man är nästintill rik så finns ju hunddagis att tillgå också. | |
| WCstol - Ej medlem längre | 2010-05-20 11:08 | |
![]() | Ja, det är svårt med hund. Man får nästan vänta tills man blir pensionär med att skaffa en. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-05-20 11:16 | |
![]() | Hund funkar fint när man arbetar heltid. Vår hund går hos dagmatte och stormtrivs med det då hans bästisar är där. Nackdelen är kostnaden då. Du får nog räkna med minimum 30 000 per år i utgifter om du har dagmatte. Sen tycker jag att det är en nackdel att inte jag kan lyfta vår labbe kille som är väldigt robust byggt och väger ca 45 kilo. Det kan vara värt att tänka på när man skaffar hund. Labbar är suveräna som familjehund. Underbar och älskad av alla! :-) | |