Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 420 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| KARR0 | 2010-05-25 22:03 | |
![]() | Kanelskorpa nu tar jag dig för en bilförsäkringsexpert men det får du stå ut med :-) Dessutom kommer jag ställa en dum fråga men men... Skadefria år, gäller det huruvida bilen har varit skadefri, eller om bilen/bilar varit skadefri/a under min ägo? Om du fattar vad jag menar | |
| zackecool | 2010-05-25 22:03 | |
![]() | men förra ägarn var min pappa | |
| Kanelskorpa | 2010-05-25 22:05 | |
![]() | Nästan alla begagnade bilar har ju mer eller mindre skavanker. Om jag vill köpa en bil med ett stenskott på framrutan, en repa på ena dörren och trasigt tanklock så är det sedan upp till mej att bestämma hur mycket jag vill lägga ner på bilen. Vissa skador kan försäkringen täcka - andra inte. Vindrutor brukar gå på försäkringen. | |
| Guanyin - Ej medlem längre | 2010-05-25 22:06 | |
![]() | Mja, några små försäkringsbolag vet jag just inte. If, Länsförsäkringar, SalusAnsvar, Gjensidige, Moderna Försäkringar... | |
| Kanelskorpa | 2010-05-25 22:08 | |
![]() | Hör med nuvarande ägaren om ni inte kan göra upp det där med vindrutan innan du tar över bilen, på dennes försäkring. Jag är ingen expert, bara bilägare. Skadefria år är så länge du kört utan att orsaka skador. | |
| Sporten4 | 2010-05-25 22:09 | |
![]() | Hm, om rutan går igenom besiktningen så behöver man inte byta rutan utan det är mest av estetiska skäl. Det är väl bara köra ett tag till och samla stenskott, :) därefter byta (så gör alla trots det Birgerkung säger ovan). | |
| yogamama - Ej medlem längre | 2010-05-25 22:11 | |
![]() | Har du försäkringar i något bolag idag? T.ex hem- eller olycksfallsförsäkring, då får man ofta mängdrabatt. Annars är det som flera redan sagt bäst att ringa runt och fråga. Jag har nyss bytt från folksam eftersom jag blev tipsad om ett billigare alternativ, men man måste ju se vad de erbjuder för nåt också, t.ex bärgning och hyrbil vid skada.. Lycka till med ditt bilägande. | |
| Bergarn1 | 2010-05-25 22:11 | |
![]() | Bilen är veteranare om 2 år, då kan du om du har en annan bil teckna en entusiastförsäkring, blir ännu billiare :-) Fast då måste du få den godkänd och så måste du gå med i nån form av förening för veteranbilar | |
| raisingirl | 2010-05-25 22:13 | |
![]() | Dröjer nog några år till innan bilen blir veteran. Annat är det med TS! ;) | |
| Kanelskorpa | 2010-05-25 22:15 | |
![]() | Jag skulle göra som Sporten4 säger... | |
| KARR0 | 2010-05-25 22:17 | |
![]() | Jag skulle ALDRIG få för mig att uppge att skadan tillkom efter ägarbytet. Men nu blir jag lite bestört här. Köpte visserligen bilen för ca 20 000 under utvärdet enligt olika värderingssiter. Grejen är att jag bad förre ägaren (min sons pappa) att anmälan skadan innan vi skrev över bilen, så kunde jag stå för självrisken. Tyckte det var lämpligast eftersom han ändå inte planerade köpa någon ny bil. Men det blev inte av för han sa att det inte spelade så stor roll. Och jag har haft bilen nästan ett år men inte förrän IDAG skrev vi på ägarbytet! Så nu är frågan om jag ska spåra upp brevet så det aldrig kommer in till transportstyrelsen eller vart det nu ska och sen se till att vi gör som jag tänkt! | |
| KARR0 | 2010-05-25 22:20 | |
![]() | Ja alltså bilen är 7 år gammal så den är nog inte veteran än på ett tag, men som sagt JAG börjar väl bli gammal i gemet ;-) | |
| zackecool | 2010-05-25 22:22 | |
![]() | nu blev det tyst | |
| Kanelskorpa | 2010-05-25 22:24 | |
![]() | Fast bilen gick ju igenom besiktningen.. Samla några fler stenskott så är det ju pga dina egna stenskott som du får byta ruta.! | |
| KARR0 | 2010-05-25 22:29 | |
![]() | Ja jag får väl göra så. Bilen gick visserligen igenom besiktningen ja, men han var osäker på hur han skulle göra (besiktningsmannen) och sa att han inte satte någon anmärkning men att jag ändå skulle byta, och definitivt innan nästa besiktning. Den hade även två trasiga lyktor som han inte heller skrev något om.. fast såna petitesser brukar de kanske inte anmärka på... vad vet jag | |
| Kanelskorpa | 2010-05-25 22:40 | |
![]() | Så länge bilen går igenom besiktningen får man väl anta att det är ok. Innan nästa besiktning kan du kolla det som var tveksamt nu, så att du kan åtgärda det som behövs för att ev slippa ombesiktning. Lycka till! | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-05-25 23:35 | |
![]() | Du har kört bilen i ett år, men den har hela tiden varit registrerad på förre ägaren? Vem har i så fall betalat försäkringen på bilen under den tiden? Har det funnits en försäkring på den? Om det är så att det hela tiden har funnits en försäkring på bilen så är det ju den försäkringen ni måste använda för att få rutan bytt. Byt i så fall rutan i morgon och skicka sedan in papper på ägarbytet. | |
| KARR0 | 2010-05-26 00:31 | |
![]() | Birgerkung, jag har kört den 10 månader och den har varit försäkrad hela tiden, förre ägare betalade. Jag har hela tiden sagt som du, att rutan borde fixas på hans försäkring innan vi skickar in papper på ägarbytet, men han tyckte att han sålt bilen så billigt att han inte skulle behöva anstränga sig mer. Och ikväll postade han brevet så nu är det försent. :( Försäkringen gäller maj ut. Vet inte om han kan få ut pengar för rutan månaden ut även om vi skrev dagens datum på pappret... nej det hör jag ju nu hur ologiskt det låter... Hur som helst ringde jag och skällde lite innan när jag insåg att jag skulle betala flera tusen istället för bara en självrisk, och då sa han att han kunde betala kostnaden. Men ändå, så fruktansvärt onödiga pengar och det stör mig nåt enormt! | |
| lindamamma | 2010-05-26 00:43 | |
![]() | ja det är en djungel, men kolla upp var du har alla dina andra försäkringar, hus, djur fritid, hem. alla bolag ger ju olika bonusar om du samlar dom i ett å samma bolag | |