Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 255

Forumkategorier

Användare Inlägg  
marcus_aberg - Ej medlem längre2010-08-16 13:57
Antal inlägg: 320

så länge man förknippar snus/cigaretter med något positivt är det riktigt svårt att hitta den där gnistan som hjälper dig att stå emot..
jag försöker tänka på snus som något riktigt negativt numera.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-16 13:58
Antal inlägg: 496

Ja det är så. Jag älskar att röka, verkligen. Och man inser ju tex hur farligt någonting är för man tänker ju alltid att "det händer inte mig" osv. Alltså, röka och vin är bland det bästa jag vet hahah. Helt sjukt. Jag vet.

onyxonyx - Ej medlem längre2010-08-16 13:59
Antal inlägg: 43

Det är ett slutarökapreparat (antidepressivt) som man kan få utskrivet av läkare.. Med risk för felskrivningar nu, som jag förstått så stänger det av nikotinreceptorer i hjärnan så att röka ger en ingenting..
Jag själv kände ingenting, jag rökte men fick ingen kick och kände ingen abstinens eller avsaknad heller.
Dessutom gick jag i samtal på lungkliniken för att lära mig förändra mina vanor och tänka till lite extra :)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-16 14:01

Låter väldigt avancerat men eftersom att det fungerade för dig så måste det ju varit bra. Samtal är verkligen inte min grej, jag vill typ mörda alla som säger att man ska sluta röka och förklarar varför det är dåligt haha. Då sitter jag hellre hemma och svär för mig själv haha.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-16 14:01

Men jag tror säkert att samtal och rådgivning är bra för många!

onyxonyx - Ej medlem längre2010-08-16 14:02

marcus du har så rätt, när man väl slutar se det positiva så är det så lätt.. Jag ser bara positiva saker med att inte röka nu.. Tror det är det som gör att jag blivit en så tjatig jävel när jag ser andra röka :)

onyxonyx - Ej medlem längre2010-08-16 14:05

Nilli: Jag trodde inte samtal var något för mig heller :) Gick dit mest för att få en fullständig check-up för att se vad rökningen gjort med mig.
Och då fick jag höra att om jag varit en bil så hade jag fått körförbud, nu behöver jag inga astmamediciner mer och alla mina värden är toppen :) Sen blev jag inlockad på samtal och efter 1 gång var jag fast då jag insåg hur bra det faktiskt var för mig!!

Nilli - Ej medlem längre2010-08-16 14:05

Onyxonyx, det kanske är du som är min granne som SMÄLLER igen balkongdörren flera gånger på raken varje gång jag röker på balkongen. Haha.

Goajag802010-08-16 14:05
Antal inlägg: 42

Jag slutade röka i Mars förra året. Vet att jag hade ont i lungorna när jag skulle gå upp på morgonen. Tittade på ciggen och sa fy faaaan vad äckligt. Sen har jag aldrig tagit ett bloss igen och inte vart sugen heller! Tack o lov!!!!!

onyxonyx - Ej medlem längre2010-08-16 14:08

Nilli: Hahaha nej inte jag :) Fast jag kommer säkert bli sån, fast jag försöker stå emot!!

Goajag80: Jätteduktigt av dig :)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-16 14:09

Bra jpbbat Goajag80, tänk om man kunde känna så ändå.

Goajag802010-08-16 14:18

Jaa, jag är vansinnigt glad över att det gick så bra. Har rökt sen jag va 13 och försökte väl 1-2 gånger att sluta. Denna gången va det verkligen "rökt" för cigaretterna!

vigren2010-08-16 14:25
Antal inlägg: 1146

Det finns bara vinster med att sluta! Slutade själv för snart 7 år sedan efter att ha rökt i över 30 år!
Inget svårt alls faktiskt... Läste boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr (tror att författaren heter så) och hade stark motivation efter att ha velat sluta i flera år. Har inte tagit ett bloss sedan dess och har inte haft någon längtan efter det heller. Motivationen är den starkaste "motorn" tror jag...
Kände hur lungkapaciteten blev sämre och sämre så det var det som gjorde att jag kände mig tvungen att sluta.
Har du träffat någon person med KOL? Någon som rökt sig till dålig cirkulation i benen med amputation som följd? Det är inte bara lungcancern som lurar bakom knuten, det finns SÅ många andra livsfarliga tillstånd som orsakas av rökning.
Kan även lova dig att du blir mindre stressad av att sluta... Jo, det är faktiskt sant! Rökandet är en stressfaktor, det märker man inte när man håller på, du märker det först efter att ha slutat.
Vikten ja, är ett kapitel för sig... jag gick upp en del även om jag inte ändrade mitt "intag" men det kanske har med min ålder att göra ;)
Tycker dock att det är bättre att bära på de kilona än att röka.
Önskar dig lycka till och försök att inte tänka så mkt på nikotinet!

le-lou2010-08-16 14:34
Antal inlägg: 17500

Tror verkligen vigren har nåt bra där. Boken har hjälpt många i min omgivning att dumpa ciggen, bla min mamma som var inbiten rökare. Kanonbra av er som försöker sluta med den här dumma vanan, all eloge till er :)!

Goajag802010-08-16 14:34

Jag tänkte mer på vad andra människor såg om rökning och försatte det dom såg på mig, alltså vad tyckte andra människor om mig?
Hur tyckte andra människor om att prata med mig? Hur tycker dom att jag luktar? Fråga dom helt ärligt. Fråga dig själv helt ärligt!

Det bästa jag tyckte med att sluta röka va mitt självförtroende. Eftersom jag förstod vad rökning för andra ickerökare innebar!

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-16 14:36
Antal inlägg: 37631

jah slutade 1990 för att jag ville det,det är fult dumt illa luktande,falit ,sen blir andra sjuka av passivrökning ,ville inte att någon skulle tjäna pengar på att jag var dum och rökte,jag ångrar att jag började.när cansern kommer så kommer jag ångra det mera att jag någonsin var så urbota korkad att jag började men det går inte att backa bandet tyvärr

Nilli - Ej medlem längre2010-08-16 14:44

Vigren

Jag är glad för din skull och för dom som den där boken hjälper. Jag läser inte böcker, gillar inte självhjälpsböcker och kommer inte läsa den bok du tipsar om. Tyvärr så är inte jag sån. Jag är fullt medveten om riskerna och har varit det sedan jag började för 11 år sedan, men det rör mig inte ryggen, hade det gjort det och jag hade varit drabbat på det ena eller det andra sättet själv så hade jag säkert slutat för länge sedan :)

Goajag80, jag bryr mig verkligen inte alls hur andra människor uppfattar mig så det hjälper inte. Dock är jag trött på alla som tjatar och dömer en för att man röker, men det ger snarare motsatt effekt, jag vill bara röka mer.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-16 14:45

Ttiitti, ja jag är en sån person som inte kommer ångra att jag började förrän jag sitter med Kol, cancer eller annan sjukdom tror jag.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-16 14:47

Och observera att den här tråden inte är till för att uppmärksamma alla om sjukdomar, utan den handlar om Hur och Varför man slutade, den här tråden är heller inte till för att pracka på någon något, varken gott eller ont. Öppna en till/ny tråd om ni vill uppmärksamma folk om sjukdomar! Inget illa ment alltså, vill inte att den här tråden ska förlora sitt syfte.

vigren2010-08-16 14:54
Antal inlägg: 1146

Boken är ingen vanlig typ självhjälpsbok, mer som en aha-upplevelse!
Den innehåller INTE en massa skrämselpropaganda om vad som händer med en människa som röker...

Känner igen det där med att tjat ger motsatt effekt... ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?