Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade6
Mobilspel
Pågående19 249

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-17 20:17
Antal inlägg: 174

Och så fungerar det i praktiken:
I ett och samma arbetslag eller team arbetar säg tio personer. Sex anställda, fyra inhyrda. I företags webbpresentation syns inte de fyra inhyrda, de finns inte. När företaget mejlar ut inbjudningar till vidareutbildningar, kurser, friskvård, fester eller övrig personalvård utelämnas dessa fyra.
Dagen efter personalfesten är stämningen på jobbet inte överdrivet hög. Företagsledningen har tackat sina medarbetare för ansträngningarna, men de inhyrda har suttit på jobbet medan övriga har utbildat sig, varit på fest osv. osv.

Några av de inhyrda arbetar dessutom i roller som ligger långt i från vad som står på kontraktet och till löner som är ingångslöner, trots att de har gedigen erfarenhet. Det heter nämligen att arbetsgivaren inte kan betala mer, det vill säga kunden. Det finns ingen att förhandla med helt enkelt, lönen är redan påskriven på kontraktet.

Eftersom många företag valt att endast rekrytera externt via bemanningsbolag är nu lönerna fixerade och alla inhyrda utestängs från vidareutbildning osv. som är ett krav för att hänga med i den tekniska utvecklingen. Bemanningsföretaget anser inte att det är deras uppgift att förkovra medarbetaren.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-17 20:34
Antal inlägg: 4429

Varför skulle inte bemanningsföretagen vilja förkovra medarbetaren? Ju mer kompetens, desto större flexibillitet hos din investering och mer värdefullt blir bemanningsföretaget för köparen/företaget. Det finns ett självändamål i att ha välmående personal som utvecklas inom företaget.

Företagen vill ha en mer flexibel lösning än vad som historiskt varit möjligt i sverige. Se bara på Göteborgs hamn som sitter så hårt i fackets klor att dom funderar på att arrendera ut all drift eftersom det blir för stora problem med lönsamhet.

Bemanningsföretagen fyller en mycket viktig funktion för våra företag att ens klara av att vara konkurens kraftiga. Ett företag som inte tjänar pengar betalar inga löner heller. Sunda företag med en väl avägd bemanning är mycket väl fungerande lösning.

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-18 00:39

Men snälla nån, flexibla lösningar handlar inte bemanning om. Vikarier har i alla tider funnits på företagen, nu vill företagen helt enkelt slippa anställa med alla de kostnader det medför, som just utbildning, personalförmåner osv. osv. Genom bemanningsföretagen pressas lönerna ner, det finns absolut inget gott att säga om er bransch, sorry. Ni är bara en dyr och onödig mellanhand som oftast inte ens kan branschen ni rekryterar till.

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-18 00:41

Glömde: Vikarier får efter en viss tid, fn. ett par år eller så, förtur till anställning. Detta vill företaget slippa hålla reda på. Sveriges Radio är ett av alla företag som satt i system att slippa anställa, så det är inte precis de minsta företagen vi talar om. Det är en skam.

YamahaJet2010-08-18 00:48
Antal inlägg: 2239

Hmm, i en annan tråd precis samtidigt vill le-lou luckra upp arbetsrätten, samtidigt som hon vill förbjuda bemanningsföretag för att dom typ...luckrar upp arbetsrätten. Ack, jag som vanligtvis har höga tankar om denna dam.

le-lou2010-08-18 02:24
Antal inlägg: 17500

äh yamaha - ingenstans skriver jag att jag tycker bemanningsföretagen är sopor FÖR att det är först ut om man kommit in sist. Antar att de kör det med iofs.
De behandlar en som skit bara. Lönerna är "avtalsenliga" och suger otroligt. De skiter i din arbetsmiljö, trots att de "håller sig till avtalen".

Det är det jag säger. Jag ogillar bemanningsföretag för att de slavdriver folk lagligt, och med stöd. Jag ogillar också fackförbund, jag äcklar mig på turordningsregler, avtal som ska "gälla mig som anställd". Oj jag är så skyddad. Under tiden jobbar jag som en idiot och tror att man är uppskattad.
Jag är väldigt anti. Varför? För att i slutändan handlar det enbart om att sko sig på folk, och det gäller de alla. Har jag någon gång fått hjälp av ett enda fack, trots att jag haft rätt på min sida? Nej. De är bra på att konstatera att man har rätt till ditt och datt, men skiter i dig när du väl sitter där.
Hellre har jag en öppen arbetsmiljö där jag som arbetstagare kommer överens med min arbetsgivare om vad som ska gälla. Ge och ta, inte som nu, en massa hycklande dravel.
Min bästa arbetsplats var ett företag som sa öppet till mig när jag var på intervju att de inte har kollektivavtal. Jag fick alla korten på borden, jag sa ja till det och så började jag. Vi körde på, jobbade som svin, tjänade bra och blev uppskattade till tusen. Fick betalda resor och fester regelbundet, grymt fina jul och sommarpresenter - uppskattning och alla trivdes. Förutom när facktanten kom upp till oss och förklarade att vi var hunsade och förtryckta.
Jag bara satt och väntade på att hon skulle gå igenom LAS för oss.

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-18 02:39

Facket kan verkligen ställa till det, ja. De hjälper företagen att pressa ned lönerna och har man otur kan det sitta en dålig förhandlare som gör det omöjligt att få en rimlig lön. Jag fick skäll av en fackklubbsordförande för att jag kommit in på en för hög lön, hon hade fått allt om bakfoten. En bra fackklubb ser det som positivt om en medlem får hög lön, det gagnar alla eftersom snittet åker upp. Så långt tänkte inte denna representant och h*n är inte ensam. Den som verkligen vet vad facket kan och ska hjälpa till med kan vara till stor hjälp, men som sagt, dessa oinsatta företrädare förstör för alla.

regression2010-08-18 02:56
Antal inlägg: 1563

''En bra fackklubb ser det som positivt om en medlem får hög lön, det gagnar alla eftersom snittet åker upp.''

Nej. Detta är ett dubbelfel. När snittlönerna går upp så bidrar det till ett ökat inflationstryck, vilket inte gagnar någon, och detta känner centralorganisationerna till och försöker därför i möjligaste mån koordinera lönerörelsen så att inte enskilda ''fackklubbar'' börjar trissa upp lönerna på bekostnad av andra. Av tradition inväntar man industriavtalet vilket brukar ses som en indikator på hur mycket produktiviteten i landet faktiskt förväntas öka.

regression2010-08-18 03:10
Antal inlägg: 1563

Sedan är det lite grumligt exakt hur det är bra för alla att just DU får högre lön. Jag har själv en befängt hög lön -- men det tjänar du också på, för jag ''drar upp'' snittet? Hm...

le-lou2010-08-18 03:12
Antal inlägg: 17500

Jag ska säga att jag skulle vara helt för både fack och las och hela faderuttan om det som gällde - gäller. Och gagnade oss. Mina upplevelser är det motsatta, fackförbund vill inget mer än ta mina pengar. Fakta.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-18 07:03

Sweetlime, vi pratar exakt om flexibla lösningar för företagen...Det är just anställningskostnaderna som blir för höga för företagen. Vidare så är ofta dom som arbetar inom bemanningsindustrin från den bransch dom arbetar med. Jag hade arbetat med logistik och arbetade bland annat med speditörer. Du är medveten om att den kollektiva sidan bara är en liten del av bemanningsindustrin va? Företag behöver bemanning på såväl den som på tjänstemanna sidan. Men det är kanske bättre att inte expandera och utvecklas för att man som företag inte har råd att anställa?

Guldplate2010-08-18 08:26
Antal inlägg: 1212

Nu har jag läst hela tråden och min spontana reaktion är att det argumenteras hårt för att bemanningsföretagen antingen är räddaren vi saknat i decennium eller att de är arbetsmarknadens svar på digerdöden, som tynger de drabbade med outhärdliga plågor.

Jag har själv inga som helst erfarenheter av bemanningsföretagen men jag har hört både solskenshistorier och dess motsatser. Min bror fick in sin fot på ett företag som slutade med fast anställning. Samtidigt har jag träffat på dom som fått flacka runt bland mängder av företag och fått göra skitgörat som ingen annan velat ta i.

Jag tror att det är som med personlig assistansbolagen. Företagare har insett marknaden och det har resulterat i att det har ploppat upp en hög med seriösa och oseriösa bolag lite varstans i landet. Sen har marknaden inte riktigt kunnat sortera ut dom oseriösa företagen, i alla fall inte ännu.

Guldplate2010-08-18 08:32
Antal inlägg: 1212

Sen funderar jag på om inte bemanningsföretagen lider av det vissa assistansbolag också lider av. Att vissa anställda har en skev bild av vad deras huvuduppgifter är. Jobbar man för den anställdes eller för företagets bästa?

Personligen gillar jag den inställningen IKEA lär ha vid sina anställningar. Det är lättare att lära en person att klara av nya uppgifter än att få dom att ändra på sina värderingar i livet. Alltså försöker man enbart anställa folk delar värderingarna företaget står för. Det lönar sig i längden då företaget drivs av samma värderingar och mål på alla plan, från Kamprad till Nisse nere på lagret.

Det är bristen på detta i andra företag som gör att erfarenheterna kring hur tex bra eller dåligt bemanningsföretagen är går så vitt isär. Göteborgsdelen av ett bemanningsföretag kan skapa en enorm tillfredsställelse bland sina anställda medan tex Karlstadsdelen får folk att vantrivas och jobba som slavar. Sen är det nog så att det den dåliga sidans rykte sprids bäst. Vilket smutskastar hela branschen...

Sten Saxpåse - Ej medlem längre2010-08-18 09:06
Antal inlägg: 163

Det är ju inte bemanningsföretagen som är boven, det är ju den arbetsgivare som avskedar folk pga "arbetsbrist" och sedan återanställer dem till lägre lön och hårdare krav som gör felet. Att bemanningsföretagen finns och kan tillhandahålla tjänsten är inte heller deras fel, det är ett resultat av vår arbetsmarknadspolitik.

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-18 10:49

Tvålis, du verkar tro att jag inte är tjänsteman? Hm...
Du kan skriva hur mycket du vill om det här, för min del är bemanningsbranschen något som måste bort från arbetsmarknaden i dess nuvarande form.
Jag är för en fri marknad, men en fri marknad fungerar optimalt först när den är tuktad. Vi har haft slappa arbetsmarknadsministrar som inte varit överdrivet intelligenta, vilket skadar hela landet. Den senaste dök upp med falska meriter. Att Reinfeldt inte stoppade Borgs kompis i första svängen är en mindre katastrof, men han fick till sist lära sig att det kostade lite.

Zaskia - Ej medlem längre2010-08-18 10:58
Antal inlägg: 576

Att vara anställd i ett bemanningsföretag känns både osäkert och stressigt. Man vet aldrig hur morgondagen blir, om man skall arbeta och var man skall arbeta. Det är ingen kontinuitet i tillvaron. Det känns inte som om man har några arbetskamrater och man är hela tiden orolig för hur framtiden blir.
Bemanningsföretag kan vara bra för ungdomar under sommarlovet. De vill ju bara arbeta en begränsad tid.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-18 11:08

Njae, jag har bara en känsla av att du resonerar ur ett kollektivperspekt och att jag anser att bilden är så mycket större och mer komplex än så sweetlime. Jag arbetar inte inom bemanningsindustrin längre, men jag upplever majoriteten av branschen som seriös och en nödvändig pusselbit i det extremt hårda arbete som vi har i sverige med en något mer arbetarvänliga arbetsmarknadspolitik som ger svenska företag konkurens nackdelar i andra länder.

Med det sagt så är jag inte emot en god trygghet för arbetstagaren, jag känner att det är extremt viktigt med välmående medarbetare och gillar "det svenska sättet" att driva företag på. Jag är för starka humana värden och ser ogärna hur medarbetare bara används som anonyma resurser.

Men det finns en balans där arbetsgivaren behöver ha dels en egen anställd personalbas men också ta toppar och dalar med bemanning. Bemanningen fyller i de lägena en extremt viktig funktion för att våra företag ska kunna vara explosiva och konkurens kraftiga.

Sen kan det vara så att svensken generellt förväntar sig snudd på orealistisk trygghet och säkerhet vid anställningar. Men det är nog en annan diskussion.

emmylicious2010-08-18 11:14
Antal inlägg: 4501

Ur mitt perspektiv (arbetslös) så är bemanningsföretag bara jobbigt.. Blir besviken varje gång jag hittar ett intressant jobb och det visar sig vara ett bemanningsföretag - ytterligare en sida att behöva registrera sig på och fylla i uppgifter om utbildning, kunskaper och tidigare arbeten.. Jag har ingen aning om hur många bemanningsföretag jag är registrerad på längre.

emmylicious2010-08-18 11:15
Antal inlägg: 4501

Det tråkiga är att alla sidorna ser skumma ut, har konstig layout och ser väldigt "billiga" ut när man kommer till just dom delarna där det handlar om att skriva sitt CV, eller så buggar dom.

_sweetlime_ - Ej medlem längre2010-08-18 14:24

Många bemanningsföretag vägrar tala om hos vilken arbetsgivare jobbet finns, av konkurrenskäl. Då ser man genast att annonsen och jobbet mest är till för bemanningsföretaget och arbetsgivare missar många kompetenta som inte har lust att söka eftersom arbetsgivaren är viktigare än jobbet, många gånger.

Att bemanningsföretagen bara hjälpen arbetsgivare att hantera en osäker produktion stämmer inte, bemanningsföretagen hjälper företagen att kringgå de lagar vi har i landet. Bland annat Las. Inte ens Reinfeldt är emot Las, men han borde vakna och se vad som egentligen gäller på arbetsmarknaden numera.

Jag tror att jag kanske har sett mer hur bemanningsbranschen fungerar än dig, Tvålis. Jag har i en bransch där man får god insikt i hur det inte skall gå till.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?