Spelrum
| Giraffen | 38 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 62 |
Mobilspel
| Pågående | 19 286 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Svardfisk | 2010-08-21 12:57 | |
![]() | EE: www.dn.se/sthlm/mord...o- 1.933376 Dn är ingen bra källa men det är vad jag hittar snabbt. En 15-årig flicka mördas. Gärningsmannen döms till ungdomsvård i knappt två år. | |
| reson - Ej medlem längre | 2010-08-21 13:01 | |
![]() | Det är ju helt absurt!! | |
| le-lou | 2010-08-21 15:54 | |
![]() | uj uj känsligheten .... får be Trucker om ursäkt för att jag sa att vi förstår nog vad hon menar och att han inte behövde ta i så...... Och det där med monarkin var helt ovidkommande att ta med, ber om ursäkt för det med. Nån måtta får det vara. Att cheltz menar att vi ska avrätta hit och dit för småskit och petitesser är jag också helt på det klara med. Väl mött. | |
| Tess 08 | 2010-08-21 15:58 | |
![]() | le-lou 2010-08-21 15:54 Att cheltz menar att vi ska avrätta hit och dit för småskit och petitesser är jag också helt på det klara med. Snälla kan du visa var? I så fall har jag missuppfattat helt! Strängare straff kunde jag läsa mig till... men inget om avrättning.. | |
| SethGecko | 2010-08-21 16:10 | |
![]() | att ha suttit i fängelse, även om det bara är ett par månader ekar för en människa resten av livet, det är ett som är säkert. det är mycket som automatiskt blir låst för en människa som suttit i fängelse, särskilt om det gäller vålds eller sexuella brott. vårt samhälle är inte särskilt snabba på att förlåta en fängelsekund, även om han suttit av sitt straff. hårdare straff ger inte mindre brottslighet, tvärtom har det ju visat sig. I vissa delstater i USA finns det ett system med "three strikes", efter tre brott, oavsett hur stora eller små, blir gärningsmannen inlåst på livstid. Det har inneburit i praktikten att folk har begått två ganska små brott och när det tredje är på gång blir brottet genast mycket grövre, eftersom det inte spelar någon roll hur det slutar, livstid blir ju ändå resultatet. I Sverige har vi ju liknande system i det att återfallsförbrytare kan bli dömda hårdare, särskilt om brottet skett under den villkorliga frigivningen. | |
| TruckerP - Ej medlem längre | 2010-08-21 17:01 | |
![]() | Att sitta på kåken ger personen gott om tid att tänka igenom sitt eget sketna sätt att vara och kanske rent av bli klyftig nog att ångra sig och leva rätt efter att straffet avtjänats. Men att myndigheter vill kapa av ryggraden på en kille för att vedergälla ett begånget brott är helt jävla bedrövligt. Ett långt fängelsestraff och som en skrev nyss, varför inte låta honom försörja den han skadade och hans familj resten av livet? Då tvingas han att tillföra nåt nyttigt i livet. Gör honom totalinvalid och nån annan får lov att ta hand om honom. Det absurt grymma i hela tankegången om att kapa ryggraden behöver jag väl knappast ens påvisa för det borde varenda vettig människa själv fatta. le-lou: ursäkt från min sida för att jag var grinig. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2010-08-21 17:57 | |
![]() | Svardfisk, sedan dess har straffvärdet för mord skärpts. | |
| le-lou | 2010-08-21 19:07 | |
![]() | Tess 08 - ironi min vän, ironi.. TruckerP - absolut ingen fara. En ursäkt från mitt håll för ironin som kanske inte gick fram :) | |
| Snowlion | 2010-08-21 20:56 | |
![]() | Helt sjukt.. skulle jag bli straffad sådär skulle jag göra allt i min makt för att ta ihjäl mig sj | |
| mrperfect | 2010-08-21 22:20 | |
![]() | Straffet för överlagt mord är livstid, det finns inget annat | |
| Mitzy | 2010-08-21 22:43 | |
![]() | Hm...jodå Brottsbalken 3:1 säger visserligen att livstid är ett alternativ MEN där sägs också att denne må dömas till tio år ELLER livstid. Det är stor skillnad. Har man inte suttit i rätten en antal år så kanske man inte ska uttala sig så kategoriskt? Även om man kanske inte tror det så finns det förmildrande omständigheter när det gäller mord, ja t o m överlagt mord. Vad sägs om de kvinnor som blir misshandlade psykist/fysiskt under ett antal år och sedan begår överlagt mord för att slippa undan sin plågoande? Jag har träffat (och övervakat) en kvinna i just den situationen och jag kan bara konstatera att hon skulle få vara i mitt hus och ta hand om hus och hem och alla mina hundar närsomhelst. Hon är inte ond. Inte så smart kanske, men absolut inte ond. Tvärtom väldigt rar. När det gäller ursprungsfrågan så tycker att de som sagt att den dömde i detta fall skulle få försörja familjen alt. ta hand om sitt offer är inne på rätt spår i mina ögon. Det skulle givetvis vara på den fysiska livstiden för brottslingen eftersom hans offer inte har ngn möjlighet till "benådning". Detta är ett system som använts i Norge under många år, visserligen för mycket lindrigare brot, but all the same. Det är så himla enkelt att "se" på ett brott och sedan omedelbart "tycka". Har man inte alla fakta så kan man roa sig med att tycka allt man vill (och det finns ju som bekant en hel presskår i Sverige som roar sig med detta i tid, men än mer i otid) men det betyder fortfarande inte att man vet ett skit. Så är det bara. Visst - straffen i Sverige är förhållandevis lindriga om man ser och jämför med andra länder. Men som ngn ovan mycket riktigt påpekade så är straff inte speciellt effektiva när det gäller att vara avskräckande. Jag vet det efter att ha praktiserat juridik i både Sverige, där, såklart inga dödsstraff finns och nu de sensate 12 åren praktiserat juridik här i Georgia, USA där vi VERKLIGEN har dödsstraff. Eh..men det är ju en helt annan diskussion, flåt. | |
| apbur | 2010-08-21 22:44 | |
![]() | Jag tycker att det är ett fruktansvärt straff att bli frihetsberövad. Har man lite fantasi kan det jämföras med att göra någon förlamad. Det är värre att låsas in än att få kroppslig bestraffning. | |
| Guldplate | 2010-08-21 22:50 | |
![]() | apbur: Är du att vi ska inför kroppslig bestraffning istället för fängelse? | |
| apbur | 2010-08-21 23:11 | |
![]() | Det finns fördelar med kroppslig bestraffning. Det blir väldigt mycket billigare. Vid lättare brott tror jag det hade varit ganska effektivt. | |
| Guldplate | 2010-08-21 23:27 | |
![]() | Fast frågan är om det är mer avskräckande med kroppslig bestraffning än frihetsberövande. Kan tänka mig att en del nog hellre kan gå med på 10 piskrapp för snatteri istället för att sitta inne. Smärta kan man stålsätta sig emot och efter någon dag är det mer eller mindre över. Efter det kan man fortsätta med det man höll på med, dvs snatteri. | |
| apbur | 2010-08-21 23:41 | |
![]() | Det är naturligtvis en möjlig konsekvens men jag tror ändå människan svarar väldigt bra på kroppslig bestraffning. Jag tror inte heller fängelse är mer avskräckande än kroppslig bestraffning. Se bara hur majoriteten reagerar på det. De flesta anser ju att kroppslig bestraffning är inhumant medan fängelse är rena semestern. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-21 23:47 | |
![]() | men just förlamning är väl eg inte en kroppslig bestraffning i ordets vanliga bemärkelse, smärta är vad jag tänker på främst. förlamning är ju ett sort raffinerat/primitivt och ack så mkt hårdare (?) frihetsberövande eg. | |
| Mitzy | 2010-08-21 23:57 | |
![]() | Hm...vanligtvis så avlider den som blir bestraffad med mer än tio piskrapp...så är det en rimlig konsekvens? | |
| Guldplate | 2010-08-22 00:09 | |
![]() | Mitzy: Kan erkänna att de tio piskrappen bara var en siffra jag tog ur tomma intet för att skapa ett exempel. ;-) Ett piskrapp per chokladkaka kanske fungerar bättre. =) | |
| apbur | 2010-08-22 00:10 | |
![]() | ramsay, nej, jag syftade inte på förlamningen när jag tog upp kroppslig bestraffning. Avlider av piskrapp? Det har jag svårt att tro. Man delar väl vanligtvis upp rappen om det blir många. | |