Spelrum
Giraffen39
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade70
Mobilspel
Pågående19 360

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132010-08-23 10:08
Antal inlägg: 17542

dinodog
Tas UP korrekt skall du inte stå bakom skynke faktiskt utan du skall vara under uppsikt när du lämnar provet (dvs urinerar) - detta för att man med ganska enkla medel kan manipulera ett prov.

micro1132010-08-23 10:09

Tack wildman :)

jaapconrad_ - Ej medlem längre2010-08-23 10:14
Antal inlägg: 670

''Jag tror dock han backade på grund av integritetskränkningen''

Ja, han är ju känd som Mr Integritet, den här Bodström. Självklart är detta helt oskyldigt, men det är alltid kul att läsa de panikslagna förklaringarna av de socialdemokratiska moralpoliserna -- typ micro och bitte -- när sådant här händer.

torstensito2010-08-23 10:19
Antal inlägg: 78

Tycker du det är skadligt med lite integritet?

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-23 10:20
Antal inlägg: 4429

Jag tycker också att han skulle ha vägrat. Direkt. Problemet är att han inte gör det. Han går faktiskt med på det fram tills han får reda på vad man testar. Hade jag varit Bodström så hade jag sagt kategoriskt nej från början. Jag tror nämligen att han hade fått utslag på det och därför skulle han vägrat.

Sen undrar jag lite över frivilliga drogtest generellt. Om resultatet blir som med Bodström så är dom faktiskt helt värdelösa och lämnar fler frågor än svar. Det är väl lite det som är grejen med just slumpvisa drogtest? Jag har själv jobbat på en arbetsplats där det var obligatoriska, slumpvisa, drogtester med jämna intervaller. Jag kände mig inte kränkt i intrigiteten en ända gång. Märkligt det där.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-08-23 10:20
Antal inlägg: 5809

Jag tycker att det är bra att han vägrar. Det är verkligen kränkande att media ska provocera på det viset. Modigt att han vågade säga "nej" tycker jag!

:)

Dessutom finns det viktigare saker att rapportera om än ett gammalt test.

jaapconrad_ - Ej medlem längre2010-08-23 10:20
Antal inlägg: 670

Hahaha, fan vad dåliga ni sossar är på att argumentera. ''Tycker du det är skadligt med integritet?''. Herregud.

torstensito2010-08-23 10:28
Antal inlägg: 78

Det tog kanske en stund innan han hittade sina gränser, det är inget konstigt med det.

apbur2010-08-23 10:34
Antal inlägg: 9699

Jag undrar mer när det är aktuellt med frivilliga drogtester? I vilka sammanhang ska de användas?

Slumpvisa drogtester låter helt idiotiskt i mina öron. Typ "om någon visar positivt på drogtestet så är det ett problem. Vi kan dock inte peka ut problemet utan väljer istället att hitta problemet som vi inte ser genom att använda slumpen."

Jahaja.

wildman2010-08-23 10:36
Antal inlägg: 3860

Jaap, jag tycker , trots min åsikt om Bodström, att detta problemet är av mer generell art än av politisk karaktär. I mina ögon så är det media som ska diskuteras snarare än Bodström. Jag tror faktiskt som torstensito att han efter överrumplingen tog några sekunder på sig för att fatta beslut om sin ståndpunkt.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-23 10:51

Jag delar Wildman och Torestensitos åsikt. Jag är övertygad om att han helt enkelt inte fann sig. Att journalistiken är uppåt väggarna är uppenbart. Lik förbannat så är det hans jobb och han klarade inte riktigt av uppgiften.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-23 10:52

Slumpvisa drogtester är väldigt bra på en arbetsplats där en stor andel av dom anställda framför fordon.

l1ttle_pwny2010-08-23 12:03
Antal inlägg: 26

Slumpvisa drogtester skulle vara bra på alla arbetsplatser där det kan vara farligt för andra om folk är drogpåverkade.
Dagis, sjukhus, etc etc.

Det borde väl inte vara så konstigt att ha med det i anställningsavtalet, då kan ju faktiskt de som drogar välja att inte jobba där?

dinodog2010-08-23 12:05
Antal inlägg: 4973

Då min son drogtestades på skolan fick han stå bakom ett skynke. Skolsköterskan kollade så att han inte hade ngt som han kunde manipulera provet med.

Tycker det är bra med drogtester. Går man på en skola där eleverna lär sig köra tunga fordon, eller hanterar maskiner så kan man inte vara drogpåverkad.
På hans skola har de hittat ett par stycken som har använt sig av droger.

micro1132010-08-23 12:06

Tvålis
Min man är busschaufför och får självklart lämna tester - det är inget han tycker är roligt men något han har förståelse för.

Som kriminalvårdare har jag aldrig lämnat test - staten får inte göra sådan kontroll. Det tycker jag är fel. Jag vet flera kollegor som "fritidsdrogade" och anser inte att sådana har i yrket att skaffa - de är säkerhetsrisker, och de är dessutom brottslingar. Brottslingar skall inte ha till uppgift att låsa in andra brottslingar.

I yrkeslivet är det alltså en sak - där kan sker faktiskt drogtesten av fri vilja eftersom det är en överenskommelse man ingår i vissa yrkesgrupper när tar anställning.

Tvång för ungdomar är en annan sak.

Staten skall inte ta över föräldrarätten utom i yttersta nödfall. Då finns LVU att tillämpa.

Fram tills dess är föräldern besutsfattare - och det skall banne mig inte skolan och staten kunna åsidosätta.

Jag skulle bli vansinnig om någon gjorde ett sådant ingrepp på någon av mina barn.

Själv har jag däremot faktiskt drogtestat barn - mitt beslut - inte statens.
Det var för övrigt negativt - och jag fick skämmas.

werigo - Ej medlem längre2010-08-23 12:08
Antal inlägg: 137

Var det inte så att han vägrade då han fick veta att han skulle ha en okänd människa med sig på dasset?
Han är väl blyg helt enkelt! Dessutom så är det ju inget tvång.

Bra gjort

micro1132010-08-23 12:16

l1ttle_pwny
Det finns med i många anställningsavtal - det är frivilligt att ingå anställningsavtal.

Det Beatrice Ask föreslår är tvång för ungdomar och att man tar ifrån föräldrarna beslutanderätten - det är något helt annat.

Staten skall inte ha den makten över oss.

apbur2010-08-23 12:17
Antal inlägg: 9699

Är man drogpåverkad om man visar positivt på något i ett drogtest? Nej, naturligtvis inte. Ska man gå till jobbet när man är full? Nej, naturligtvis inte.

Ska man införa obligatoriska drogtester för dem som jobbar på sjukhus kan man ju börja med att halvera läkarkåren. Vill man det?

micro1132010-08-23 12:21

dinodog
Han testades väl knappast utan ditt medgivande?

Jag tycker det är ganska lamt om man som förälder anser att en lärare i skolan skulle ha större insyn över ens barn än man själv som förälder.

Jag anser dessutom att det är väldigt lamt om man anser att man själv inte efter en diskussion med skolan anser sig vara kompetent nog att fatta beslut i frågan.

Om man nu saknar den förmågan i sitt föräldraskap så är frågan om det verkligen är skäl nog för att stifta en lag som drabbar alla andra unga och alla andra föräldrar.

Vi har LVU att ta till om det är så att man faktiskt misstänker ett reellt missbruk och föräldrarna inte samarbetar.

dinodog2010-08-23 12:25
Antal inlägg: 4973

Här där jag bor finns det hur mkt droger som helst, Vet flera ungdomar som tar droger. En del av dom har fått hjälp för att ta sig ur sitt drogberoende.

Ser inget fel i att införa en drogtester i skolan, tänk så mkt man kan förhindra genom drogtester.

Har själv sett vad droger kan ställa till med på nära håll. Hur lätt det går utför och förstör familjer.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?