Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 52 |
Mobilspel
| Pågående | 19 298 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:27 | |
![]() | le-lou - tror inte jag heller.. tror inte de finns någon som kan säga att det inte gjorde de minsta ont..men samtidigt så kan smärtfritt betyda ganska olika.. i detta sammanhang tror jag man menar att de inte gjorde så ont som man trodde..kanske, ja vet inte. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:27 | |
![]() | haha:) bokmärke allts | |
| bokmärke | 2010-08-23 22:34 | |
![]() | Vad menar du ramsay..jag har 4 barn själv och hjälpt över 300 barn till världen..så?? | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:34 | |
![]() | :) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:35 | |
![]() | man kan koka sin moderkaka med rotfrukter och mata sin make med också. det vet jag en som gjorde. | |
| dragabol | 2010-08-23 22:37 | |
![]() | isch ramsay .. det lät inte gott :) | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:38 | |
![]() | haha ne, toffelgryta:) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:38 | |
![]() | Ramsay! Please love... enough :S | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:38 | |
![]() | Jag går in på slutspurten på min fjärde graviditet nu. Det märks att det var sex år sen senast för olustkänslorna börjar komma också här så smått och alla glada tillrop jag så gärna kommer med annars angående förlossningar känns lite bleka nu när jag själv har en ganska nära förestående. Men det värsta som händer är ju faktiskt bara att det gör ont. Det är OK. Det får göra ont. Fel kan man inte göra och om man mot all förmodan skulle lyckas med det, så har du ju bra folk runt omkring dig. Var öppen för "riktig" smärtlindring. Det hjälper. Be att få träna på lustgasen. Den är en höjdare när man hanterar den rätt. Och ta det lugnt. Du kan inte påverka det som händer, du är en del av något som ligger bortanför din kontroll. Som kontroll freak så har allt som kan distrahera mig varit av godo. Och åk inte in för tidigt. Vem vet, du kanske har en 3 timmars förlossning framför dig och det är ju till och med kul! | |
| adamis - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:39 | |
![]() | Ramsay,vem var det? jag gissar på Unni Drougge. | |
| dragabol | 2010-08-23 22:40 | |
![]() | men - att vara rädd, det var jag första gången och de två efterföljande med faktiskt - paniskt rädd men ärligt talat vad som än hände de tre gångerna så när barnet är där så förändras livet, eventuell smärta eller upplevelse av blir avlägsen. En sak som slog mig när jag väntade var att det gick inte att påverka förloppet något vidare - det blev som det blev och när jag väl fann mig i att gilla läget lugnade jag ner mig och koncentrerade mig inte så mycket på allt hemskt alla snackade m utan mer på andra rosa o ljusblå tankar .. det blev iofs bara ljusblå ;) | |
| Grundsnygg - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:41 | |
![]() | Jag har vart med om fyra förlossningar, jag förlorade en son på grund av abc kliniken på SÖS. Jag är fortfarande bitter. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:43 | |
![]() | inte så illa gissat adamis. du har pm. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-08-23 22:45 | |
![]() | usch ja, abcflummarna:( | |
| Tess 08 | 2010-08-23 22:52 | |
![]() | Jag har tre barn. Med mitt första var jag jätterädd och tänkte jättemycket på förlossningen... Fram till kanske 3-4 veckor innan BF. Då insåg jag att jepp, det kommer göra ont och det kommer inte bli "trevligt" men vaffan, det går ju över och sedan har jag ju min bäbis!! Sen var jag inte rädd mer :) Jag är en av de sensationella personer som har haft en förlossning helt utan smärta. Detta berodde nog mest på att det gick så snabbt att jag inte hann med... kände henne halvvägs ute, men det gjorde inte ont. | |
| Stenknäck | 2010-08-23 22:58 | |
![]() | Du ska för det första tala med din barnmorska om din förlossningsrädsla och diskutera om du vill ha smärtlindring och då kan de ge dig råd om vad som finns. Du ska veta att du är i goda händer. Har du gått någon förberedande mamma-pappa-kurs, eller nåt? Läs och ta reda på så mycket som möjligt så du är förberedd. Det finns bra böcker på nätet på www.adlibris. com som du kan läsa eller låna på biblioteket. Involvera din man/sambo om du har någon och kräv att han tar del i detta så känns det bättre. En förlossning ska vara något positivt och går du dit med den känslan brukar det vara en bra fingervisning. Sen råder jag dig att ta hjälp med amningen så den fungerar för det är det absolut bästa och nyttigaste för din bebis. Om inte mjölken kommer så skaffa eller låna på BB en bröstpump. Det tar lite tid att vänja sig men det är sällsynt att inte någon kan amma. Amma är härligt och du får jättefint kontakt med ditt barn. Ge inte upp och börja inte med bröstersättning. Har just blivit mormor och min dotter var 32 nu när hon fick sitt första barn och jag har sett på nära håll att allt går om man är envis. Du måste kräva att din man ställer upp på nätterna så du får vila. Pumpa ur mjölk på dagen så kan han ge flaska på natten och sen ammar du resten. Amma kan du göra hur mycket som helst och ditt barn får bra närhet till dig och både du och barnet blir tryggt. Skriker bebisen så bara amma. Lycka till:- du har en fantastisk tid framför dig. Du klarar det. Det är sunt förnuft som gäller. Tänk när du vårdar den lille/lilla att du gör som du själv skulle vilja bli ompysslad så blir det bra:-)) | |
| Venatici | 2010-08-23 23:08 | |
![]() | De allra flesta är rädda för något som gäller förlossningen, barnet eller mammarollen, konstigt vore det annars? Det är nog det största du ska göra i hela ditt liv! Skriv en förlosssningsplan om hur du - om möjligt - vill ha din förlossning. Var dock medveten om att saker kan hända på vägen (inte nödvändigtvis negativa) som gör att alla punkter inte kan uppfyllas. Det kanske te.x. kommer gå så snabbt att du inte hinner med en viss bedövning. En del kvinnor har heller inte särskilt ont - jag har förlöst flera stycken som väntat med EDA eftersom de väntat på den urhemskt vidriga smärtan alla pratat om, men den dök aldrig upp! Så smärtupplevelser är otroligt unika. Var inte rädd för att prova allt Du känner för. Oavsett om du använder bedövning eller inte, eller om det skulle bli kejsarsnitt föder DU ditt barn. Ja - EDA har dokumenterat negativa bieffekter, som tex. svagare verkar som i många fall leder till värkstimulerande dropp och förlossningar som avslutats med sugklocka har i en del fall föranletts av EDA. Men så länge Du är aktiv, dvs är upprätt och byter ställning ofta hjälper Du barnet att rotera neråt i bäckenet, med hjälp av värkarna. Försök att inte avskräckas av det, för i majoriteten fall blir det trots allt inte "instrumentell" förlossning. Huvudsaken är att Du känner dig lugn, lyssnad på och omhändertagen. Jag är helt säker på att Du kommer kunna ta hand om Ditt barn! 110%! Förmodligen är man väldigt försiktig och valhänt i början och man kan inte alltid läsa barnets signaler. Men tänk på att h*n har också genomgått en förlossning - de är inte ömtåliga :) Och Du, det bästa bebisarna vet är att ligga nakna på dig eller sin andra förälders hud. Bara genom den hudkontakten kommer du lära känna barnet och dess signaler, dess doft och behov. Du kommer klara dig jättebra! Kram och lycka till! | |
| Venatici | 2010-08-23 23:10 | |
![]() | Ps! Om du inte "klickar" med Din barnmorska - se till att byta. Barnmorskan ser ingen prestige i det och det är DIN förlossning DU ska minnas! | |
| adamis - Ej medlem längre | 2010-08-23 23:10 | |
![]() | Lustgas petidin bra man tro på att det kommer att gå bra tron är det bästa. | |
| Venatici | 2010-08-23 23:15 | |
![]() | Petidin används inte längre, och är t.om borttaget från flera sjukhus. Men lustgas, sterila kvaddlar, akupunktur, massage, bad, värme, spinal, EDA och stöd finns. Du kan aldrig göra fel - kroppen vet vad den ska göra - det är möjligen knoppen som inte vågar släppa kontrollen och lita på att kroppen fixar det :) | |