Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
reallynx2010-08-25 11:18
Antal inlägg: 534

Så ska det vara Gautama, helt rätt..

mrsH2010-08-25 11:20
Antal inlägg: 565

Ja, jag vill gärna att folk lätt ska hitta vems katt det är ifall han skulle springa bort/bli överkörd. Därför får han ha halsband på.

wildman2010-08-25 11:24
Antal inlägg: 3860

Ett tips är ju dessutom att ha reflex i halsbandet så minskar risken för att ni får hem katten i en låda...

Kewla2010-08-25 11:40
Antal inlägg: 195

jag har halsband med pingla på min kattunge inomhus just nu.
Det är för att hon är världsmästare på att gömma sig på skumma ställen.
Har hon pinglan har man lite kolla på var hon håller hus.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-08-25 11:58
Antal inlägg: 493

Att plocka bort pinglan från alla katter man träffar är en åtgärd att jämföra med att lösgöra ett får som har trasslat in sej i ett stängsel el.dyl.
Man vill ju aktivt förhindra djurplågeri, eller hur! Gränsen går väl ungefär vid halsband överhuvudtaget. Katter kommer bort, går vilse och är synnerligen individualistiska. Varför måste kattägare så ofta göra dom till småfolk? Det är dumt att misslyckas som 08-or säger. (Dom kan inte säga ö)

EpsilonNoll - Ej medlem längre2010-08-25 11:59
Antal inlägg: 493

Kewla: Den kommer fram när den blir hungrig. Ta bort halsbandet!

Kewla2010-08-25 12:06
Antal inlägg: 195

EpsilonNoll: SKa DU bestämma hur JAG gör med min katt? Fan heller.
Och faktum är att hon inte alltid kommer fram när hon är hungrig för hon är lite förrvirrad och bara 7 veckor gammal.
Räddade henne undan en säker död för 2 veckor sedan.
Tror hon kan leva någon vecka med halsband.

MayBley2010-08-25 12:19
Antal inlägg: 76

jag tycker man inte ska ha utekatter i huvudtaget. De blir påkörda och smutsiga samt blir inte lika tama som innekatter.

micro1132010-08-25 12:54
Antal inlägg: 17542

MayBley
Nja - påkörda kan de bli, men en frisk katt blir inte smutsig av att vara ute- och de blir precis lika tama som inne katter.

Vi talar ju inte om vildkatter utan om katter som kommer och går som de vill, äter och sover, kelar och leker inne -- och går ut när de behagar.

slånbär2010-08-25 13:40
Antal inlägg: 5539

Håller med May Bley-skulle aldrig släppa ut min katt (om jag hade en idag) oavsett om jag bodde på landet eller i stsn. Myckat av hänsyn till alla andra runt om som inte ska behöva ha besvär av att jag har katt och framförallt för kattens skull. Många katter blir skadade både av andra djur (katter bla) och i trafiken men även av att dom fastnar eller ramlar och skadar sig. Man släpper ju inte ut sina hundar lösa varför ska man släppa ut sina katter?

Gautama2010-08-25 13:45
Antal inlägg: 6854

För att katter har det i sig att vara ute och jaga. Katter är ett rovdjur som ska vara ute. Hellre ett kortare lyckligt liv än instängda med ett fönster att titta ut i.
Nu pratar jag inte om vissa raskatter som passar mer inne.

Man kan inte jämföra hundar med katter. Katter är egensinnad djur som går sina egna vägar medans hundar är ett flockdjur som gör som flockledaren styr den, alltså matte och husse är flockledaren.

wildman2010-08-25 13:50

När det gäller rovdrift kan man definitivt jämföra hund och katt Gautama. Tror dock inte att det skulle uppskattas om jag släppte ut hunden för att jaga lite hursomhelst. Dock så förekommer ju det på större delen av jorden där man har hundarna lika lösa som katter....
Så jag tycker definitivt inte att det är ok att bararycka på axlarna och säga att det ligger i kattens natur att jaga. Det finns tom dom som menar på att vissa småfågelarters nedgång i antal till stor del beror på antalet frispringande katter. Det är ju visserligen bara spekulation, men att dom ställer till mycket i naturen på ett sätt som knappast kan anses vara naturligt torde ju vara svårt att argumentera mot.

emmylicious2010-08-25 14:02
Antal inlägg: 4501

Tycker inte att katter ska ha pingla och tycker inte att dom ska få springa omkring hur som helst heller. Hur kul är det att gräva upp en massa kattskit i rabatterna?

PuttiNuttan - Ej medlem längre2010-08-25 14:07
Antal inlägg: 9

Jag håller inte alls med om att pinglan är ett satans påfund. Kanske därför att mina katter aldrig betett sig som tokiga, vad vet jag...? Jagar gör de ändå men ger ju förstås det tilltänkta bytet ett fint försprång =)
Varför de har pingla? För att jag ogillar starkt att få döda smådjur på sängkanten.....

malman2010-08-25 14:12
Antal inlägg: 1457

katten är ett rovdjur och den mår inte bra av att inte få jaga, min katt har halsband men jag har tagit av pinglan.

det är inte bra för kattens självförtroende att misslyckas vid varje försök till att jaga och pinglan hjälper ju knappast till att fånga möss,

micro1132010-08-25 14:13
Antal inlägg: 17542

PuttiNuttan
Nackdelen är ju som sagt att den ger en eventuell räv ett försprång också.

bobo flux2010-08-25 14:13
Antal inlägg: 11371

emmylicious, vad är det för fel med gödsel i rabatterna?

Jag tycker katter borde få vara på landet, fria och glada utan halsband. Pelle Svanslös är ju ett tragiskt exempel på vad som händer med stadskatter.

reson - Ej medlem längre2010-08-25 14:43
Antal inlägg: 408

Rensar du i rabatter nån gång bobo flux???

Larvbrud - Ej medlem längre2010-08-25 14:48
Antal inlägg: 4050

Vår hund har tagit sork flera gånger när han gått i koppel... Går liksom inte att vara beredd.

wildman2010-08-25 14:50

Då borde du ju släppa lös din hund så att du inte plågar den genom att inte få jaga som den vill larvbrud. Koppel är nog ett satans påfund...

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?