Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 298

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 11:57
Antal inlägg: 496

Ramsay, hahah va?

wildman2010-08-25 11:59
Antal inlägg: 3860

Ramsay har ett lite komplicerat förhållande till män, lägg inte för mycket vikt vid det hon säger ;-)))

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 12:02
Antal inlägg: 9204

eller ett mkt primitivt?:)

hsh jag tog hand om bebisarna, han om mig. funkar fint!

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 12:02

Ramsay, att han skulle matat barnet lät som att det var helt befängt för dig? Haha.

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 12:03

ja, faktiskt. men efter ett två har han varit och är mkt viktig för tjejerna.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 12:04

Okej, ja jag orkar inte ens kommentera det, skulle bli en alldeles för het debatt.

Savi2010-08-25 12:11
Antal inlägg: 1176

Jag har ammat 2 barn,dock bara i ca 2 månader vardera då detta fick mig att känna mig äcklad.Första amingen var en pina,andra gången så ammade jag just för att man kände att alla andra tyckte man var en dålig mamma.Nu ska jag ha ett 3:e barn & har bestämt att jag INTE ska amma. Jag är inte en dålig mamma bara för att jag inte ammar.Jag kommer bli en mycket bättre mamma som inte göra det,då jag kan ge mitt barn mat med flaska & älska det.Njuta av matstunderna.Innan har jag hatat barnen när de ville amma,jag har hatat mig själv för att jag kännt så mycket hat mot en oskyldigt barn.
Ska man kunna ge den kärlek & närhet en bebis behöver så MÅSTE man må bra själv & mår man inte bra av att amma då ska man inte amma. Min barnmorska sa att mitt beslut angående att inte amma var ett bra beslut.
Såg att nån skrev att det var egotrippat att inte amma.....hur faan tänker du då?Är det bättre att hata att ge sitt barn mat då? Nä det är inte egotrippat & all den näring som vi har i bröstmjölken finns idag i ersättniningen.Barnen växer upp & blir fullt normala även om de inte fått bröstet.
Jag vill ge en stor eloge till alla mammor som törs trotsa genom att inte amma när de inte känner för det.
SKit i vad andra säger....mår du bra,mår familjen bra & då blir allt mycket bättre.

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 12:12

bra savi. låter sunt. lycka till m 3an:)

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 12:17

Håller verkligen med Savi!

Annica_s782010-08-25 12:17
Antal inlägg: 150

Var och en ska få göra som de vill, det är synd att så många mammor känner skuld för de inte ammar pga vad andra tycker. Själv väntar jag och min man vårt första barn om några veckor, jag ska ammar men också pumpa ut bröstmjölk, eftersom jag har ledgångsreumatism, så min man ska kunna avlasta mig emellanåt. Jag har fått höra hur fel det är, jag missar anknytningen med vårt barn osv, fast så ser jag inte på det, nu får både jag och min man en bra anknytning.

Hillegnu2010-08-25 12:19
Antal inlägg: 710

Å marängtårta tyckte alla inlägg för eller emot var tjatigt....fast andras då

MayBley2010-08-25 12:22
Antal inlägg: 76

Man borde få göra som man vill.

DennisPlz2010-08-25 12:33
Antal inlägg: 4031

Att välja bort att amma är väl inte mer märkvärdigt än att bli gravid och göra abort? Man vill ha det ena men inte det andra. Enkelt.

Varför se till barnets bästa när man alltid är närmast sig själv? Barnet kommer troligtvis ändå bli odrägligt, otacksamt och stjäla en massa dyrbar tid från fester, tv-tittande och sovmorgnar.

Tess 082010-08-25 12:36
Antal inlägg: 18003

Dennis- ;D

ramsay - Ej medlem längre2010-08-25 12:38

för att inte tala om rökpauser!

ttiittii - Ej medlem längre2010-08-25 12:50
Antal inlägg: 37631

undrar hur dom diskuterade, dom som fick barn på 60-talet när ingen ammade ?när dom rökte i soivrummen där bebisarna sov ,hur gick diskutionerna då?när jag var liten trodde jag att jag skulle dö när dom rökte i bilen på vintern utan att öppna vädrings rutorna,nedvärderaders dom som ammade då?fins det någon här som är gammal nog för att svara på dessa frågor?

Gautama2010-08-25 13:07
Antal inlägg: 6854

Inte så svårt att förstå ttiittii, de var inte lika upplysta då. Rökning var inte "farligt" på den tiden. Värdet av ammning var nog inte heller lika utforskat.

Tvålis - Ej medlem längre2010-08-25 13:07
Antal inlägg: 4429

Vad är det för snack om att man inte ammade på 60 talet?

Jag är för amning. Har tre tjejer som själva har bestämt hur länge dom ville hålla på (bortsett från mittentjejen som bet mig och därmed diskvalificerade sig automatiskt). Det har varit mellan 3 månader och 10 månader. På dom allra flesta sätt så har det varit en fantastisk upplevelse för mig och det är något jag ser fram emot med stor tillförsikt nu när jag är gravid igen.

Men jag är ödmjuk. Allt går inte alltid som man tänkt sig och det kan sluta med alla möjliga sorters lösningar.

Om vi ska prata om barnets bästa så är jag övertygad om att en trygg förälder (mamma eller pappa) är det absolut bästa för barnet. Jag kan tänka mig att man känner mer att man har "ryggen fri" när man ammar och att det på så sätt skapar en mer harmonisk förälder som inte behöver fokusera på dumma kommentarer.

Men framför allt, om man vill ge barn en god förutsättning så bör man skapa ro i det forum som kommnuikationen mellan förälder och barn angående mat äger rum. Alltså långnästa uttryck som "ska du amma nu igen, det gjorde du ju nyss" eller "har du verkligen försökt amma?" hör inte hemma i en omtänksam omvärld.

Skapa ro så skapar du förutsättningar. Sluta hetsa folk i en sån känslig situation att tycka som ni. Det är barnet som är i fokus, dom behöver en förälder som får lov att vara trygg i sitt beslut oavsett vilket det är.

Satyra2010-08-25 13:17
Antal inlägg: 4561

Om man tycker att "jag vill ha min kropp för mig själv", eller som jag hört en hel del nutida unga mammor säga "jag vill inte ha hängbröst så jag tänker inte amma", är anledningar goda nog att välja bort amning för så har jag svårt att känna genuin förståelse för modern ifråga.
De flesta andra orsaker har jag dock förståelse för, även om jag kan tycka att det är synd att det inte fungerar.

Nilli - Ej medlem längre2010-08-25 13:29

Jag tycker det är väldigt intressant att vissa tycker att deras åsikt är den rätta.

Jag har alltid sagt och tänkt, glada föräldrar=glada barn. Om föräldrar blir tvungna att göra på ett visst sätt bara för att det "ser bra ut" för såna som dömer utan att blinka så skulle föräldrarna må väldigt dåligt och då kommer garanterat barnet må dåligt också.

Oavsett anledning folk har till att göra eller inte göra så får dom göra som dom vill, tycker jag. Men vissa verkar ju ha väldigt sektliknande stark åsik om vad som är rätt och fel.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?