Spelrum
| Giraffen | 40 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 30 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 360 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lenty - Ej medlem längre | 2010-08-30 00:01 | |
![]() | solcells driven lap topp skulle nog funka fint tror jag :-) | |
| SiriusMusta - Ej medlem längre | 2010-08-30 00:06 | |
![]() | haha härlig tråd :D | |
| slafsslubbe | 2010-08-30 00:17 | |
![]() | Har funderat på att ha en rörelseturbin jämsides med blommor så den alstrar energi när de växer | |
| kolbjörn | 2010-08-30 02:55 | |
![]() | skyspy, helt rätt! Finns ingen anledning att spola toaletten med ett livsmedel(vilket vatten rent vatten är klassat som). Dusch och handfatsvatten borde ledas genom turbinen i toan. Förresten vore en turbin i toarullehållaren nåt. Muskelenergi-Rörelseenerg i-Elektricitet! Lenty, tillverkas inte det redan till u-länderna? Det var nån laptop som skulle kosta 10 dollar tror jag. | |
| mrperfect | 2010-08-30 12:26 | |
![]() | Jag tänkte först på turbiner i avloppssystemet, men kom sedan på att värmepump i avloppet, dä det ju förekommer överskottsenergi i form av värme som kommer dels från varmvatten och dels från jäsningsprocesser o dyl. Har förmodligen den största verkningsgraden, man får emellertid se upp med att inte energiuttaget blir för stort så att avloppet fryser, detta är ibland ett stort problem då man gör borrhål i berggrunden i samband med värmepumpsteknik. Det finns sedan länge system där man tar vara på energin i ventilationsluften som gå ut ur huset och använder denna energien till varmvatten. Troligen ligger avloppsvattenenergien någonstans i samma storleksordning. De minikraftverk som TS pratar om ger för lite energi för att ge något verkligt tillskott som man kan ha nytta av. | |
| mrperfect | 2010-08-30 12:28 | |
![]() | En laptop kan inte drivas med solceller kontinuerligt, i så fall får man begränsa användandet till någon timme om dagen så får den laddas under de 10 timmar solen lyser. Låter kärvt ändå..Googla? | |
| lenty - Ej medlem längre | 2010-08-30 12:50 | |
![]() | vet ej | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2010-08-30 13:13 | |
![]() | I ett framtida samhälle trampar vi alla trampcykel ett par dagar i veckan. Dels för att bli fitta och dels för att amrikanarana behöver elen för att driva sina bilar och biografer. Ju fattigare land desto desto mer trampcykel. Det ser marknaden till. I Luxemburg kan man vila. | |
| bobo flux | 2010-08-30 13:26 | |
![]() | Vi kan spara på snöröjningen genom att alla invånare dagligen tar in två spannar snö som de smälter och sen häller ut i naturen igen. | |
| janne121212 | 2010-08-30 13:42 | |
![]() | Alla flygplan borde byggas av samma material som svarta lådan. | |
| flunga | 2010-08-30 14:39 | |
![]() | jag håller såå mycket med dig janne | |
| bobo flux | 2010-08-30 14:47 | |
![]() | en lite morbid fundering med tanke på att en flygplanskrasch i vilket fall som helst innebär en stor risk för död...innebär inte ett till synes oförstörbart plan att det blir en enorm energiförskjutning på passagerarnas kroppar och organ om flygplanet inte bryts av eller krossas vid kraschen? om man sitter ordentligt fastspänd i sin stol, och flygplanet kraschar ner i marken i säg 90-gradig vinkel och i princip bara "studsar" upp, så borde väl den stoppkraften som uppstår orsaka ganska absurda skador på människokroppen? nån som kan förklara det för mig? | |
| kolbjörn | 2010-08-31 00:11 | |
![]() | bobo du är helt klart inne på nåt när det gäller snöröjningen. men släng inte ut vattnet när det smält! toavatten, genom turbinen? | |
| bobo flux | 2010-08-31 01:04 | |
![]() | Såklart, kolbjörn. Fiffigt! | |
| Jesper M | 2010-08-31 02:20 | |
![]() | när vi ändå är inne på vatten så skulle man kunna använda allt varmvattenspill från dusch/tvättmaskin och diskmaskin i elementen, eller? | |