Spelrum
Giraffen29
Krokodilen8
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade61
Mobilspel
Pågående19 338

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bim19642010-09-07 17:14
Antal inlägg: 1854

För länge sedan spelade jag mot en, som tog väldigt lång tid på sig att lägga ett ord. Jag hade redan lagt ut mitt ord i väntan på min tur,som dessutom var en rullning. Så när turen blev min så lade jag mitt ord fick rätt bra poäng.

Personen i fråga hävde ur sig att jag fuskade man kan inte vara så snabb tyckte personen. Och hoppade av spelet.

Har spelat här rätt länge nu men har inte lyckats komma över 2000 poäng någon gång.
Har det rätt så jämnt fördelat med vinster/förluster. Tror inte man tjänar något direkt med att fuska.
Allt hänger ju på bokstäverna man får, och hur det ser ut på brädet vilka bokstäver som finns där.

Örn-Björn - Ej medlem längre2010-09-07 17:27
Antal inlägg: 1086

är väldigt jobbigt när en motståndare frågar "vad betyder det?".. 10 gånger under en panikmatch.
Vissa ord har man snappat upp här utan att lära sig vad de betyder. Man vet bara att de går att lägga helt enkelt.
Men vare sig man vet betydelsen eller icke så är det sällan man har tid och lust att förklara innebörden under pågående match. Ibland bjuder man dock till och ger en förklaring på ett ord.. tyvärr möts man oftast av "googla kan väl alla göra"
JA MEN GÖR DET DÅ.. om ni vill veta vad orden betyder ;)

Bitte - Administratör2010-09-07 17:28
Antal inlägg: 24218

Ibland chansar man på ord, eller så har man som flera säger snappat upp dom under andra matcher,, men tror inte det finns ett krav på att kunna allt man lägger

Bitte

vindsus862010-09-07 17:42
Antal inlägg: 3785

Hess står i SAOL.

Och jag tror det fuskas mindre här än folk tror, inte mer.

dragabol2010-09-07 17:43
Antal inlägg: 382

jag har chansat iblan och lyckats lägga ord jag inte har en aning om men inte upplever jag det som fusk - snarare att jag lär mig ännu mer ;)

proMiLLan2010-09-07 17:46
Antal inlägg: 2124

Finns mångt fler dåliga förlorare än fuskare här. Vill man va (något så när) säker på att inte möta nån med nåt fusk-program kan man ju alltid köra Panik. Å dom som lyckas fuska då ska fan ha en ryggdunk.

Smogmoln - Ej medlem längre2010-09-07 18:17
Antal inlägg: 2

Örn-Björn, säg att det är en växt, en medicinsk term eller en fisk. (Välj något av det, givetvis.) Det brukar de flesta köpa och gå vidare. :D

delta92010-09-07 18:18
Antal inlägg: 1041

Eller en medicinsk fisk?

Örn-Björn - Ej medlem längre2010-09-07 18:25
Antal inlägg: 1086

Tack för tipsen :)

Pseudonymf2010-09-07 18:25
Antal inlägg: 8282

Sen beror det väl på hur mycket poäng du får för ordet.
Säg att du lägger "sjubb" och får 1+7+4+4+4 (eller vad det nu blir + hakning) det blir 20 poäng om du låter bli att lägga på bra rutor som du kan få i slumpad lite varstans. Men säg att du lägger den på 3xord+3xord+3xbokstav+2xo rd+2xbokstav etc. Då blir det ju kinkigare för att du får mer poäng för ett ord som motspelaren inte vet vad det betyder...

Mamik2010-09-07 18:38
Antal inlägg: 278

Det borde väl inte vara mitt problem, om jag lyckas lägga ett ord som ger massvis med poäng, om motståndaren inte vet vad det betyder.
H*n får väl slå upp det på tyda.se. Det brukar jag göra.

erikmats2010-09-07 18:47
Antal inlägg: 53

Det är faktiskt _explicit_ tillåtet på betapet.se att lägga ett ord man inte vet vad det betyder. Det står nämligen i reglerna för sajten att det INTE är fusk att slå upp ordet i efterhand för att kolla vad det betyder.

"För säkerhets skull vill vi slutligen påpeka att följande är tillåtet: - I efterhand slå upp betydelsen av ett spelat ord i en ordlista."
(från Vanliga frågor. under rubriken "Vad kan jag göra om jag misstänker att någon fuskar?")

slånbär2010-09-07 18:47
Antal inlägg: 5539

håller med Mamik-det spelar väl ingen roll hur många poäng ordet ger?
Blir man tjurig över att en motspelare får skithöga poäng på ett ord så ska man ju inte spela slumpat bräde. Då är det ju inte det att man inte vet vad ordet betyder som är problemet.

Lillstölla2010-09-07 18:57
Antal inlägg: 23831

Nej varför skulle det vara fusk att lägga ett ord man inte kan förklara vad det betyder, har massor med sådana ord som jag vet på ett ungefär vad de betyder och vissa som jag inte alls kan förklara på stubben, mycket kommer från korsord.

Mamik2010-09-07 19:06
Antal inlägg: 278

Jag är uppvuxen i en mkt verbal familj. Språket innehåller allt från skånska till gammelsvenska. Som barn fick jag ständigt problem när jag inte kunde förklara ord.

Ett exempel från när min son var liten, ca 3 år och hade en finsk dagmamma. Hon frågade mig när jag hämtade: Vad betyder fabulera?
Knappast ett ord som de flesta 3-åringar använde, men han hade använt det helt korrekt.

Stubin2010-09-07 19:10
Antal inlägg: 337

Om man löser korsord och får till ett ord som man inte vet vad det betyder måste man sudda ut det då?

Guldplate2010-09-07 19:34
Antal inlägg: 1212

Personligen skulle jag nog ha väldigt svårt att bara lägga ord som jag känner till betydelse på.

Ta tex ordet COX.

Ett ord som jag från början inte visste vad det betyder, fast som jag nu slagit upp och kollat. Säg att det ultimata läget kommer och det är slumpat bräde och 3 röda rutor efter varandra blir tillgängliga pga ett P.

Det skulle ge summan 522p och spelet skulle säkerligen vara avgjort.

Vem tänkte i ett sånt läge att "Det här ordet vet jag ju inte vad det betyder så jag lägger ISA för 96p istället"?

Ässät2010-09-07 19:36
Antal inlägg: 4824

Det är väldigt många ord jag lägger som jag inte har en aning om vad det betyder men efter nästan 5 år här har man ju spelat en del spel och lagt på minnet vad andra lagt. Huvudsaken att det funkar sen är det skitsamma vad det betyder :) Tur man alltid spelar panik så man inte blir beskylld för att fuska då :)

Måns_E2010-09-07 19:40
Antal inlägg: 12045

Spelet går inte ut på att lägga ord som man känner till, utan det går ut på att vinna, det gör man genom att lägga godkända ord som står i SAOL 13.

Om sedan någon tror att det är fusk, ja då är det uppenbarligen den personens problem. Har man spelat några tusen matchen så borde man väl rimligen ha snappat upp ett och annat ord, även om man inte har tagit reda på vad alla betyder?

Sigrids mor2010-09-07 19:40
Antal inlägg: 858

Nu la jag osed på mitt sista försök.
Ingen aning vad det betyder.....men ingen av de andra bokstavskombinationerna funkade ju.....

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?