Spelrum
| Giraffen | 11 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 324 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Shinda | 2010-09-10 15:18 | |
![]() | alla debatter nuförtiden känns väldigt tillgjorda. | |
| Satyra | 2010-09-10 15:28 | |
![]() | Klart man måste utgå från en grundideologi då man röstar, för att veta åt vilket håll, till vilken form, av samhälle man vill gå. Att rösta utifrån sakfrågor är totalt förkastligt, rent av oansvarigt, i mitt tycke. Man skulle ju kunna hitta sakfrågor man håller med om/inte håller med om i varenda parti, om man sökte. | |
| le-lou | 2010-09-10 15:48 | |
![]() | så alla partier är trogna sin ideologi? | |
| Shinda | 2010-09-10 15:49 | |
![]() | hur menar du nu? Den ideologi som de stod för från första början? | |
| le-lou | 2010-09-10 15:51 | |
![]() | Partier sviker sina ideal. Alla hycklar, därför röstar jag inte nämnvärt på ideologi. | |
| Shinda | 2010-09-10 15:52 | |
![]() | Samhället förändras? Varför hålla kvar vid valfrågor som var viktiga för 100 år sedan? | |
| Satyra | 2010-09-10 15:55 | |
![]() | Shinda - Även om tiderna förändras och justeringar för att anpassa sig därefter görs, så är ju GRUNDSYNEN på hur man vill att ett samhälle ska fungera i stort bestående och troget idealet, ja. | |
| Shinda | 2010-09-10 15:58 | |
![]() | Vänsterpartiet hette ju från början VKP (Vänstra Kommunist Partiet), så där kan man väl åtminstone säga att ideologien har ändrats? | |
| Shinda | 2010-09-10 16:01 | |
![]() | Eller så är det just det som de inte har gjort. Eftersom Ohly en gång sagt sig vara kommunist så kanske det bara för Vänsterpartiet närmre sina "rötter"... En fundering bara | |
| gaijin | 2010-09-10 16:02 | |
![]() | Oavsett om man bekänner sig till personen i den röda ringhörnan eller den blå, så bör man väl ändå rösta (precis som satyra säger) efter hur man vill att ett samhälle ska fungera i grunden? Sen, framför allt, så -bör- man rösta. Känner alldeles för många i dagsläget som inte röstar för att de bara inte är intresserade och tror att det inte spelar roll. Horribelt. "Decisions are made by those who show up." | |
| Shinda | 2010-09-10 16:05 | |
![]() | gaijin: ja, rösta bör man göra. Känner många som inte tycker att "det finns något att rösta på". | |
| Satyra | 2010-09-10 16:07 | |
![]() | VPK - Västerpartiet Kommunisterna, hette det. ;-) Enda orsaken till att K:et tagits bort är för att folk är så idiotiska att de inte begriper att: 1) Sann kommunism aldrig någonstans, någonsin brukats! 2) Att jämföra de urartade, förvrängda avarter som kallats kommuniststater med vad kommunism är, är som att kalla Gud för Fan själv! Men det uttalandet får stå för mig själv!!! Lasta inte Vänsterpartiet/Ohly för det, tack. ;-) | |
| Satyra | 2010-09-10 16:07 | |
![]() | Till Shinda, var ovanstående! | |
| le-lou | 2010-09-10 16:12 | |
![]() | satyra, ok att inte kommunism brukats som det var tänkt. Om nu Ohly håller med, så är det ju jäkligt märkligt att ohly själv diggar kuba (som INTE enligt dig är en kommuniststat), att han hade Lenin på väggen (som enligt dig inte brukade kommunism) och att han lipade när muren föll (ddr hade inte kommunism då enligt dig), att han hellre väljer Castro före Blair... Flåt, men kan inte med de här flosklerna. Jag håller med om att kommunism inte brukats som det var tänkt, men jag håller inte med om att Ohly håller med. Håller man med om det, då ska man för fan förkasta alla dåliga försök, inte sant? Men det gör han inte. | |
| Satyra | 2010-09-10 16:21 | |
![]() | le-lou - Skicka ett mail till Ohly - JAG kan inte svara för hur han tänker och tycker innerst inne. | |
| ingson | 2010-09-10 16:22 | |
![]() | Ideologi?? Vad menas med det? Hur man vill ha det i slutändan? Vilken väg man vill gå? Frågan är om inte livet och politiken bara går ut på att undvika kollaps dag efter dag. | |
| Satyra | 2010-09-10 16:25 | |
![]() | ingson - Ja om samhället är så skört uppbyggt att det ska liknas vid företag, där man har allt satt till årsbudgetberäkningar, då är det lätt att det kollapsar ... | |
| le-lou | 2010-09-10 16:26 | |
![]() | satyra , nej men vart tycker du själv att det pekar på? Den dagen en kommunist som Lars Ohly kommer och säger att det som hittills gjorts i kommunisms namn som lett till stora orättvisor och förtryck är rent bullshit och fördömer det - när V slutar skyffla pengar till diktaturer - den dagen kommer jag att respektera en man som Lars Ohly och hålla med dig om att folk är idiotiska som tycker annat. Tills dess röstar jag på sakfrågor, hur oansvarigt det än må vara för dig. | |
| le-lou | 2010-09-10 16:27 | |
![]() | För övrigt: Behöver inte ideologier ändras för att hänga med i tiden? Kan en ideologi bli out of date ? | |
| Satyra | 2010-09-10 16:28 | |
![]() | "Ideologi?? Vad menas med det? Hur man vill ha det i slutändan? Vilken väg man vill gå?" Ja, både ock. Men främst hur man vill ha det i slutändan kanske, eftersom vägen dit mer kan behöva anpassas efter hur nuet ser ut och därför inte är lika självklart. | |