Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 18 777 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Guldplate | 2010-09-14 22:01 | |
![]() | Jag har också gått en KY-utbildning men mina erfarenheter är inte helt positiva. Själva uppbyggnaden av utbildningen ska jag nog inte klaga på så mycket. Det stora problemet vi hade var att våran huvudlärare inte var så duktig på att ta folk som hon trodde. Hon var säkerligen en duktig marknadsförare men att kunna ta folk och få ut ett budskap inom den branschen är långt ifrån att kunna ta och lära folk i en utbildningssituation. Just bristen på utbildade lärare är en av nackdelarna vi fick känna på. Kravet på lärarna är att dom jobbar inom det ämnet dom föreläser om. De kommer alltså direkt från arbetslivet. Fördelen är att de verkligen vet hur det fungerar praktiskt det dom pratar om. Fast vissa av dom skulle kunna vara i behov av en viss utbildning inom hur man lägger upp en lektion och i pedagogiskt tänkande. Dessutom så kändes det ibland som att det mer var korta kurser som var oberoende av varandra. Sakna en röd tråd eller djupare samarbete mellan kurserna/lärarna. När det gäller hur många som får jobb efteråt så är jag tveksam på om 80% stämmer. Är det verkligen 80% som får jobb inom det dom är utbildade i eller är det 80% som får jobb efter utbildningen (räknas tex att steka hamburgare på Mc Donalds som ett godkänt jobb efter en marknadföringsutbildning? ) Ett tips när du söker praktikplats är att gå ut tidigt och söka och försöka vara väldigt noga med valet av plats. Många KY-studenter får jobb på de praktikplatserna de har varit på. Där har de nämligen fått chansen att visa vad de går för. Blir man tvungen att söka jobb på andra ställen efteråt så har folk haft det svårare att få något. Har du dock varit på väldigt erkänt bra ställen under dina praktikplatser så kan det i och för sig låta bra på ett CV och hjälpa till i jobbsökandet efteråt. Fast för dom platserna får du vara ute väldigt tidigt och kämpa ganska hårt för. | |
| tydal | 2010-09-15 14:12 | |
![]() | Jag gick en KY-utbildning för nio år sedan. I stort sett alla hade skrivit på anställningsavtal för fast jobb innan utbildningen var klar. Dagen före examinationen kom en arbetsgivare och anställde resten på stående fot. | |
| YamahaJet | 2010-09-15 15:25 | |
![]() | Jag trodde jag äntligen hittade vad jag ville göra (KY, ekonomiansvarig) men fick idag veta att det söker 130 personer på 30 platser och urvalet sker efter personliga meriter snarare än betyg. Gäsp, kanske dags att köpa lastbilar igen. | |
| bove | 2010-09-15 17:12 | |
![]() | Dina meriter som egen företagare borde väl i och för sig vara till ganska stor fördel? Du är ju även välartikulerad och hyfsat inläst inom ekonomi, så det känns som att dina möjligheter att komma in hade varit mycket goda. Majoriteten av de som söker har säkerligen mindre meriterande bakgrund. | |
| Rullarjämt | 2010-09-17 18:51 | |
![]() | Tydal: vad läste du?! | |
| tydal | 2010-09-17 20:20 | |
![]() | Lokförare. | |
| Miss Lollo | 2010-09-19 22:39 | |
![]() | Hej Tomas, länge sen =) | |
| R Jönåker | 2010-09-19 22:42 | |
![]() | Sök en KY-utbildning som lokförare så får ni garanterat jobb!!!! Stor pensionsavgång de närmaste åren där!!!!!! | |
| YamahaJet | 2010-10-13 20:51 | |
![]() | Var på öppet hus vid berörd inrättning för utbildningen som intresserar mig. Den heter "ekonomiansvarig" men föga förvånande innebar detta i praktiken att man konterar fakturor. En fd student berättade att hon fick slicka kuvert under sin praktik, för att numera som färdigutbildad arbeta med kundreskontra, dvs registrera och säkerställa att kunderna betalat. Kul. Börjar inse att den höga sysselsättningsgraden bland KY-examinanter mer har att göra med ett stort behov av personal på skräpjobb i samhället, snarare än utbildningens förträfflighet. Det blir nog till att försöka hitta ett kul jobb direkt istället. | |
| YamahaJet | 2010-12-09 15:45 | |
![]() | Hm, vad bitter jag var här uppe. Nåväl. Är det någon som har erfarenheter och åsikter om IHM Businesschool, Sälj- och Marknadshögskolan samt Frans Schartau, och hur de förhåller sig sinsemellan ur kvalitetssynpunkt? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-09 16:16 | |
![]() | Vad är skillnaden på KY och YH? | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2010-12-09 16:17 | |
![]() | Det var inget, hittade. | |
| schmuppisch | 2010-12-09 16:27 | |
![]() | KY är gamla YH så som jag fattade det. KY-utbildningarna ska försvinna och nu ska det bara finnas YH :) | |
| YamahaJet | 2011-01-17 14:21 | |
![]() | Gå inte på KY. Det är mest till för lågpresterande, misslyckade ambitionslösa människor som inte vet vad de ska göra av livet. Å andra sidan är det en rätt träffande beskrivning på Betapets klientel så det kanske är något för er ändå. | |
| betapetern | 2011-01-17 14:32 | |
![]() | Uttrycket " takes one to know one" poppar upp i huvudet när jag läser YamahaJets ord "lågpresterande, misslyckade, ambitionslös" Stackars liten som måste vara så stor och tuff för att känna sig som någon. KY-utbildning är för övrigt kanonbra! | |
| Mouche - Administratör | 2011-01-17 14:46 | |
![]() | Understå dig inte att förolämpa de spelare som gästar sajten en enda gång till YamahaJet. Om någon är en verkligt misslyckad människa så är det den som inte har förmågan att vara vänlig en endaste gång. Det är en tvättäkta sketen förlorare. Mouche | |
| elgen5 | 2011-01-17 15:18 | |
![]() | KY som sagt, det beror nog på vilken skola man går om den e bra eller dålig. Jag lärde mig otroligt mycket, men skulle inte rekomendera just den skolan jag gick på Multiteknisk tv och media.(Powerhouse) Varför? för att dom tex skriver, när man söker till skolan, kan du inte hitta eller få tag i praktikplatts så kan vi hjälpa dig med en plats. Efter ett himla slit fick jag ta i en plats på svt-luleå. Men en tredje del av klassen fick ingen praktikplatts, det skolan då erbjöd var....ni får jobba i studion på skolan. Alla hade redan varit där hela sista terminen. Vilket innebär att dom skulle inte lära sig något nytt, däremot jobba gratis å gå på studelån. Hade jag inte fått tag i min plats så hade jag aldrig fått jobb vidare. Jag hade varit lika förbannad om jag hade blivit kvar, eftersom skolan enligt mig hade falsk marknadsföring. Jag tror att många KY utbildningar e bra, men jag tror det e viktigt att ta reda på om dom står för det dom säger i sina reklamblad. | |
| elgen5 | 2011-01-17 15:27 | |
![]() | meningen med KY är att man ska kunna gå direkt från skolan och jobba professionellt. Skolans utrustning stämmde inte med marknaden, så hade jag inte haft turen å få tag i praktik så hade jag aldrig kunnat ta mig ut på den marknaden i arbetslivet. Å då e det fel å kalla sig för KY utbildad skola. | |