Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 336

Forumkategorier

Användare Inlägg  
_Blanksteg_2010-09-12 11:45
Antal inlägg: 12

Placebo eller ej, min sambo testade akupunktur då hon var väldigt allergisk mot katter o andra smådjur. Detta var jobbigt då flera kompisar o släktingar har katt. Nu känner hon inte av de alls o vi skaffade även egna katter. Lycka till

F I S T O - Ej medlem längre2010-09-12 11:51
Antal inlägg: 675

_Blanksteg_

Grattis på fullaste allvar. Jag skulle gärna vilja veta om din brulla har en klinisk diagnos från en legitimerad allergidoktor före och efter akupunkturen.

Loppan652010-09-12 11:53
Antal inlägg: 644

Tack _Blanksteg_ :)

F I S T O - Ej medlem längre2010-09-12 11:56

Tack för vad?

Människan är en komplex organism. Våra allegidoktor skulle omfamna akupunktur om det hade visat sig att det fungerade.

F I S T O - Ej medlem längre2010-09-12 12:08

** DINODOG ** skrev tidigare

"En vän till mig fick sprutor mot sin pälsdjursallergi"

Jag tar för givet att det var själva sprutsticket som botade, och inte medicinen i sprutan. :)

Rullarjämt2010-09-12 12:34
Antal inlägg: 199

En enda undersökning kan man inte tolka som sanning, Fisto, skärpning.

Subutai2010-09-12 12:48
Antal inlägg: 234

Rullarjämt: Jag ser inte dig eller någon annan komma med några vetenskapliga undersökningar om hur akupunktur skulle kunna lindra eller bota pälsdjursallergi.

Loppan65: Jag antar att du också är för den heliocentriska eller geocentriska världsbilden? Man kan ju trots allt inte förkasta flera tusen år av felaktigt mänskligt vetande om kosmos bara sådär.

F I S T O - Ej medlem längre2010-09-12 12:49

En stor välgenomförd undersökning räcker mycket långt. Alternativmedicinens vänner har alltid stora problem med att begripa sig på de vetenskapliga förutsättningarna och dess kvalitet.

F I S T O - Ej medlem längre2010-09-12 12:53

Det vore mycket häftigt, och en remarkabel sensation om det visade sig att nålstick hjälper mot allergi. Men, om det hade fungerat under tusentals år i Kina hade metoden vart i större bruk idag.

Rullarjämt2010-09-12 13:06

Subutai: Nej jag orkar inte leta eftervetenskapliga undersökningar, vare sig för eller emot akupunkturens effekt.

Och jag tar inte en enda studie som belägg för att akupunktur fungerar eller inte fungerar överhuvudtaget i hälsoammanhang.

Det borde ingen göra.

F I S T O - Ej medlem längre2010-09-12 13:10

Men du orkar skriva ett inlägg. :)

Rullarjämt2010-09-12 13:16

Ja, rätt uppfattat.

F I S T O - Ej medlem längre2010-09-12 13:24

Skönt att höra - det betyder att Rullarjämt aldrig kommer tro, varken för eller emot, det faktum att en uppvärmd bit sten från Berlinmuren dämpar magknip om man håller den hårt mot naveln.

Mig veterligen har någon sådan undersökning aldrig gjorts.

Rullarjämt2010-09-12 13:49

Blanksteg, låter fantastiskt! Kul att det funkar för någon iaf.
Fisto: du är ute och cyklar

F I S T O - Ej medlem längre2010-09-12 13:56

Nej jag är inte ute och cyklar. Men jag ska ut och cykla i friska luften och sluta lägga energi på den här tramsdiskussionen... Hej då

Loppan652010-09-12 19:00
Antal inlägg: 644

Tack för det...

apbur2010-09-12 19:43
Antal inlägg: 9699

Loppan, varför just akupunktur mot allergi? Som någon tidigare sa här så finns ju hyposensibilisering som ett alternativ. Alla blir inte hjälpta av det men det kan ju vara värt ett försök om din dotter vill det och om man anser att hon är aktuell för en sådan behandling.

Sen tycker jag det är upp till dig och din dotter om ni vill testa andra metoder. Jag antar att du redan är ganska medveten om att det inte finns några bevis för att akupunktur skulle vara effektivt vid allergi, inte någon annan "alternativ" metod heller för den delen.
Dock är det ju faktiskt många människor som väljer att söka alternativ vård och upplever att de mår bättre.
Utnyttja den alternativa vården med måtta och med sunt förnuft, det är tråkigt om man i ren desperation försöker få hjälp där det slutar med att man inte blir hjälpt, känner sig lurad och blir ännu mer frustrerad.

gummirumpa2010-09-12 19:48
Antal inlägg: 128

Min son är allergisk mot hästar (och har även hösnuva) Hans tjej har flera hästar och han har det besvärligt när han är hos henne.
När vi var på allergimottagningen så frågade vi om sprutor (hette tidigare hyposensibilisering) = allergivaccinering! Det är en lång process, man tar sprutor varje vecka under olika lång tid, men iallafall år.
Läkaren sa att denna vaccinering hjälper bäst mot hösnuva, hästallergin skulle bli bättre, men inte så pass bra att han skulle kunna börja rida, eller umgås nära med hästar. han blev ordinerad att ta en vanlig allergitablett, typ Loratadin + Nasonex nässpray. Varje dag, för att ha ett skydd när han är ute hos tjejen.

Någon akupunktur mot allergi har jag inte hört talas om.

Lillstölla2010-09-12 19:56
Antal inlägg: 23831

Fisto verkar ha en åsikt om det mesta, men ta och tänk på att de flesta läkare som utövar västerländsk medicin är väldigt låsta i sina åsikter och behandlingsmetoder. Och ja, jag har belägg för det för har träffat fler läkare under mina snart 30 år än jag skulle ha önskat.

Det finns alternativa metoder som fungerar alldeles utmärkt, bättre än kända och godkända mediciner.
Det är ju så med "riktiga" mediciner att det är långt från alla som fungerar på vem som helst, så kan inte räkna med att akupunktur gör det heller, med tanke på studien du nämnde.
Så pessimistiska besserwissers åsikter om sånt de tror inte funkar, när man själv VET att det fungerar, kan man klara sig utan!!

apbur2010-09-12 20:14
Antal inlägg: 9699

"Det finns alternativa metoder som fungerar alldeles utmärkt, bättre än kända och godkända mediciner. "

Tänker du på något särskilt som du kan berätta om?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?