Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade8
Mobilspel
Pågående19 332

Forumkategorier

Användare Inlägg  
jernrandis2010-09-17 19:14
Antal inlägg: 9

Jag väljer döden

Delicious - Ej medlem längre2010-09-17 19:17
Antal inlägg: 11661

Tror inte den är valbar tyvärr ;P

Lillaplupp2010-09-17 19:19
Antal inlägg: 19

Det enda vi säkert vet är att vi ska dö en dag.
Och då vill jag ha en kyrklig begravning med kremering.

Mammaoxå2010-09-17 19:26
Antal inlägg: 494

Cermonin är för de efterlevande tycker jag. Är livet slut så är det. Jag överlåter till mina efterlevande att bestämma, jag kan ju ändå inte vara med

Tvålis - Ej medlem längre2010-09-17 19:41
Antal inlägg: 4429

Minneslund, eller hav om möjligt.

bommarna2010-09-19 20:30
Antal inlägg: 366

Ingen begravning.

bj-olle2010-09-19 20:33
Antal inlägg: 3350

jag gar lenin pa your asses (med en lapp som ber om ursäkt för a-tangentens franvarande)

ger0552010-09-19 20:35
Antal inlägg: 153

Det får mina anhöriga helt å hållet bestämma. Mig lär det kvitta...

Jonas_382010-09-19 20:43
Antal inlägg: 4

Spelar ingen roll alls vad som görs med min kropp efter döden, duger om jag så bara blir lagd i en sopcontainer

skrabban2010-09-19 20:44
Antal inlägg: 1031

Kyrklig med kremering och minneslund.

slånbär2010-09-19 21:09
Antal inlägg: 5539

Jag tycker det är viktigt att man tänker på detta och faktiskt pratar om det så dom anhöriga har nåt att gå på om man plötsligt skulle avlida. Vid sjukdom så hinner man ju liksom planera men man kan ju bli påkörd imorgon och då är det lättare för dom anhöriga om dom vet ungefär hur man skulle velat ha det för det är svårt nog att hantera sorg, chock och allt som kommer med plötslig död ändå.
För egen del så tror jag att begravningen är mer för dom anhöriga och man bör lyssna på vad dom vill i första hand. Det är ju dom som ska sköta om en ev gravplats alt. betala för den och det kan ju även vara så att dom faktiskt vill ha en plats att gå till och ta hand om . Det enda som är viktigt för mig är att jag vill donera organ om det är intressant och sedan kremeras.

gnill2010-09-19 21:16
Antal inlägg: 1942

Jag gillar verkligen tanken på att inte kremeras utan att min kropp just ruttnar långsamt och blir en del av kretsloppet den dagen då det är dags. Tyvärr är väl kroppen en miljöfara med tanke på alla tungmetaller, flamskyddsmedel och annat man har i sig... Kyrklig eller borgerlig spelar ingen roll. Mina efterlevande får bestämma. Å andra sidan kan jag ju instämma i att det underlättade mycket när en av mina föräldrar dog att det fanns en uttrycklig önskan om minneslund. Då behövde vi inte hålla på och diskutera placeringen så att säga.

delta92010-09-19 21:25
Antal inlägg: 1041

Vikingabegravning

ttiittii - Ej medlem längre2010-09-19 21:41
Antal inlägg: 37631

ska du ha egen gravkulle då?

lenty - Ej medlem längre2010-09-19 22:15
Antal inlägg: 586

jag vill bli en diamant. jag har hört att av askan kan dom göra en diamant. tror jag :-)

ANDERStG2010-09-19 22:46
Antal inlägg: 7560

For if the bomb that drops on you
Gets your friends and neighbors too
There'll be nobody left behind to grieve

And we will all go together when we go
What a comforting thought that is to know.
Universal bereavement, an inspiring achievement
Yes, we will all go together when we go

www.youtube.com/watc...rA EmhqdLFs

anneli72 - Ej medlem längre2010-09-19 23:01
Antal inlägg: 11612

Borgerlig i nån j-a kartong!

dinodog2010-09-20 11:24
Antal inlägg: 4973

En borgerlig begravningsceremoni kan utformas helt enligt egna önskemål, du får lov att spela vilken musik du vill. Man måste inte anlita en borgerlig begravningsförrättare, utan en vän eller anhörig kan hålla i det hela. Skillnaden mellan borgerlig och kyrklig begravning är att den kyrkliga begravningen leds av en präst, medan en borglig begravning kan ledas av vem som helst. Och man behöver inte använda kyrkan det finns andra ställen man kan hålla en avskedcermoni.
Om du har gått ur svenska kyrkan är det inte förbjudet att begravas på en kyrkorgård

Man kan även få sin aska utspridd över havet eller i naturen, fast då måste man söka tillstånd för det, hos Länsstyrelsen. Man kan inte slänga aska var som helst.

Själv har jag gått ur kyrkan så det blir en borgelig begravning,ska kremeras och inte läggas i en kista och grävas ner.
Tycker det är lite makabert det där med att läggas i en kista. Då är det bättre att kremeras, tänker på det efterlevande om dom vill flytta längre ifrån, ska de inte behöva tänka på att gå till en gravplats.
Visst kan man köpa den tjänsten med att kyrkan håller graven fin men det är onödigt.
Har en väninna som har sin farmor faster och pappa i samma grav, nu har hon flyttat från stan. Det hänger över henne att åka dit och "titta" till graven så att den inte ser vanvårdad ut.

Savi2010-09-20 13:35
Antal inlägg: 1176

Kyrklig....men jag vill ligga i en kista som inte odjuren kommer in & kan äta upp mig. Titan kanske? Är det hållbart?
Det är min fasa för att dö,att veta att jag kommer bli uppäten,jag vill hellre bli mumifierad.

bobcat692010-09-20 13:46
Antal inlägg: 62

kremeras!!! sprid mej lr gräv ner mej. Min barn ska inte behöva betala för mej när jag är borta! Dom kommer säkert tänka på mej varje dag iaf. Min far är jordfäst och jag har dåligt samvete varje dag för att jag inte är där så ofta. Så kommer man dit och det ser ut som fan...då blir man ledsen. Det är bra för en själv första tiden, sen är det bara jobbigt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?