Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 19 904 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| SkirderF | 2010-10-05 21:51 | |
![]() | Män har, generellt sett, större kroppar än kvinnor och kräver därmed större mat- och näringsintag, något som naturligtvis gör att mäns matkonton är större än kvinnors, vilket skulle kunna rättfärdiga en viss högre lön. Men alla andra anledningar till könslöneskillnader verkar rätt ovettiga. | |
| Midna79 | 2010-10-05 21:52 | |
![]() | De spinkiga männen då? Ska de ha avdrag? :) | |
| Birgerkung - Spelvärd | 2010-10-05 21:54 | |
![]() | Bygger SCB:s lönestatistik på den fasta lönen eller ingår övertid, som man gör frivilligt eller ofrivilligt? På många jobb kan man ju höja sin lön genom att jobba extra för någon som är sjuk till exempel. Låt säga att män oftare jobbar extra på en arbetsplats och därför tjänar mer. Är detta då orättvist? Själv har jag ibland höjt min lön genom att inte ta ut all semester, utan i stället tagit en del av den i pengar. Det blir ju ett par veckors extra lön till mig. Hur räknas det i statistiken? Ses det som att jag har högre lön än min kvinnliga kollega som tar ut hela sin semester i ledighet? | |
| SkirderF | 2010-10-05 22:03 | |
![]() | @ Midna79 - Självklart! :) | |
| Mrs Jonsson | 2010-10-06 09:22 | |
![]() | Bigerkung- Tycker det låter vettigt. Praktiserade ett tag på ett äldreboende med 97% kvinnor. De behövde hjälp med några lyft och skulle då vänta på en killa som också jobbar där. Jag tycker inte det är fel om nu denna kille som ta dessa lyft få någon hundra lapp extra. Han klara ju fysiskt mer. Vi är olika helt enkelt. Just fysiska jobb är generellt männen bättre på. Men gör en kvinna samma utförande klart hon ska har samma. Men jag har svårt att se att skillnaden på lönen har med könet i sig att göra. Skirder F- Tycker inte man kan resonera så. Borde inte kvinnor isf få lite extra för att vi betala för tamponger och bindor? Det ska handlar om jobbet man utför. Sen finns det kvinnor som äter mer än män också. | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2010-10-06 10:47 | |
![]() | När bonusen delas ut på mitt jobb beräknas den dels på inkomsten, dels på arbetad tid. Det innebär att jag som har samma månadslön som min kvinnliga kollega får ut högre bonus eftersom jag inte är hemma med sjuka barn lika ofta. Min årsinkomst blir då högre än hennes, trots att vi har samma lön. | |
| lightningpaw | 2010-10-06 11:06 | |
![]() | hm, men tror ni inte scb tagit hänsyn till de mest uppenbara felkällorna? | |
| Låftamannen | 2010-10-06 11:08 | |
![]() | Intressant vinkel med maten SkirderF. Låt oss räkna lite! Nu är jag ingen matematiker men kaloriintaget för en kvinna är ca. 2000 och för en man 2400 alltså en skillnad på 20%. Om en kvinna lägger 2000:- på mat varje månad måste alltså en man lägga 2400:- på mat varje månad. En skillnad på 400:-/månad i lön borde enligt min väldigt förenklade kalkyl vara rimlig? :-) | |
| Gautama | 2010-10-06 11:16 | |
![]() | Enligt min kalkyl behöver jag som kvinna de där 400 kr till mensskydd. Så langa hit pengarna nu era giriga karlar:-) | |
| nettan23 | 2010-10-06 11:55 | |
![]() | Tror att många män sitter på chefsposter och favoriserar därför personer av samma kön. | |
| Mrs Jonsson | 2010-10-06 12:03 | |
![]() | Favoriserar? Som arbetsgivare ta man väl den person man gilla bäst och som man tror är mest lämpad för uppgifterna. Om man råkar gilla en man bättre än en kvinna så få det ju blir så. Jag var på en arbetsintervju på ett företag där det krävdes bra fysik. Min fysik är bra men kanske inte lika bra som en större killes. Arbetsgivaren valde killen för han klarade jobbet fysiskt bättre än mig. Jag hade också valt killen om jag varit den arbetsgivaren. För igenomsnitt är killar starkare än tjejer. | |
| _abc_ | 2010-10-06 17:17 | |
![]() | "Tror att många män sitter på chefsposter och favoriserar därför personer av samma kön." Det här tror jag är den största felaktiga fördomen. anka_i_potta tar väl upp en ganska intressant synvinkel. | |
| mijand | 2010-10-06 17:24 | |
![]() | Tjejer har 80% av mannens lön, sen har de sin egen också! :D | |
| Tess 08 | 2010-10-06 17:32 | |
![]() | anka_i_potta- Jaha, så då ska man straffas dubbelt för att man som mamma tar hand om sjuka barn?? Varför är inte DU hemma när dina barn är sjuka?? Är ni inte jämställda i förhållandet? Att vara hemma med barn ger mindre pengar i plånboken både när man är hemma (löneavdrag och kass ersättning från F-kassan) och sedan när bonus delas ut.... | |
| Tess 08 | 2010-10-06 17:32 | |
![]() | mijand- om det ändå vore så väl :P | |
| Nerösktji - Ej medlem längre | 2010-10-06 18:00 | |
![]() | Mja, jag och syrran jobbar i samma område. Vi jagad dinosaurier, efter skatt har jag runt 35 000 kronor, men hon får bara 30 000. Chefen anser att hon inte verkar direkt imponerad med sitt jobb. Men jag vet inte, det är ju ett tämligen farligt jobb. | |
| Maad Max | 2010-10-06 18:16 | |
![]() | Mijand, vilket rederi jobbar du på? | |