Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 894

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Delicious - Ej medlem längre2010-10-10 14:16
Antal inlägg: 11661

Hallå, vi måste värna om fornminnen så som julafton och midsommar!

mishizaki2010-10-10 14:18
Antal inlägg: 2533

det finns exotiska byar ut i bushen i Vietnam. Unga backpackers tog sig dit från början.Men hur skulle mer bekväma medelålders turister kunna uppleva det exotiska? Jo, man flyttade människor från två bergsbyar till ett turistområde där resebyråer erbjuder "the hill tribes everyone must see". Där får man gå omkring och förundras över att de inte duschar, över hur de rakar och klär sig och det är såååå äkta.

www.fairtradecenter....e/ node/189

bj-olle2010-10-10 14:34
Antal inlägg: 3350

lite som H&M's lovikavantar

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-10 15:35
Antal inlägg: 4429

Aperopå nationalekonomiska effekter av turism så är dessa väl dokumenterade. Förutom de direkta effekterna så har vi också de indirekta. En term man pratar mycket om i samband med turism är "TIM", Tourism Income Multiplier. Jag skulle vilja påstå, baserat på några års studier inom hospitality, att din vän har fel mishizaki angående de ekonomiska effekterna av turism i ett land som thailand. Däremot så är det ju självklart så att folk måste flytta på sig till de platser där det finns jobb i länder med så utbredd fattigdom för att kunna ta del av de dokumenterat positiva ekonomiska effekter som turism bär med sig.

Dokumenterade faror däremot, inom turism, är de med miljöperspektiv och som nämns redan,prostitution samt ökad kriminallitet.

mishizaki2010-10-10 15:52

Får nog hålla med om det du säger om nationalekonomiska effekter. Efter vad jag kan minnas pratade han mest om länder som Estland och Bulgarien osv.
Inkomstkällan för turistarbetare är dessutom osäker. Den är säsongsbunden och beroende av att inget händer vad gäller naturkatastrofer, flygkrascher och terror.

bj-olle2010-10-10 16:22

jämför själv och jämför med turismfaktorn..
www.gapminder.org/wo...od ified=75

mishizaki2010-10-10 17:34

bra grafer. jag jämförde med några slumpländer och skillnaden var inte så stor tyckte jag. man vet ju inte heller om tillväxt har enbart med turism att göra. Singapore och Malaysia t ex har ju inte alls samma turism, men har haft en stor ekonomisk tillväxt.

bj-olle2010-10-10 17:49

då kollar man, för att vara simpel, här en.wikipedia.org/wik...st atistics

_abc_2010-10-11 00:32
Antal inlägg: 2200

"vi är så vana vid att kunna möjliggöra våra personliga drömmar att vi inte ser att det är till priset av att andras drömmar släcks"

På vilket sätt släcks dem? Håller med det någon sa att om bara 30% eller 10% stannar inom landet är väl det faktiskt positivt?

Singapore, Maylaysia och främst Taiwan har väl blivit rika på export?

Och jag vet inte om turistsvensken egentligen sett en turistresa som något annat än själviskt, dvs att det inte är för att vi ska rädda landet vi åker till som vi åker dit för att ta semester. Något annat kan jag tycka är en villfarelse som du mishizaki belyser. Men jag tror inte gemene man klappar sig på bröstet när de varit i THailand och säger att de på något sett gjort en god gärning för landet.

mrperfect2010-10-11 01:43
Antal inlägg: 11437

Då jag får råd att resa dit så skall jag kommentera i tråden

LisaLong2010-10-11 05:34
Antal inlägg: 2725

Ja rätt eller fel men tyvärr gör ju många så för att få pengar, det är ju nästan bara turismen dom lever på

LisaLong2010-10-11 05:37

mishizaki du pratar om en person som skrivit en bok, det är ju hans åsikt. Jag tänker resa och se så mycket jag kan i livet, sen är det väl klart att man träffar på hemska förhållanden i vissa lander, men jag som turist kan inte ändra på det

mishizaki2010-10-11 07:14

abc- att bryta upp från sina rötter och familjer, lämna småbarn hos anhöriga, prostituera sig, städa efter fyllefester är knappast drommar som förverkligas. Våra till synes harmlösa önskningar om resmål och att förverkliga resedrömmar har helt andra konsekvenser för dem vi besöker.
LisaLong- Det är ingående reportage och intervjuer från flera turistländer, ingen åsikt.

_abc_2010-10-11 09:04
Antal inlägg: 2200

mishizaki: Nu börjar din tråd exakt likna "euro orphans"-tråden under seriöst. Vilket jag inte gillar. Du lägger till förutfattade meningar kring att de skulle haft det så mycket bättre utan inblandningen av turism och vilket får ses som ett antagande utan bevis till du visar det. Av egen erfarenhet kan jag säga att den genomsnittliga "turistarbetaren" (och då syftar jag inte till prostituerade för de tjänar nog grymt mycket mer deg än mina exempel) tjänar betydligt mer än de som får plocka ris på landsbygden. De har ett val. Något du implementerar felaktigt att de inte har, men alternativet ger dem ca 5 ggr mindre i månadslön, dvs om de jobbar kvar på orten, ofta handlar det då om jordbruk med ytterst sparsamma löner.

Vad är deras drömmar som ska förverkligas? Enligt mig har det (tack vare turismen i viss mån) blivit mer materialiserat i Thailand sedan folk faktiskt fått pengar i fickan till skillnad för 15 år sedan. De vill ha Ipods, bilar, storbilds-TVs. Men det går ju inte att knega på landsbygden för att åstadkomma detta. De gör karriär helt enkelt. Inte som på vårt sätt då de inte från början har samma möjligheter som oss med gratis undervisning tills de är 18-19 år, men det uttrycker sig i att dra till turiststäderna eller Bangkok för att jobba där pengarna finns.

Sedan vill jag komma till liknelsen med den andra tråden. Du vill väl men inser du hur många fler trådar du borde skapa kring detta att vi i väst inkräktar på U-länder? Du läser en bok och du skriver givetvis om de förfärliga synvinklarna just denna bok tar upp. När den dessutom verkar skev i mina ögon verkar du inte inse att du borde läsa 1000-tals andra böcker som tar upp mer närliggande orättvisor och som vi kanske kan relatera till ännu bättre. Euro orphans-tråden behandlade ju kvinnor från Baltikum.

Slutligen kan jag väl bara fråga om det ändå inte är på semestern vi inte ska behöva tänka på att rädda och hjälpa alla människor i världen som lider på något sätt och vis, utan bara tänka på oss själva och koppla av från allt den stressiga vardagen ger oss hemma i kalla Sverige.

Det är ju behjärtansvärda tankar och ord du kommer med, men jag hänvisar dig till min tråd om "människans vilja att rädda alla" där sådant du tar upp här är relevant för förbättring till en "bättre värld". Men jag tror att jag inte är ensam om att vara trött på alla empatitrådar som tillsammans är en piss i sjön av saker vi "borde skämmas över" som västerlänningar.

Emellertid2010-10-11 12:15
Antal inlägg: 154

Kan man inte både semestra i Thailand och försöka hjälpa till så gott man kan ändå? När vi var i Thailand (har varit där en gång) bodde vi på ett hotell som ägdes av en man i trakten, åkte på utflykter med thailändska förare och guider, handlade i lokala thailändska butiker etc och hade det väldigt bra. De som städade hos oss var för övrigt kambodjaner, som ju thailändare inte är särskilt förtjusta i, men de behövde i alla fall inte "städa efter fyllefester" som mishizaki säger... Och här hemma i Sverige kan man ju engagera sig politiskt, om man vill bidra till att det blir färre fattiga i världen. Själv tror jag att de som gör detta knappast är samma människor som far utomlands och beter sig som svin. De som gör det beter sig nog som svin oavsett var de befinner sig.

Valbar2010-10-11 13:56
Antal inlägg: 3

Angående turism och prostitution i Thailand finns en fantastiskt bra (och otäck) bok som heter "Rosario är död". Minns tyvär inte vem som skrivit den, men det finns säkert någon annan här som vet. Läs den!

ramsay - Ej medlem längre2010-10-11 15:02
Antal inlägg: 9204

maj gull axelsson

golden2010-10-11 15:18
Antal inlägg: 1431

om västerlänningar skulle kunna tänka sig att försöka anpassa sig lite efter rådande standard och levnadssätt vid besök i fattigare länder skulle inte problemet vara detsamma.

LisaLong2010-10-11 17:59

mishizaki okej men vad anser du behövs göras? Ska folk sluta besöka andra länder?

LisaLong2010-10-11 18:01

Personligen kommer jag dock inte resa till vissa länder pga saker ang djur, men det är mitt val. Är det kanske mer okej när vissa kvinnor åker hit från öststadsländerna och gifter sig med en svensk för pengar. Jag tror alla människor gör det dom "måste" inte vad dom drömmer om, för att få ihop till mat och husrum

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?