Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående19 912

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nettan232010-10-11 18:21
Antal inlägg: 4086

Hmm...Mivitotal och immunbrist.se ska kollas upp genast

Har ju inte alltid mått dåligt psykiskt, självklart hänger det ihop till viss del

Men mår mkt bättre nu men tyvärr har förkylningar osv inte blivit bättre för det

caughtbock2010-10-11 18:23
Antal inlägg: 7699

Jag sover dåligt, äter dåligt, är stressad som fan, är oftast inte speciellt glad, motionerar i princip aldrig och sitter på buss/spårvagn flera timmar om dagen. Dessutom har jag en pojkvän och vänner som är sjuka ganska ofta men trots detta är jag i princip aldrig sjuk och om jag blir det får jag en mild förkylning.

Som slutsats tror jag alltså att det är väldigt olika från person till person och inte nödvändigtvis behöver ha något med livsstil att göra. Tyvärr. =/

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-11 18:23
Antal inlägg: 4050

När jag var yngre kunde jag känna förkylningssymtom som halsont och ett lätt tryck över lungorna om jag suttit uppe en natt med nåt skolarbete och gick till skolan utan sömn. Har alltid undrat vad den exakta förklaringen till detta kunde vara.

nettan232010-10-11 18:25

CB: Nee det tror inte jag heller, vissa har otur helt enkelt, men allt kan ju alltid förbättras :)

apbur2010-10-11 18:26
Antal inlägg: 9699

caughtbock, du är också ung. Då brukar man klara av att misshandla kroppen utan att det märks. Det kommer först senare.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-11 18:28

Nettan23: Har du problem med luftvägar och långdragen hosta/rethosta och sånt eller är det mest feber och snor?

Jag tycker att jag mår bättre i inlandet och på landet jämfört med när jag bodde i en kuststad som också på den tiden hade väldigt dålig luft.

caughtbock2010-10-11 18:28

Ja men mina kompisar är också unga och lever dessutom sundare liv än jag.

Maja G2010-10-11 18:30
Antal inlägg: 10730

Tror faktiskt också det beror på åldern.....Efter 30 så dalar allt i kroppen ( det är faktiskt sant) så det kan bero på att man börjar bli gammal helt enkelt..

Sedan kan det också vara så som någon skrev att om man inte är glad och positiv så dras immunförsvaret ner, och det kan vara en förklaring till mina förkylningar...Jag som ALLTID är glad o positiv annars, har haft små deppiga perioder detta år av oförklariga anledningar..

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-11 18:31
Antal inlägg: 4429

Det är ju självklart att det finns koppling mellan psyke och kropp. Men det spelar ju liksom ingen roll om du inte "äger" mekanismerna som styr det sambandet.

För mig funkar inga bedövningar utom epidral (eller spinal - lär mig aldrig vad den heter). Jag har tagit ryggmärgsbedövningar inför förvånade narkosläkare som konstaterar att det helt enkelt inte funkar på mig. Ända sättet att få en bedövning att funka på mig är att ge mig lugnande medicin först och sätta hjärnan ur spel. Sen funkar bedövning som på normala männsikor. Alltså vet jag om att det uppenbarligen är mitt jag som på ett eller annat sätt gör "något". Men det spelar ju ingen roll. Jag kan ju inte styra det alls.

Så att referera till att man är medveten om att man har andra problem är väl knappast nån hjälp? Precis som Nettan skriver... Man blir ju liksom förkyld ändå...

Apbur, du får det att låta som om det är ens eget fel att man blir förkyld om man har andra motgångar. Det är ju bara tramsigt.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-11 18:31

Oj. Nu kom jag på vad som kan ha varit avgörande för min hälsa:
Jag slutade gå omkring i nätstrumpor och kortkort och skaffade en täckjacka i storlek 52.

apbur2010-10-11 18:37

Tvålis, visst kan det hjälpa att finna en förklaring. Sen att det är svårt att göra nåt åt det har jag redan sagt. Det är du som är tramsig när du säger att jag menar nåt jag inte menar.

Coughtbock, ingen kan leva väldigt osunt under en längre tid utan att det sätter sina spår. Sen sitter givetvis väldigt mycket i generna. Men även någon med bra gener får ta konsekvenserna av dåliga vanor. Kanske inte lika snabbt bara.

nettan232010-10-11 18:40

Tvålis: Nä precis, tack för förståelse, men som sagt mår bättre och ändå ingen förbättring. Btw hade inte läkaren några tankar kring att inte bedövningen fungerade på dig?

Larvbrud:Bott relativt nära kusten, men luften e ju bra här :O Intressant dock!

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-11 18:48
Antal inlägg: 4429

Nettan... Det finns nog tyvärr ingen förklaring. Ordet kontrollbehov har dykt upp däremot :-)... Då när jag fick ryggmärgsbedövning gav dom mig dubbel dos och döm om min förvåning när jag dagen efter tappar känseln i bägge benen...

Vet om 2 andra personer med samma problem så helt ovanligt är det inte.

caughtbock2010-10-11 18:50

Nej det är klart apbur, det tror inte jag heller. :) Jag tycker bara att det är väldigt intressant att spekulera i varför vissa blir sjuka och andra inte. Speciellt då när man verkligen inte "förtjänar" att vara frisk men ändå är det och tvärtom.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-11 18:54

Nettan: Luften vid havet har kanske alltid ansetts vara frisk och bra men för egen del tror jag att en rå luft och jävligt klimat som det ofta är vid kusten, gjorde att jag blev nedkyld lättare.

janne1212122010-10-11 18:58
Antal inlägg: 4722

Bastu och kallbad håller mig frisk på vintern i alla fall

apbur2010-10-11 19:06

Larvbrud, nu heter det ju lite olyckligt "förkyld" men är det inte lite av en myt det där om att man skulle bli sjuk av att stå och huttra vid busshållplatsen i tio minuter?

typ32010-10-11 19:09
Antal inlägg: 53

Jag är nästan aldrig sjuk, trots dagisbarn i hushållet. såhär lever jag:
motion i lagom dos (helst utomhus), vettig handhygien, välgenomtänkt vegetarisk kost, mycket sömn (minst 8 timmar, varje natt, inget slarv).
Sen kör jag min specialsoppa när jag börjar känna mig lite smårisig. Receptet: man kokar 3-4 skivade klyftor vitlök, en hackad lök, och en halv skivad chilipeppar (och salt och peppar) i passerade tomater i några minuter. Intas innan sänggående med flertalet filtar. Man svettas som en gris, och vaknar "ursvettad" men oftast nästan frisk. Dock är denna terapin inget min sambo uppskattar... Viss försiktighet med vitlöken bör iakttas om man har känslig mage (då bör man först äta en macka eller nåt).
Probiotika (yoghurt och liknande) ska visst också vara bra för att bygga upp immunförsvaret i tarmen.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-10-11 19:14

apbur, jo det stämmer. Jag minns bara att jag ofta blev nedkyld och förkyld och att jag kände att den råa luften vid havet inte alls var så behaglig som luften är där jag bor nu.

zenlinpen2010-10-11 19:17
Antal inlägg: 89

Omega 3 och D-vitamin kan ju inte heller skada. En dos D-vitamin på 2000 ie - 6000 ie per dag ska visst vara lagom (även om apotekets dagsdos ligger på ca 400 ie).
I min lokala lifebutik sa mannen i kassan att man med fördel kan ta upp till 8000 ie per dag vid influensatider.

D-vitamin ska visst vara bra för att motverka inflamationer, förkylning, influensa, trötthet och depression + en massa annat.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?