Spelrum
Giraffen26
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 955

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Minta2010-10-13 20:19
Antal inlägg: 20042

Det står på text-tv idag att en fjärdedel fått jobb. Det är sannolikt inte reguljära jobb.

hetsy betsy2010-10-13 20:41
Antal inlägg: 9

Det fanns stora brister i sossarnas system men jag tror att de var medvetna om det. I alla fall mot slutet. Det handlade om att folk gömdes och glömdes bort samt att kostnader gömdes.
De har ju också erkänt detta och vill inte tillbaka till ett system där sjukförsäkringen blir en slags permanent lösning.

Det som alliansen har gjort är dock mycket värre i mina ögon. Sossarnas misstag berodde i viss/stor utsträckning på inkompetens medans alliansen driver en cynisk politik där man helt iskallt räknar med att ett antal människor kommer i kläm och kränks av systemet. Man reder eventuellt ut de värsta fallen i efterhand förutsatt att de drabbade är starka nog att protestera, överklaga och får hjälp av media.
Vad som händer med alla andra vågar jag inte ens tänka på.

Själva grundtanken att förtydliga systemen och försöka slussa folk till rätt typ av försäkring är alltså bra och knappast något sossarna kommer att ändra på (om de får chansen).
Problemet är reglementet och de cyniska instruktionerna där FK fattar beslut genom att titta i tabeller i stället för att lita på läkare som faktiskt träffat patienten.
Man har inte heller ställt tillräckligt stora kvalitetskrav på FK:s verksamhet eller ens bemödat sig om att sätt upp mål om gott bemötande och förtroende för FK från allmänhetens sida.

Det finns verkligen mycket att göra för att förbättra FK och det är regeringen som måste ta ansvar och börja ställa krav. Om de verkligen bryr sig om de människor som kommer i kläm.

Hellre tjugo fuskare som kommer undan än en människa som blir kränkt och får sitt liv förstört av grundläggande systemfel och cynism.

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-13 21:09
Antal inlägg: 4429

Jag tycker det är fruktansvärt att mäniskor som är för sjuka för att arbeta har problem med sin försörjning. Jag tycker att det är värre att människor har haft så fruktansvärt låg moral och utnyttjat ett system som har släppt igenom för mycket fusk år ut och år in.

Vår nuvarande regering behöver göra mer åt situationen som den är nu. Men dom behövde definitivt göra något åt situationen som den såg ut när dom tog över också.

Men i grund och botten så är det bristen på den solidariska medmänskligheten hos dom som väljer att utnyttja ett system som är det riktigt ynkliga beteendet. Det är dom som utnyttjar de sjukas skyddsnät som borde skämmas ögonen ur sig.

Midna792010-10-13 21:34
Antal inlägg: 1117

Ja Tvålis, jag håller helt med dig.

Regal Bunter2010-10-13 21:39
Antal inlägg: 94

Lite förenklat ser väl de olika ideologierna ut så här. De rödgröna har ett system där man låter fuskarna åka med för att ingen oskyldig ska drabbas. Alliansen pressar de sjuka för att inga fuskare ska komma undan.
Undrar om det inte borde finnas ett mellanting?

Midna792010-10-13 21:41

Det är ganska förenklat - men jag håller med om att ett mellanting vore bra. Förmodligen är det inte så enkelt att genomföra reformer för ett helt land och förutse alla tänkbara situationer som kan uppstå (speciellt inte när det gäller människor).

Minta2010-10-13 21:41

Jag tror faktiskt att det är en missuppfattning att det är fusk som ligger bakom förändringen av sjukförsäkringen. Enligt undersökningar som har gjorts är det rena fusket mycket litet. Att folk varit/blivit sjukskrivna länge behöver inte alls bero på att människor medvetet fuskat, utan på att de t.ex. inte ansetts kunna få jobb, en rädsla att bryta långvarig sjukskrivning med mera.

Minta2010-10-13 21:44

Sjukskrivningarna ökade kraftigt på nittiotalet. Det kan väl inte bero på att människor plötsligt börjat fuska ohejdat, útan vara mer strukturellt.

gnagelram - Ej medlem längre2010-10-13 21:46
Antal inlägg: 1646

Problemet var inte i första hand att folk fuskade - problemet var att s-regeringen fullständigt cyniskt förpassade folk till den lite billigare sophögen av förtidspension oavsett faktisk arbetsförmåga. För att tala klarspråk: de sket i praktiken i människors bästa - däremot var det oerhört viktigt för dem att aldrig hamna i den mediasituation som alliansen nu sitter i. Detta räknade de nämligen med skulle förlora röster. Vidrigt och oansvarigt.

Midna792010-10-13 21:46

Tror det ligger mycket i det du skriver Minta. Fuskarna är nog statistiskt sett ganska få, men de som finns suger pengar ur systemet som de inte skulle ha - har stött på ett antal sådana personer genom åren.

Minta2010-10-13 21:52

gnagelram, du tor inte att det är för stt spara pengar som den nya sjukförsäkringsrefomen kom till ? Det har de ju själva sagt och dessutom angivit det antal miljarder man sparat på det.

gnagelram - Ej medlem längre2010-10-13 22:01
Antal inlägg: 1646

Jag tror den är till för att på allvar driva linjen att de som kan arbeta eller rehabiliteras ska arbeta eller rehabiliteras. Jag tror samtidigt detta sparar oerhört mycket pengar. Jag tror också att de har misslyckats delvis med regelverket och/eller med att få handläggarna att inte uppföra sig som oflexibla tokar. Detta tror jag dock inte beror i första hand på att alliansregeringen är onda och önskar folk död och lidande, lika lite som jag tror att huvudproblemet någonsin har varit att folk är lata eller fuskare.

Sossarnas system gick ut på att det först var "snällt" mot den som är sjuk att få förbli sjuk - och när det blev för dyrt var det "snällt" att i stället bli förtidspensionerad. Det hade också den ytterligare fördelen att man kunde få ner den statistiska arbetslösheten. Sedan insåg deras egna utredare till slut att det inte var varken bra för människor eller samhället och föreslog ett i allt väsentligt likadant system som vi nu har. Trots detta skriker man om det nya omänskliga Sverige och att "dödssjuka tvingas ut på gatorna" vid varje chans. Cyniskt, vidrigt och oansvarigt.

Tvålis - Ej medlem längre2010-10-13 22:07
Antal inlägg: 4429

Jag har stött på fuskare. Männsikor som låter sig förtidspensioneras fastän dom har varit fullt arbetsföra inom yrken där dom inte varit verksamma tidigare. Eller så är dom inte fuskare utan bara ger upp efter en lång kamp inom den verklighet som dom lever i, som dom i dagsläget är hindrade i. Så fuskare är nog för hårt uttryck. Men någonstans så har man ett ansvar att säga... Jag kan inte göra det där MEN.... det där har jag inga problem med.

Att inte vara arbetsför i ett yrke är inte slutet som yrkesverksam. Jag tycker att det är bra om vi kan få ut människor i arbetsliv som tidigare har upplevt ett utanförskap där. På sikt tror jag att det är bra för såväl individ som stat.

Sen vill jag bara gråta när jag får höra talas om männiksor som har kortare tid än ett år att leva som tvingas söka jobb. Det är inhumant och ovärdigt. Vad härligt om någon kunde presentera eb fungerande medelväg. Nu tror jag inte en sådan finns just nu, för då hade man flaggat med den i valrörelsen.

felix-w - Ej medlem längre2010-10-13 22:18
Antal inlägg: 348

Konstigt att man inte kan hålla sig till frågan. Heter väl tråd eller?
Viss personal på FK har slutat då man ej klarar av att fullfölja det uppdrag FK fått. En del av personalen mår dåligt och kanske inte så konstigt om man inte kan ställa upp på de regler som nyligen antagits.
Sen finns det mycket bra människor på FK som faktiskt försöker göra ett så bra jobb som möjligt utefter de förutsättningar som finns.
Inte så lätt för FK-handläggare att försöka tumma på reglerna eftersom de är tjänstemän och måste följa den lagen som finns. Dessutom har de ju en, tror det heter, granskningsgrupp som kontrollerar att de gör "rätt" beslut.

Minta2010-10-13 22:35

Jag tycker reglerna verkar svåra att förstå ibland. T.ex. i fallet med Annika som togs upp före valet och i partiledardebatten. Enligt flera läkare inklusive försäkringskassans egna läkare var hon för sjuk för att någonsin kunna arbeta igen. Ändå skulle hon bli utförsäkrad och uppsöka arbetsförmedlingen för att undersöka rehabiliteringsmöjlighete r. En person på FK sade att det är ovanligt att de går emot sina egna läkare. Dessutom hade FK själva sagt att hon var för sjuk för rehabilitering eftersom hon var för sjuk. Det hade väl inte varit så svårt för FK att följa sina egna regler i detta fall nämligen att det vanligaste är att de följer sina egna läkares rekommendationer. Det är ju inte glaskalrt att förstå vadd et är för rgler de följer.

Minta2010-10-13 22:38

gnagelram, det måste ju vara allvarliga brister i detta system eftersom tom alliansen ska utreda hur människor drabbats och de har sparkat Husmark trots att hon bara gjorde och sade vad regeringen bestämt. Trygghetssystem måste ju just ge trygghet för människor som är allvarligt sjuka. Vem som helst kan drabbas av sjukdom.

le-lou2010-10-13 22:57
Antal inlägg: 17500

Minta, du säger att fusket är överdrivet? Vet du det med säkerhet? På tal om just fusket alltså. Klart det fuskas. Och bra att det är ökade kontroller. Men jag tror inte att det är regeringens syfte med den tajtare sjukförsäkringen - dvs att de tror att folk som är sjukskrivna fuskar.

enbart i Malmö fuskas det friskt tydligen.

www.sydsvenskan.se/m...jo ner.html
vlt.se/nyheter/omvar...s- f-kassan

Note.. Att de kickade Husmark var ju det bästa som hände efter valet. Hurra hurra.

Minta2010-10-13 22:59

Enligt de undersökningar jag har läst och som refererats till i media, är det medvetna fusket mycket litet.

le-lou2010-10-13 23:13

åter tröttsamt att se hur en del verkar på fullaste allvar tro att man inte alls "får" bli sjuk under denna regering och att man inte får kan bli sjukskriven. det finns långtidssjukskrivna i Sverige fortfarande, visste ni det ? Och att ni hoppas att alla som röstade Alliansen ska bli sjuka, det borde vara ban på att ens skriva sån smörja till andra människor.

Ingen av er som är så avigt inställda till detta kan ens försöka se något positivt i hur man försöker få långtidssjukskrivna tillbaka in i arbetslivet? Självklart inte alla, eftersom inte alla är arbetsföra pga sjukdom - men en del..? Det finns inget bra i det alls? Överhuvudtaget? Man ska låta de (ofta kvinnor) sitta kvar i sina sjukskrivningar år ut och år in med ett bidrag som bäddar i sin tur för en ekonomi i ålderdomen som jag inte vill tänka på hur den ser ut...
En del här väljer verkligen att se det som att de sparkar ut precis vem som helst, hur sjuk man än är: ut på gatorna med dig, här får du en kartong att bo i. Tro det eller inte, men det finns de som fått en ny chans just pga denna reform. förmodligen tror ni det inte. Av alla de tusen som blev utförsäkrade så blev det fel - för samtliga?
Fortsätt tro det om det gör er lyckligare. Nej, och jag vet att det blev fel för en stor del, systemet behöver mildras och anpassas bra mycket bättre än vad det ser ut idag, reformen är ny - men jag tycker i det stora hela att detta är en klart vettigare väg att gå än de ändlösa förtidspensioneringarna som S sysslade med i hög grad. Då räddade man ingen.

"Man ska inte sparka på dem som ligger. I stället ska man försöka hjälpa dem upp. Det tycker inte vänsteroppositionen. De tycker att man ska ge dem en filt och säga åt dem att ligga kvar."

le-lou2010-10-13 23:13

Minta - kan du länka till de undersökningar du tagit del av?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?