Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade50
Mobilspel
Pågående19 877

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vasterljung2010-10-19 12:01
Antal inlägg: 261

Jag jobbar i vården och har liknande pass och skulle aldrig vilja byta till ett vanligt dagtidsjobb. Ob-tillägget väger upp den mindre lönen och att vara ledig mer är guld värt.
Om du jobbar de två dygnen i ett sträck behöver du inte vara ledig 11 timmar emellan...
Sovande jour gör ju att det finns tid för återhämtning på arbetstid, jag brukar läsa böcker eller meditera på jobbet :)
Lycka till vad du än väljer.

onyxea2010-10-19 12:58
Antal inlägg: 93

Om du inte är i desperat behov av de där sista 10% så hade jag definitivt tagit 90% lön, tänk så otroligt mycket mer fritid man kan utnyttja.

Guldplate2010-10-19 15:39
Antal inlägg: 1212

Vasterljung:

Hur menar du att jag inte behöver vara ledig 11 timmar ifall jag tar mina två dygn i sträck?

Vasterljung2010-10-19 15:46
Antal inlägg: 261

Enligt min chef är det helt ok att jobba flera dygn i sträck om man bara är noga med att inte överstiga snitt-timmarna och får sin veckovila på minst 36 timmar. Men mellan passen ska det vara minst 11 timmar, dock kan man få dispens av facket, det har jag fått.

magnusito2010-10-19 15:56
Antal inlägg: 5000

Måndag till fredag 8.17. Det är modellen det!

mrsH2010-10-19 15:56
Antal inlägg: 565

Min åsikt är att det viktigaste är att man har ett jobb som man trivs med. Sen så klart att man kan överleva på det. Men att fundera på "om jag tar ett annat så tjänar jag mer.." det skulle jag inte göra om jag trivdes.
Kan tillägga att jag är egenföretagare, och där är det lååånga arbetsveckor med pyttelite i lön om man slår ut det på alla timmar. Med i gengäld har jag en frihet och möjlighet att göra just det jag vill. Våga förverkliga era drömmar!

Guldplate2010-10-19 16:03

Nu blev jag än mer nyfiken! =)

Som jag har förstått det så kräver 13 timmars arbete 11 timmars vila. Vilket gör det möjlighet att jobba 2 dygn efter varandra så länge jag går hem mellan passen.

Dvs:
mån kl 16 - tis kl 16
ons kl 16 - tors kl 16

Detta gör att de ligger så gott som efter varandra men ändå med kravet på 11 timmar vila mellan.

Vad kan man få för dispens för att slippa detta?

Peddape2010-10-19 16:18
Antal inlägg: 647

För mig låter det som klockrena tider. De tre "extra" dagarna kan du ju välja att fylla med nåt roligt, nyttigt eller varför inte ett litet extraknäck? Baka ditt eget bröd, odla dina egna tomater eller tillverka din egen tv-bänk? Känns ju som att de resterande 10%en kan trilla in ändå.

vigren2010-10-19 17:42
Antal inlägg: 1146

Tänkte komma med ett urtråkigt råd... Tänk framåt på ev arbetslöshet och pension... Då kanske den 10 % är mer betydelsefulla än vad du tycker nu. Fast - måste ju erkänna att erbjudandet låter lockande! Lycka till hur du än gör!

nystan12010-10-19 17:56
Antal inlägg: 3414

Om det endast var 10% i löneskillnad, och jag inte var beroende av just de procenten skulle jag valt bättre schema framför högre lön.

lsaw2010-10-19 18:13
Antal inlägg: 351

Förstår inte problemet? Bolaget får ut 258:- från FK för varje beviljad asstimme. Denna slant skall täcka lön, avgifter och annat som finns runt omkring (samt vinst till företaget). En jourtimme räknas som en jourtimme och inte som en arbetstimme, vilket innebär att den inte ger 100% lön eller räknas lika som en vanlig arbetstimme, eftersom man får ersättningen då man sover!
Är det några konstigheter, eller om du behöver mer förklaringar, så bör du vända dig till Kommunal. Troligen är det en tjänstgöringsgrad på 90% och då skall du ha lön efter det!

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2010-10-19 18:26
Antal inlägg: 3488

Okej, besserwisservarning men det är 252 kronor man får ut per assistanstimme, om ni inte brukaren av någon anledning har förhöjt timbelopp och då kan få ut upp till 282 kr per assistanstimme. (aktuella summor 2010).

I övrigt är det gult värt med lediga dagar. Har jobbat enligt sådana arbetstider som Guldplate beskriver, och det var väldigt lyxigt. Massa ledig tid och effektivt jobb när man väl är där. Natt- och kvällsOB gör att löneskillnaden inte blir så speciellt stor heller, iaf inte under de förutsättningar jag hade när jag jobbade så.

Så jag säger, kör på bra schema och hitta på annat de lediga dagarna om du vill dryga ut kassan.

945LTT - Ej medlem längre2010-10-19 18:29
Antal inlägg: 234

Tyvärrr kan de där handikappade vara bra elaka i humöret och ibland überjävliga att ha att göras med. Den dag din funktionsinsufficienta arbetsuppgift tröttnar på dig så får du se dig om efter annat jobb! Lycka till!

Guldplate2010-10-19 19:23

Isaw:
Tjänstgöringsgraden är på 100%. Dom har satt ut en annons om en heltidstjänst och det gör dom skyldiga till att ge mig en heltidstjänst. Vilket dom också gör enligt dom själva. Dom ger mig den arbetstiden men som reglerna ser ut så kan dom inte ge mig mer än 90% i lön.

Detta kommer direkt ifrån hon som jag skriver avtalet med. Med andra ord inget som jag skälv räknat fram...

Guldplate2010-10-19 19:28

945LIT:

Jag har några års erfarenhet av assistansjobbet sen tidigare. Även om jag sett de som kan vara besvärliga så jag själv haft en enorm tur med var jag blivit anställd. Enligt mig har den platsen varit ett guldläge.

Sen vet jag inte alltid kommer att ha samma tur men jag vet vad det kan ge mig och får väl i värsta fall söka mig vidare tills jag hittar ett ställe jag trivs på, och där dom trivs med mig. =)

lightningpaw2010-10-19 19:31
Antal inlägg: 380

ta det

Zickzacker2010-10-19 19:40
Antal inlägg: 396

Skulle inte tveka en sekund.

Ulice - Spelvärd/Forumvärd2010-10-19 19:58
Antal inlägg: 3488

Guldplate: Jag tycker att det låter lite märkligt att säga att du i arbetstid har 100% men att de enbart ger dig 90% i betalning. Där jag jobbade räknades hela dygnspasset om i aktiva timmar. Säg att du jobbar 16 timmar vaken tid och har 8 timmar jour. Då har du en aktiv arbetstid som motsvarar 18 timmar (8 jourtimmar=2 aktiva). Två sådana pass per vecka ger 36 timmar. Heltid är 40 timmar. Det betyder att du måste jobba fyra timmar till nånstans för att komma upp i heltid.

Har man ett dygnspass som består av 18 timmar vaken tid och 6 timmar jour så får man en arbetstid som motsvarar 19,5 aktiva timmar. Då får man ihop 39 timmar på en vecka.

Räkna ut hur många aktiva timmar ditt dygnspass är värt, så ser du om du verkligen jobbar 100% eller inte, alltså. Jobbar du motsvarande 40 timmar per vecka så kan jag inte förstå varför du skulle få betalt för färre.

Guldplate2010-10-19 20:53

Ulice:

Ser man till vad det är för tjänst som dom annonserat ut så är det en heltidstjänst och då är dom skyldiga att erbjuda mig detta.

Samtidigt som dom är skyldiga att erbjuda mig detta så får jag inte jobba mer än 48 timmar i snitt per vecka. När nu det är 16 timmars sovande jour där varje timme räknas som 1/4 timme så blir det 36 aktiva timmar som dom betalar för.

Det som inte går ihop är alltså att de säger att de ger mig en 100%-tjänst, ger mig maximalt antal timmar jag får arbeta och samtidigt bara kan betala för en 90%-tjänst.

Så antingen erbjuder dom mig inte den heltidstjänsten som dom har gått ut och sagt att dom erbjuder eller så erbjuder dom det endast i antal timmar men inte i lön.

ramsay - Ej medlem längre2010-10-19 21:25
Antal inlägg: 9204

112 i timmen... sök ett annat jobb.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?