Spelrum
Giraffen43
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade64
Mobilspel
Pågående18 806

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Resurrection - Ej medlem längre2010-11-09 13:21
Antal inlägg: 11463

"låter än orättvisare utan läxor dessutom, även om jag inte tycker om orättvise argumentet" ... jag förstår inte riktigt vad du menar. Kan du utveckla det här?

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-09 13:22
Antal inlägg: 4429

Och det är ett ännu sämre argument än att man alltid har haft läxor. "Vi tycker det är trevligt att det funkar för 95% av ungdomarna med läxor, men på grund av att 5% inte får det att fungera så beslutar vi oss för att sänka kunskapsnivån för alla."

gnagelram - Ej medlem längre2010-11-09 13:23
Antal inlägg: 1646

Att få uppgifter som man (försöker) lösa under eget ansvar utan läraren över axeln är enormt uppbyggande och nyttigt.

Det är en annan sorts färdighet än att sitta på lektion och "ta till sig" kunskap - men den är minst lika viktig. Den är grunden för kreativitet, eget tänkande och ansvarstagande.

Därför är det också viktigt att föräldrar inte rutinmässigt mer eller mindre gör sina barns läxor åt dem som om de vore ett nödvändigt ont som bara ska bockas av.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-09 13:25
Antal inlägg: 9204

jag tror bestämt att du förstår r.

precis tvålis.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-09 13:27

Tvålis, nu är du ute på mycket tunn is. :) För det första undrar jag varifrån du har fått de där siffrorna. För det andra förespråkar jag inte att man ska ta bort undervisningstid från barnen utan är det så att man anser att de inte hinner med så får extraundervisning erbjudas inom ramen för skolan.

En del läxor har ett syfte, men långtifrån alla. Det är dem jag vill få bort. Föräldrar som lär ut hemskt uttal när de franska glosorna ska förhöras eller vill hjälpa till med didaktiskt helt förkastliga "knep" inom matematiken är ett par exempel på baksidan av myntet.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-09 13:31

ramsay, nej jag förstår inte. "även om" indikerar att det skulle finnas en motsats mellan att du tycker att det åter än orättvisare utan läxor och att du inte tycker om orättviseargumentet. Så jag funderar om du

1) har skrivit det du menar och
2) kan komma med något mer konkret än att det "låter än orättvisare utan läxor" :)

ramsay - Ej medlem längre2010-11-09 13:35

du får väl läsa inlägget en gång till då om du orkar lägga så mkt tid på saken. det gör inte jag.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-09 13:36

btw, tack för tipset wildcard! kände inte till sidan. toppenbra ju. är reggad redan:)

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-09 13:37
Antal inlägg: 4429

Jag är nog inte ute på mycket tunnare is än du. Siffrorna är påhittade som en illustrering av ditt argument om att det där med läxor inte funkar för alla. För mig funkar inte den typen av argument. Jag gillar inte att ett verktyg som är bra skulle förkastas för att inte alla kan använda det.

Skolan räcker tyvärr inte till tidsmässigt längre och är en väldigt rörig miljö för många. I den ultimata världen kanske en skola som du beskriver som hade tid för individen hade varit en del av lösningen. Men som skolan ser ut här i alla fall, så räcker den inte till.

Så tunn is hit och dit. Min verklighet förefaller vara olik din och i min värld räcker inte skolan till för varken den stora glädjen i vetandet eller tidsmässigt.

Sen ser inte jag mina barns inställning till livslång kunskap som en fråga för bara skolan. Jag tycker att det är något som jag är högst delaktig i.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-09 13:37

ramsay vid slutpläderingen:
- Det låter orättvisare utan läxor. I rest my case.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-09 13:42

du tar nog ditt och andras deltagande i forumet på lite för stort allvar nu r.

jag hade förövrigt ingen hjälp m läxor när jag växte upp. och mjo, jag tillhör dom som inte läste några öht men klarade mig bra iaf. å andra sidan bodde jag på barnhem och hängde på cafeet som 13 åring också. jag tycker inte att det är idealt iaf. oavsett hur jag klarat mig.

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-09 13:44

Tvålis, låt mig börja med att säga att jag tycker att du har helt rätt inställning till dina barns inlärning. Fortsätt precis som du gör! :)

Läxor funkar långtifrån för alla och för dem som det inte funkar för behövs ett annat "verktyg". Jag säger inte att _alla_ läxor bör slopas, utan de som ges slentrianmässigt utan syfte, utan plan.

le-lou2010-11-09 13:45
Antal inlägg: 17500

läxor i sverige är ett skämt så ja, varför inte - nåt kul måste de ju få ha. 7 hela timmar i skolan, vilken åldersgrupp pratas det om?

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-09 13:46

ramsay, ok ... jag tycker att det låter orättvisare _med_ läxor. Ska vi köra sten, sax, påse först till tre och avgöra vem som har rätt?

eeistan2010-11-09 13:48
Antal inlägg: 1542

Vi kanske kan skippa läxorna till förmån för kortare sommarlov;/) Det är otroligt många lov... höstlov, jullov, sportlov, påsklov och sommarlov. Det innebär ca 16 veckors ledighet. Vem ska ta hand om barnen på loven i alliansens Sverige där alla ska jobba hela tiden?

ramsay - Ej medlem längre2010-11-09 13:49

så barnen med de oambitiösa, struliga och outbildade föräldrarna får en bättre sits genom att man tar bort läxorna?

genom att alla får en sämre sits då? kommunist.

mina barn (och andra barn till hyfsat motiverade föräldrar) får nog i själva verket ett än större försprång då.

wildcard2010-11-09 13:52
Antal inlägg: 1966

Som du ramsay påpekar så finns det olika engagerade föräldrar, jag utgår så klart från mig själv men också från att det är bra med nytänkande. Allt fungerar inte på alla...

Kan ni inte starta en tråd om hur ett klassrum ska vara uppbyggt, också?
Nej, jag skojar bara! Gör inte det! =)
Jag bara kom ihåg att eleverna på min dotters skola inte har några skolbänkar som står i rader, vända mot läraren.

Om läraren har något att förmedla till hela klassen, samtidigt, så ställer sig denna vid "scenen" och ber eleverna samlas i sofforna och fåtöljerna som står i en halvcirkel runt denna.
Scenen har en dataskärm med touchfunktion i bakgrunden och lite vid sidan om den en whiteboard.
Dessa används så klart inte bara av läraren utan även vid redovisning av grupparbeten mm.

Det övriga skolarbetet bedrivs i "öar" av höga bänkar som man antingen kan stå vid eller sitta på "barstolar" vid. Det finns alltid tillgång till en grupp datorer också, då eleverna ska bedriva forskning.

Det har hänt så mycket i skolans värld, det är en helt annan sorts inlärning idag. Skrota inte bort nya, kanske bra idéer automatiskt, bara för att det alltid har varit på ett visst sätt.

Det finns elever med inlärningssvårigheter i den här klassen, de har extra resurser i form av egna stödpersoner. Alla ser inte likadana ut, alla lär sig inte på samma sätt, varför tvinga på alla samma läxsystem?

Detta är inte en privat skola, utan en kommunal som drivs på intraprenad (större självbestämmande) de har fått tre nya år på sig att fortsätta att driva skolan lika billigt, kunskapsinriktat och effektivt, glädjande nog!

Resurrection - Ej medlem längre2010-11-09 13:54

ramsay, jag provar med att skriva det på näsan:
- jag tycker inte att läxor ska slopas helt
- jag tycker att slentrianmässiga läxor utan syfte, som bara ges för läxans egen skull är helt värdelösa
- jag tycker att det är skolans ansvar att ge lärarstödd handledning till dem som inte kan få hjälp hemma

ramsay - Ej medlem längre2010-11-09 13:58

det verkar som om du tror att du (r) och jag har ngslags diskussion. glöm det.

wild, det låter precis som mina döttrars klassrum.

wildcard2010-11-09 14:00
Antal inlägg: 1966

ramsay: kul att det förändras, va?
Roligt att jag kunde tipsa om en bra sida, för en gångs skull!
=)

Resurrection: du är helt inne på samma spår som jag... det är klart att man ska läsa hemma när det är nödvändigt, inte bara "för att"

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?