Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade65
Mobilspel
Pågående18 806

Forumkategorier

Användare Inlägg  
nettan232010-11-12 11:48
Antal inlägg: 4086

Det där med engångskamerorna lät dock som ett superbra tips

Det kan man ju göra på alla slags fester

wildman2010-11-12 11:50
Antal inlägg: 3860

När det gäller foto kan man ju också höra med gästerna om dom kan tänka sig att donera bilderna till brudparet. Brukar alltid finnas några bra fotografer i bekantskapskretsen.

nettan232010-11-12 11:50
Antal inlägg: 4086

Just det har inte fotografer portfolios? Då kan man ju se vad för slags bilder de tar :)

Beror nog mkt på vart man frågar med, i den lilla staden/byn jag bor i e de nog inte så uppdaterade men i storstäder borde de ju va det!

wildman2010-11-12 11:54

Visst ska man se portfolio innan man anlitar en fotograf. Alla gillar olika typer av bilder även om man inte kan säga att dom är dåliga.
Jag träffar alltid brudparet innan och försöker luska lite i vad dom gillar för typer av bilder och anpassar mig till viss del efter det. Men jag har ju ändå mitt sätt att se på vad som är en bra bild. Något som naturligtvis inte faller alla på läppen.
Sen tror jag faktiskt inte nettan att det spelar någon roll var man bor, men internet är alla intresserade fotografer uppdaterade. Det är nog mer individuellt.

Bettanse2010-11-12 11:59
Antal inlägg: 258

En tripp till Riga där alkoholen är billig! Kan rekommendera Rigabalsam!

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-12 12:03
Antal inlägg: 299

TS, ber om ursäkt om detta blir OT i din tråd, men kan inte låta bli att inflika...
Jag är benägen att hålla med lillstöllan i att, "Så allt sånt går att lösa utan att betala nån professionell fotograf."

Det vore säkert värt att 'inventera' vänkretsen på eventuella _duktiga_ hobbyfotografer.

Men sen kan jag inte heller låta bli att nämna att jag känner till (bara känner till, jag känner henne inte) en tjej som är helt otroligt duktig frilansande bröllopsfotograf. Jag vet dock inte alls vad hon har för priser osv, och vill inte heller göra reklam här, men vill du, TS, få uppgifter på henne, så PM:a.

wildman2010-11-12 12:21

Jag vill betona att jag OCKSÅ tycker att det går att lösa utan att betala någon fotograf.
Däremot så ska man veta vad man frågar efter om bilderna är viktiga för en.
För att ta ett konkret exempel så är faktiskt foto en materialsport. Något som innebär att ska du ha trevliga bilder från själva ceremonin så finns inga genvägar förbi en systemkamera och ljusstarkt objektiv. Sen ska man självklart kunna hantera utrustningen också. Men ingen så duktig fotograf kan ta bilder i en mörk kyrka eller bilder med kort skärpedjup utan åtminstone en hyggligt bra kamera.
Men som sagt, har man en duktig fotograf tillgänglig i bekantskapskretsen eller kanske inte tycker det är superviktigt med bilderna så duger det alla gånger med de lösningarna som föreslagits.
Att betala en fotograf är ju (som regel) mest en garanti för bra bilder (stela eller inte) som man kanske inte alltid kan räkna kallt med på annat vis.
(ta bara en sådan detalj som att en betald bröllopsfotograf har med sig en reservkamera, det är få om ens några andra som tänker på det, och vad händer då om den lägger av lagom till ringbytet? Osannolikt ja, men ändå händer det)
Trots det så står jag inte på barrikaderna för att man ska leja en fotograf. Man ska bara vara medveten om valen, vad man gör avkall på. Detsamma gäller ju om man fixar blommor själv, står för underhållning själv eller vad som helst. Allt handlar ju om på vilka punkter man är beredd att kompsomissa/chansa litegrann.

Gautama2010-11-12 12:25
Antal inlägg: 6854

Har inga direkta råd att komma med. Vill bara gratulera CrazyQ och MissJK till era stundande bröllop!
Härligt!

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-12 12:29

"(ta bara en sådan detalj som att en betald bröllopsfotograf har med sig en reservkamera, det är få om ens några andra som tänker på det, och vad händer då om den lägger av lagom till ringbytet? Osannolikt ja, men ändå händer det)"

Det där var faktiskt ett riktigt bra påpekande.

Lillstölla2010-11-12 12:35
Antal inlägg: 23831

Mm, bra påpekande, men är faktiskt inte bara betalda bröllopsfotografer som tänker så långt......

Lillstölla2010-11-12 12:41

Beroende på var festen ska hållas så kan ju filtar vara en bra sak, om det ska vara utomhus eller så då. På brorsans bröllop hade det köpt filtar och hängt på ryggen till varje stol så man inte skulle behöva frysa frampå småtimmarna. Nu hölls visserligen detta bröllop mitt i värsta värmeböljan i juli, men var ändå lite mysigt att ha frampå sena kvällen/natten.

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-12 12:42

Ett till bra påpekande. :D

*gapskrattar*

Ts lillsyrra - Ej medlem längre2010-11-12 12:43

- syftade på 2010-11-12 12:35

wildman2010-11-12 12:45

Nej, men lägg sen till bra utrustning, erfarenhet av bröllopsfoto / svåra ljusförhållanden mm så sållar du bort de flesta "amatörer".
Återigen, jag säger inte att man inte kan få tillfredställande resultat ändå om man är duktig.
Men att dissa en proffesionell fotograf så där genomgående är lite naivt.
Jag är inte ute efter någon personlig vendetta mot dig lillstölla. Som jag sa kanske du både är smart och duktig.
Men man kan faktiskt inte räkna med att så alltid är fallet när man lejer någon som inte är van vid bröllopsfoto. Det är helt klart en av de mest krävande fotograferingarna om man vill ha riktigt bra resultat av många skäl som inkluderar stress/nervositet/svåra ljusförhållande (lycka till med kolsvart kavaj, kritvit klänning och strålande sol om du inte har erfarenhet och bra grejor säger jag.... Det är inte ens säkert att jag klarar det perfekt alla gånger trots att jag har utrustning för 6 siffriga belopp och erfarenhet av ett antal bröllopsfotograferingar)

Tvålis - Ej medlem längre2010-11-12 12:48
Antal inlägg: 4429

Mmmmm..... Har inte haft proffsfotograf när jag har gift mig men fått jättefina bilder. Å andra sidan så har jag väl poserat för typ 600 privatbilder istället och jag kan nog tänka att det kan vara värt att tänka på en prffsfotograf. Noterar för mig själv att så ska göras vid mina barns bröllopp.

Men en sak måste bara sägas. Låt inte tal och sång hacka isönder diskussionen vid middagen. Finns inget mer irriterande än att aldrig hinna mer än 3 meningar vid en konversation. Om sång kan undvikas helt så gör det. Det finns andra tillfällen...

Överväg tre minuters talspärr i inbjudan om ni vet med er att ni har en riktig långdragare i släkten :-)

Var generös med vinet och snål med spriten så får ni en trevligare fest.

wildman2010-11-12 12:55

Tipset om tal från Tvålis är inte alls dumt kring tal. Många bröllop jag varit på har varit olidliga om många ska tala i evighet....

Lillstölla2010-11-12 13:37

Wildman: Kom inte och kalla det jag säger naivt. Jag vet vad jag pratar om. Kan du inte ta in det faktum att betald bröllopsfotograf i väldigt många lägen är överflödigt så är det ditt problem. Men att kalla det jag säger naivt är bara barnsligt från din sida.

Lillstölla2010-11-12 13:41

Tvålis har en oerhört bra poäng vad det gäller tal vid bröllopsmiddagen.
Var själv på ett bröllop förra året med väldigt många gäster och de flesta kände bara ett fåtal personer på festen och då blev det naturligt att man höll sig till de sina. Och så var det en morbror till bruden som fått för sig att han först skulle hålla tal om "köttets lusta" och sen skulle han sjunga en sång, som han inte kunde. Han höll på i 20 minuter och det blev liksom bara pinsamt och jobbigt. Tror alla, han själv inkluderad, bara önskade han aldrig rest sig upp och öppnat munnen!!

wildman2010-11-12 13:44

Naivt att dissa en hel yrkesgrupp. Jo det står jag för att det är.
Nu är jag inte ens heltidsfotograf, så det finns dom som är än mer erfarna än jag.
Att tro att utbildning, erfarenhet och utrustning inte spelar roll är naivt.
Sen kanske du och andra kan leva utan den skillnaden. Men skillnad ÄR det.

Lillstölla2010-11-12 13:48

Ja men det du hänger upp dig på är ju att det ska vara en betald fotograf, du har ju inte en jävla aning om vad vi som tog kort på just detta bröllopet, eller de andra jag nämnt har för utbildning ellerhur. Lägger ner nu för orkar inte med det löjliga resonemanget.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?