Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
11
Inloggade43
Mobilspel
Pågående19 384

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bj-olle2010-11-23 15:41
Antal inlägg: 3350

det verkar ju på bedömningen som att det är en gammal man som behöver lite hjälp, och att det är bäst att hästarna bor hos en kompis tills det kommer någon som vill hjälpa honom med hygienen och sånt.

nu får vi se om 14 000 facebook-klick är nog för att någon ska göra något sånt. vi får väl hoppas det, för det verkar ju vara en mysig gubbe och fina hästar.

Lillstölla2010-11-23 15:43
Antal inlägg: 23831

Är väl en sak om man missköter sina djur men en helt annan om man är tillfälligt oförmögen att sköta om dom.
Finns inte en enda djurägare som skulle få behålla sina djur om man inte ska få förlita sig på att få hjälp med dom emellanåt.

tipitina2010-11-23 15:54
Antal inlägg: 2687

Nu undrar jag hur många utav er som tycker att man skall låta honom behålla sina djur som egentligen har en aning om vad som pågår på gården?
Grundar ni era åsikter på dokumentären?

Jag kan hålla med om att det ser ut som om de lever det idylliska livet ute på landet men jag vet att så inte är fallet.

Det är djupt tragiskt att han inte kan behålla sina djur MEN ett djur skall inte behöva bli lidande för att dess ägare är oförmögen att ta hand om det samma. Då är det bättre att djuren kommer därifrån.

Lillstölla2010-11-23 16:08

tipitina: Hur vet du att det inte är så då?

tipitina2010-11-23 16:09

Tänker inte gå in djupare på det här men filmen är ju inte precis nyproducerad...

Vi kan säga att vi har gemensamma bekanta.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-23 16:12
Antal inlägg: 1576

jag har läst beslutet. och hur gullig gubben än må vara så... djur skall han då inte ha.

att ha så stora hästar som ardenner i spiltor och inte i ordentliga boxar, att ha dem med avföring som bädd, overkade hovar, hov inflammation, såriga ben pga hygienen, bristfälligt foder, ej daglig utevistelse, hälta etc...

då spelar det ingen roll hur gulligt original man än är eller hur mycket man på sitt sätt älskar sina djur. man är inte kapabel eller kompetent att ta hand om dem på ett sätt de mår bra och har det bra på.

tipitina2010-11-23 16:17

För en gångs skull håller jag med dig Krill... Det spelar ingen roll hur väl han vill, mår djuren inte bra så behöver de komma bort.

@ Apbur:
Menar du att det skulle varit bättre förr? Bara för att djur en gång i tiden levt på ett visst sätt så betyder det väl inte att det är det bästa för djuren?

Jag tycker också att det är fånigt med inspektörer som räknar centimetrar men så är inte fallet. Vi pratar inte om att spiltan var fem dm för trång (eller liknande petitesser) i det här fallet utan om en man som helt uppenbart inte klarar av/orkar med sina hästar. Visst om han kan garantera att han får den hjälp han behöver för att klara att sköta dem så låt honom behålla dem men han kan ju inte det...

tipitina2010-11-23 16:17

* skulle stå fem cm för trång inte fem dm...

zlipzten - Ej medlem längre2010-11-23 16:17
Antal inlägg: 1466

word krille

apbur2010-11-23 16:19
Antal inlägg: 9699

Märkligt att mannen har så många vänner som verkar tycka om honom men ingen som såg till att det aldrig behövde gå så långt som det gjorde. Hade jag varit någon som kände honom personligen och visste vad som var på väg att hända hade jag skämts idag.
Det värsta är väl att folk helt har skitit i att hjälpa honom när han väl behövde det. Inte länsstyrelsens beslut.

Kan ju hända att han vägrade ta emot hjälp. Original som han brukar vara svåra att övertyga.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-23 16:21

jag har själv ett 20tal hästar och vet hur viktigt detta är för dem, de må vara stora och starka för det otränade ögat för de är just det.
men inte bara det, de är oxå mycket känsliga och sköra, mer än man tror för vissa grundläggande saker som tex hovarnas skötsel, verkning, kratsning, bäddens skick, spiltans/boxens utformning och storlek, fodrets skick gällande fukt/frost/mögel/proteinv ärde/ts halt etc

gubben ska inte ha häst utefter vad det står i de underlag som finns att tillgå.

och ni som skriver på en stödlista gör djuren en otjänst genom att ha blödigt hjärta för en gullig idyllgubbe som bara vill leva sitt liv.

Lillstölla2010-11-23 16:22

tipitina: Okej, ja jag var bara lite undrande men det svaret räcker gott o väl.

apbur2010-11-23 16:26
Antal inlägg: 9699

tiptina, jag tror inte att djuren behöver må så dåligt av att stå i ett gammalt stall. Jag hade ingen aning om vad det var för misskötsel det handlade om.

Jag tror inte djuren led speciellt mycket förr.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-23 16:34
Antal inlägg: 4050

Det ska jävligt mycket till innan man får djurförbud.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-23 16:44
Antal inlägg: 9204

"Såja.
Där fick de på näbben.

/Nöjd mailskriverska"

utan att ha läst beslutet? så knäppt.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-23 16:48

det är så klart en personlig tragedi. länsrätten bedömer ju också att han har/haft ambition att sköta hästarna. han älskar dem säkert men tyvärr.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-23 16:52

Ja, detta är en av de sjukaste trådarna på länge. Sylvia menar väl men kan tyvärr inget om hästar. Precis som de andra facebookarna misstänker jag.

Visst borde man hjälpa farbrorn att få träffa sina djur om det är möjligt. Jag tror det vore bäst för honom att få minnas dem friska om än i någon annans vård.

Hästmannen är inget original tyvärr, det är så här det ibland slutar för gamla människor som älskar sina djur. De som varit till gården har sett liknande fall, de är inte provocerade av hans egenhet, de tänker på djuren.
En del fall av vanvård beror på att djurägaren är deprimerad eller gammal och förvirrad. Det behövs inget ont uppsåt, djurägarna kan älska sina djur väldigt mycket och ändå upprepade gånger brista i ansvar.

ramsay - Ej medlem längre2010-11-23 16:57

länsrätten verkar istället ha tänkt och ansträngt sig för att hitta en lösning. han ska upprätta en lista på personer som ska hjälpa honom tex.

krill_master - Ej medlem längre2010-11-23 16:59

japp larvbrud, och därför är väl just detta fallet inte omotiverat eller orättvist. även om det rent spontant kan kännas så gentemot en gammal gubbe som älskar att leva med sina hästar.
men redan i juli 2008 rapporterades det efter att det då under flera år inkommit olika anmälningar om hans hästhållning.
så att det skulle vara en situation som nu uppkommit nyligen pga tex ålder eller tillfällig sjukdom är väl ganska långsökt.

och läser man underlagen som finns så är beslutet helt rätt.

jag trodde aldrig jag skulle komma att hålla med ramsey om någonting i hela livet men hennes 3 rader från 16:48 är rätt.
det är på ett sätt en tragedi men det enda rätta beslutet är ändå det som fattats.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-11-23 17:01

Alltså de varnar och ställer upp punkter på det som ska åtgärdas. Sedan inspekterar de igen.
Nu verkar det dessutom vara så att det kommit in anmälningar...

Farbrorn kommer tyvärr inte bli yngre.

Att protestera mot djurförbud nu när vi i princip har monterat ned djurskyddet, är väldigt fel, oavsett om just detta beslut drabbar en sympatisk individ. Tror dock det skulle drabba honom mer att fortsätta sköta sina hästar dåligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?