Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade49
Mobilspel
Pågående18 639

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Q-tile - Ej medlem längre2010-11-24 19:56
Antal inlägg: 1319

Instämmer med le-lou.

Som någon sa i en annan tråd att >det ju var så bra att den här Årets julklapp inte hade något år, för då kunde den ju användas nästa år också<. För mig finns det något lite eh, sorgligt på det där beklagansvärda viset över det.
Om det nu ploppar upp en endaste ny årets julklapp varje år kan väl det inte vara så rysligt betungade vare sig datamässigt eller på andra sätt. Sedan kan man enkelt följa och snyggt uppdelat följa dessa trådar via historiken. Neat.

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-24 19:59
Antal inlägg: 5126

Men det är ju då man läser i just Hundtråden om man söker ngt där det troligen står om ALLT som har med hunden att göra.
Lättare att söka också. Hund i Ämne sjukdom i text.

Fast ä skitsamma, jag bara tycker. Strunta i mig, gör som det alltid varit.
Ny dag, nya trådar, nytt gnäll :)

gnill2010-11-24 20:04
Antal inlägg: 1942

Tanten, jag var nog inte så ironisk som du tänker. Jag tänkte faktiskt att om man tycker att principen ett ämne=en tråd är viktig skulle det vara en poäng med fasta trådar. Personligen skulle jag hellre se mer frihet i trådskapandet, men om det inte är Ok tror jag att fasta trådar kan vara en idé, eftersom det som händer ett ämne när en tråd stängs med hänvisning till en annan tråd är oftast att det ämnet dör.

Nu vet jag att den här sidan drivs med lust och fägring stor av människor som har både arbete och ett liv. Och jag är supertacksam för att betapet finns. Men eftersom det sker utvecklingsarbete vad gäller spel/spelrum kanske man kunde våga önska sig ett utvecklingsarbete vad gäller forumet också. Det enkla då kanske tycker några av oss, att ändra policyn. Det mer besvärliga (och tidskrävande) att se över hur forumet är upplagt. I min ideella förening Femmis har vi har ett internt forum (så jag kan tyvärr inte visa det), där har v t ex de 20 senaste inläggen på förstasidan. Och det finns 25 fasta forumrubriker (en del rätt specifika som "graviditet" och en del mer allmänna som "dela min glädje") och under dem skapar man så många nya trådar man vill, allt i php. Då och då blir det för utrymmeskrävande och det rensas efter ett par år (tyvärr kan jag säga för rätt så ofta kommer nån på att de behöver nåt som stod i en tre år gammal tråd, men nåja det får vi leva med).
Alltså, vad jag försöker säga är att jag också önskar en julklapp, en påbörjad tanke om hur man kan utveckla forumet.

Tanten M - Ej medlem längre2010-11-24 20:17
Antal inlägg: 5126

Gnill: Alltså, vad jag försöker säga är att jag också önskar en julklapp, en påbörjad tanke om hur man kan utveckla forumet.

Jo det skulle vara skönt för alla tror jag.
Hur det än blir.
Även för "trådstängaren/na" :D

slånbär2010-11-24 20:42
Antal inlägg: 5539

Jag kan förstå att det blir tjatigt när det dyker upp nya trådar i samma ämne men samtidigt så är det så svårt att få svar på en specifik fråga om man ska gå in i en tråd som startade för två tre år sedan och har hur många sidor som helst. Tex om jag har en fråga om ett specifikt resmål så är ju chansen mycket större att jag får bra och många svar om jag startar en tråd med tex rubriken "Tips om Lissabon" än om jag går in i en allmän restråd på sidan 312 och kanske bara två personer blir intresserade och går in och läser just mitt inlägg. Som någon sa-om det handlar om utrymmesbrist så kanske man kan arkivera gamla stängda trådar för att ge ny plats. Andra tycker att om man inte gillar detta forumet så kan man gå nån annan stans men jag gillar verkligen Beta och forumen dock känns det ofta begränsande just pga av ovanstående skäl. Dessutom så är alla tråd hänvisningar så himla tröttsamma. Trots allt så har jag liksom vant mig efter ett tag här och vet liksom direkt vilka trådar som kommer att stängas och vilka inlägg som kommer att raderas-man får helt enkelt kläm på begränsningarna ganska snart när man spenderar tid här på Beta. Jag är ju trots allt här i första hand för att spela.

Mouche - Administratör2010-11-24 20:45
Antal inlägg: 24193

Kan det verkligen vara så oerhört svårt att förstå innebörden i orden "redan existerande och aktuella trådar" och liknande?

Vi talar alltså _inte_ om flera år gamla trådar.

Mouche

tipitina2010-11-24 20:49
Antal inlägg: 2687

Fast ofta hänvisas det till väldigt gamla trådar eller trådar med flera hundra/tusen inlägg där huvudfrågeställningen inte är den samma utan bara berör samma ämne.
Detta gör att det är svårt att få gensvar på sin egen fråga och ofta får man färre svar än om man startar en ny tråd. Dessutom kan många börja spåra tillbaka till TS utgångsfråga vilket kanske inte alls vad var den nya skribenten undrade över. Man försvinner liksom i vimlet....

slånbär2010-11-24 20:59
Antal inlägg: 5539

Tiptina-precis!

Ladybug12010-11-24 21:00
Antal inlägg: 1422

Det finns redan tillräckligt många trådar om detta.

sign Bitter

Emollas2010-11-24 21:02
Antal inlägg: 1082

Trådar borde få finnas högst ett år och sedan tas bort från forumet om dem inte är populära vill säga. De gamla trådarna kan sedan läggas i ett arkiv.

gnill2010-11-24 21:12
Antal inlägg: 1942

Mouche, det är faktiskt ganska svårt. Ibland hänvisas det till mycket gamla trådar (och det kan vara andra än forumvärdar som hänvisar), men även om trådarna inte är så gamla så finns det ett uppenbart problem som vi vill diskutera här (som också har med mängden trådar att göra och varför de ev. är ett problem, med huruvida "hund" eller "jul" , vilka bara är exempel, är relevanta som samling för allt som har med de ämnena att göra trots att frågorna sinsemellan är väsensskilda, och om att responsen på "en tråd inuti en tråd" blir så mycket mindre/sämre än om en ny tråd startas).

Jag vill gärna diskutera på ett sansat sätt men kan ändå fråga tillbaka (och använder din egen ton) om det är så oerhört svårt att förstå att flera av oss tycker att forumet skulle kunna utvecklas eftersom andra delar av sajten gör det?

Emollas2010-11-24 21:23

En gång tog jag upp kampen mot vad som togs borts eller inte i detta forum. Jag sa emot Betapetvärden och blev avstängd... Min fru fick logga in på sitt konto och försöka be Värden ta emot min ursäkt och tillslut fick jag ha ett konto i betapet världen igen. Nu är det flera som tar upp kampen mot värdarna undra om de också blir avstängda.

Skugga2010-11-24 21:26
Antal inlägg: 6559

Haha, bara grejen att se det som en kamp är väl ändå lite lite sned? Värdarna försöker göra ett så bra jobb de kan utifrån sina förutsättningar, att utgå från att de jävlas och "ta upp en kamp" är dömt att misslyckas... gnill har rätt inställning enligt min åsikt, för man fram sin åsikt i sansad ton med öppet sinne och är beredd att lyssna på varandras argument är det sällan problem.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-11-24 21:28
Antal inlägg: 5802

Emollas . . . tar ni upp kampen mot värdarna här????

Emollas2010-11-24 21:30

nä men det är en diskussion här tydligen om hur forumet ska va det är väl och ta upp en kamp. Men jag kanskie fattar fel...

bobo flux2010-11-24 21:37
Antal inlägg: 11371

Jag blir öppet dissad i forumet för att jag ställer krav på de argument som läggs fram. Jag tar det som en komplimang och ett tecken på att jag gör rätt.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2010-11-24 21:42
Antal inlägg: 5802

Ser du det som en kamp tycker jag absolut att du fattar fel.

Forumet - som är en del av hela sidan - ska vara överskådlig och lätt att använda. Vi stänger trådar som för femte gången heter "årets julklapp" eller "vilken hundras gillar du bäst" för att samla åsikter på samma ställe.

Vi stänger även trådar som kanske har börjat med en frågeställning men som sedan svävar iväg och där medlemmarna börja diskutera samma sak som i tidigare trådar.

Vi stänger trådar där andra blir påhoppade eller är utsatta på något sätt och det inte tar slut. Annars raderar vi bara enskilda inlägg som är opassande.

Vi stänger inte trådar för att vi tycker att det är så himla kul. Vi läser inte alla inlägg för att vi inte har något annat att göra. Vi gör det för att hjälpas åt och se till att det blir en god stämning här och alla kan hitta hit.

Sen kanske vi stänger trådar som "Hur spelar man?" eller "Vad gör man i grisen" för att det finns redan förklarad i reglerna eller under andra kategorier.

Detta är ett ideellt arbete, vi har riktiga jobb, riktiga barn som vill ha rena kläder och mat på bordet, hundar som behöver rastas och en begränsad fritid precis som alla andra.

Det är INTE kul att gå in och stänga trådar för att visa att vi kan. Och jag är inte värd för att jag tycker om att gå in i en kamp med någon.

Så Emollas, ja, jag tycker att du har fattat fel.

Mouche - Administratör2010-11-24 21:44

Emollas fattar tyvärr ofta fel är jag rädd.
Detta oavsett vilket namn han begagnar sig av.

Så, min käre Emollas.
Du kanske vill att jag ska ta och exakt, alltså ordagrant redogöra för din s.k. "kamp mot värdarna" här i offentligheten?
Dina mängder av trådar om ditt giftemål, din morgongåva, dig som sjuksköterska, dig som si, dig som så, dig som hit och dig som dit etc etc etc etc?

Tyvärr har jag inte en månads semester att ta ut så jag tror att jag avstår, hur trevligt det än skulle ha varit.

Du mer eller mindre bombarderade forumet med nonsenstrådar och du vägrade trots flera tillsägelser att sluta upp med barnsligheterna.

Jag har ett alldeles utomordentligt bra minne ser du.

Mouche

Kh-collies2010-11-24 21:46
Antal inlägg: 374

Jag tycker att ett Snackforum helt och hållet bör "tillhöra" medlemmarna, vill de skapa fler trådar så borde det vara upp till dem. Ett snackforum har ju bara värde för dem som använder det, inget egenvärde.
Restriktioner borde bara tillämpas om det blir för dyrt, eller om det sker påhopp i någon form.
Tycker jag alltså!

Mouche - Administratör2010-11-24 21:46

Och, nu var det inte ett krig vi skulle starta utan vi skulle diskutera som vuxna människor så om du enbart är ute efter bråk Emollas så är du ute och cyklar...igen!

Mouche

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?