Spelrum
| Giraffen | 25 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 42 |
Mobilspel
| Pågående | 18 777 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| asastina | 2010-12-02 16:00 | |
![]() | fräs små tärninganr av rotselleri och morötter, hackad gul lök och vitlök i olivolja. När grönsakerna blivit lite mjuka, lägg i en rejäl klick tomatpure och låt den "rostas" i pannan nån minut. Ta ur blandningen och fräs nötfärs separat. Salta o peppra med svartpeppar. Rör i grönsakerna, tillsätt ev lite vaten. Låt puttra en stund och voilá! | |
| Fikonspråk | 2010-12-02 16:02 | |
![]() | En spännande kryddning är spiskummin, kanel och kryddpeppar kanske tillsammans med paprika, vitlök, krossade tomater, eller färska hackade, och pressad lime. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-02 16:09 | |
![]() | Nya tips, Fikonspråk :) Vi får testa lite när du kommer hit. | |
| nulltj - Ej medlem längre | 2010-12-02 16:12 | |
![]() | Vitlök, gul lök & buljongtärning som får fräsa ihop. Sen i med tomatpuré, köttfärs, krossade tomater, chipotle. Ett stänk vinäger, lite socker. Färska basilika. Och så smaka av med salt & peppar. Mums! | |
| Engelein | 2010-12-02 16:14 | |
![]() | Gul lök, röd lök, vitlök, färs, buljongtärning, vatten, tacosås/salsa, svamp, majs, creme fraiche, salt peppar ev chilipulver... | |
| oso | 2010-12-02 16:15 | |
![]() | Smula ner fetaost och proppa ner lite oliver i köttfärssåsen (som jag gör med färs, krossad tomat, buljong, vitlök, salt & peppa) så blir den lite medelhavsinspirerad! | |
| SylphiD | 2010-12-02 16:20 | |
![]() | Råvaror: Gul lök, gul och röd paprika, ev vita bönor, krossade tomater, ev passerade med chili i, ev creme fraiche, champinjoner, gröna eller svarta oliver, morötter ibland. Kryddor: SoP ett måste, ur kvarnen så klart, spiskummin, chilipulver, oregano, basilika, samt ett köttbuljongtärning. | |
| krill_master - Ej medlem längre | 2010-12-02 16:37 | |
![]() | ingen tomatpurè, inga krossade tomater. vita såser, krämer/meijeriprodukter istället. | |
| bahytt | 2010-12-02 16:42 | |
![]() | Finkrossade tomater med basilika, stekt lök, gul paprika och köttfärs, ketchup, buljongtärning, svartpeppar , vatten och oregano. Låt puttra en god stund! | |
| mr-z - Ej medlem längre | 2010-12-02 16:45 | |
![]() | Lök,Vitlök,Tomatpurè,bulj ong,kross tomat och alltid grädde! Koka det nån timme så är det bra så :) | |
| Bim1964 | 2010-12-02 16:51 | |
![]() | Så här gör jag min köttfärssås. Först steker jag gul lök har i lite socker gärna farinsocker. Sedan i med köttfärsen bryner på den fint. Sedan har jag i vitlök, tomatpuré, creme fraiche en skvätt grädde eller mjölk. Salt och pepparmix och en "Beef Fond Du Chef". Ibland om jag vill dryga ut köttfärsen lite, har jag i finriven morot och eller majs. | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-02 16:52 | |
![]() | Kom på en sak till som ger lyxig och god köttfärssås: klippta bitar av rökt skinka. Gott med oliver. | |
| HäjkonBäjkon | 2010-12-02 17:26 | |
![]() | Förutom köttfärs (helst blandfärs), krossade tomater, lök och vitlök så har jag i lite bacon eller fläsk i småbitar ibland och kanske även en skvätt rödvin. Det gör inget att köttfärssåsen står och puttrar någon timme eller så, det blir bara godare då. Sedan måste jag ha riven parmesanost till, mums! | |
| Maja G | 2010-12-02 17:44 | |
![]() | Nu vill jag veta hur köttfärssåsen blev i kväll hos TS:) | |
| malho | 2010-12-02 17:44 | |
![]() | Jag fräser färsen med lök och häller i en burk Thai Sweet and Sour. En burk champinjoner och vitlök! Busenkelt och lite asieninspirerat! Dessutom kanongott! :-) | |
| Labyrint | 2010-12-02 18:08 | |
![]() | Tomatallergiker som barn, så fick köttförssås gjord på krossad ananas istället för krossad tomat. Tycker fortfarande det är supergott, dock blir det ganska färglöst. | |
| Samla poäng | 2010-12-02 18:53 | |
![]() | Hemligheten med att få en riktigt god köttfärssås är att koka länge. Krydda som du vill ha det. Ska man vara riktigt huslig kokar man sin egen buljong, skållar och kärnar ur tomater, men det går nog bra med krossade tomater på burk och buljong på tärning. Efter att man stekt och tillsatt tomater, vätska och kryddor låter man det koka 3 timmar på svag värme (lock på). Kolla om det behöver spädas med mer vätska ibland. Konsistensen och den lena smaken är väl värd timmarna på spisen. | |
| hussar | 2010-12-02 18:54 | |
![]() | tre burkar med mosade smurfer i brukar funka | |
| Lillot | 2010-12-02 19:05 | |
![]() | 500 gr köttfärs 1 hackad gul lök 1,5 dl chilisås 2-3 dl grädde av den sort man föredrar 1-2 tsk curry 4 msk mango chutney Två vitlöksklyftor Salt och svartpeppar | |
| Lillot | 2010-12-02 19:06 | |
![]() | Annars är ett tips att krydda med lite kanel - riktigt gott. | |