Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
3
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 641

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 17:34
Antal inlägg: 4050

Själv hade jag toppbetyg (eller vad det nu ska kallas innan man får betyg) när jag var barn och fick rida flera gånger i veckan och ansvara för sköthästar.
Tyckte inte direkt det var skadligt.

Mina föräldrar såg dock inget jag gjorde som prestationer som skulle belönas utan jag fick samma saker oavsett om jag var snäll eller stygg.
De hade också klass nog att inte snacka så mycket om vad de tjänade utan det fick vi barn räkna ut att det kanske kom in mer pengar om någon satt uppe och jobbade dygnet runt en period.
Det var aldrig nåt tjat om vad de gjort för att ta sig fram eller om att man behövde pengar för att leva gott.

Delicious - Ej medlem längre2010-12-10 17:35
Antal inlägg: 11661

Jag vet inte, men jag fick lite ångest när jag läste om deras krav på sig själva. Gör man något för att göra någon annan nöjd eller för att få en sak? Inte för att känna sig nöjd med enbart prestationen?

Delicious - Ej medlem längre2010-12-10 17:36

Nu framgick det inte hur gamla barnen är heller vad jag läst. Med ökad ålder kommer såklart ökat eget ansvar

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:38
Antal inlägg: 9204

att föräldrar inte ser ngt barnet gör tar bort alla ev andra fördelar av uppfostran tycker jag iaf i en sån sits larv.

nej bobo, det är just så. men det är just det som saknas hos så många tycker jag.

sen med betygen är jag ansvarig att de efter gymnasiet KAN göra vad de vill. cirkus eller domarbanan.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 17:38

Önskar jag hade samma krav på mig själv idag som jag hade i mellanstadiet.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 17:38

att föräldrar inte ser ngt barnet gör tar bort alla ev andra fördelar av uppfostran tycker jag iaf i en sån sits larv.

Ser vad? *trög*

schmuppisch2010-12-10 17:39
Antal inlägg: 596

Jag håller på TS. Uppfostra och belöna. Sköter de sig får de en belöning vilket sporrar dem till att sträva uppåt.

Cover Me2010-12-10 17:41
Antal inlägg: 247

ramsay "sen med betygen är jag ansvarig att de efter gymnasiet KAN göra vad de vill. cirkus eller domarbanan."
Vad har du för ansvar med betygen och vad de gör menar du?

Delicious - Ej medlem längre2010-12-10 17:42

Men är det hundar eller människor liksom.. Vacker tass, här får du ett kex. En människa är inte sina prestationer enligt mig.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 17:45

Hur kunde jag sträva uppåt trots att jag inte blev uppfostrad med mutor eller straff?

Det har med självbild att göra om man vill vara bäst på allt eller ej.
Föräldrarna kan få en att tycka att man är så bra att man vill göra bra ifrån sig.
Eller så kan de ta en omväg och straffa och muta tills man blir 18.

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:45

del- tar du hand om dig och ditt för att du mår bra av det?

ta jympapåsen som ex. packar jag den är det lättare för mig. kan göra det tio min innan vi ska ut ur dörren en morgon. om så rota och stressa. ska dom packa måste jag tvätta och vika in på rätt plats direkt efter jympan, prata om att det är jympa då och då någon dag innan (om jag ser inte packat). se deras växande och nöjdhet att de klarar av ett ansvar. och se deras kompetens och självförtroende växa.

Larvbrud - Ej medlem längre2010-12-10 17:52

Verkar väldigt bra att ha egen häst i grundskolan. Lite svårare i gymnasiet eftersom det kan bli mer skolarbete och kanske bussåkande till stallet innan man har eget körkort.
Lättare att organisera stallvistelse och läxläsning för ett litet barn som kan bli skjutsat och kan ha föräldern hängande efter sig, få med sig mat osv, tror jag.

elgen52010-12-10 17:53
Antal inlägg: 1740

Delicios du skrev Men är det hundar eller människor liksom.. Vacker tass, här får du ett kex. En människa är inte sina prestationer enligt mig.
JAG HÅLLER MED DIG TILL 100%

Cover Me2010-12-10 17:53

Att packa sina gympakläder, ta med frukt, täckbyxor och vantar till plugget, få hem och tillbaka skolböcker osv. borde vara självklart att ungarna ska fixa själva från ettan! Det är väl inte mycket till ansvar att tala om?

ramsay - Ej medlem längre2010-12-10 17:54

ja, absolut. känner många som fått lagt hästkarriären på hyllan på gymnasiet.

Cover Me2010-12-10 17:55

För att inte tala om de som helt enkelt tappar lusten för hästar då. Hur klarar föräldrarna "ansvarsbiten" då? ;)

Gautama2010-12-10 17:56
Antal inlägg: 6854

Klart att det är jättebra att ställa krav på sina barn och inte curla dem i allt. Att din dotter får en häst är bara lärorikt. Och eftersom du har sett på henne nu under ett år att hon kan ta det ansvaret så antar jag att du "testat" henne för det ansvaret.

Ni verkar ju också ha det intresset tillsammans som jag förstått och det är väl super när man kan hitta något som alla kan göra tillsammans.

Minta2010-12-10 18:01
Antal inlägg: 20042

Lika viktigt som prestationer är att man får känna att man har ett värde precis som man är.

elgen52010-12-10 18:01
Antal inlägg: 1740

Ansvar e bra, men det ska inte gå till överdrift, sedan e ju alla barn individuella.
Men självkänsla får man genom att bli älskad för den man är
självförtroende genom ansvar.
Men blir det för mycket press med betyg å att man måste vara bäst för att duga, då börjar barnen identifiera sig själva med sina prestationer.
Vilket e det samma som "vacker tass"

SiriusMusta - Ej medlem längre2010-12-10 18:13
Antal inlägg: 3325

Håller med Minta. Tex. med betyg. Viktigare att låta dem känna att det viktiga är att man försöker och gör sitt bästa än själva resultatet, om det blir G eller MVG.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?