Spelrum
| Giraffen | 9 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 9 |
Mobilspel
| Pågående | 18 678 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Cuppycake | 2010-12-11 21:31 | |
![]() | jag fyller mina med vanilj-kräm, mycket roligare än vanliga lusse-katter=) | |
| Tess 08 | 2010-12-11 21:31 | |
![]() | Jag älskar att baka, men är ändå rätt lat. Mina lussebullar är jättegoda och inte det minsta torra eller så :) Skulle aldrig orka engagera mig så mycket om jag inte tror att det kan bli så mycket godare... Mandelmassa i såna snurror som Loppan skriver om har jag smakat, men är inte förtjust i mandelmassa så jag passar dom :) I med russin i bollarna istället :D | |
| zlipzten - Ej medlem längre | 2010-12-11 21:32 | |
![]() | Saffran är ett måste i lussekatter :) Snurror blir faktiskt godast (och torkar inte så fort) gräddade i pappersformar. | |
| Dino78 | 2010-12-11 21:36 | |
![]() | Jag kör med Arlas recept, är ungefär som Frippes fast jag har socker istället för sirap. Men jag kavlar ut degen och brer på massa smör och strör på socker, sen viker jag degen och kavlar till så det kletas ihop. Sen tar jag sporren och sporrar ut remsor som jag snor ihop och lägger på plåt. Pillar ner några russin i dom och alla som äter dessa tycker det är hur gott som helst, dom blir väldigt fluffiga och smaskiga :-) | |
| frippefrappe | 2010-12-11 21:48 | |
![]() | magga: Gör en "degklutt". Kavla ut den och vips! Eller Kavla ut en större del och skär ut en figur med en kniv! | |
| Miss_jk | 2010-12-12 10:03 | |
![]() | Det absolut godaste receptet är Buffé's saffranslängd med vit choklad. Fy fasen alltså vad gott det blir! | |
| hallonblåbär | 2010-12-12 10:11 | |
![]() | skippa lätt kessella och ta riktig, man bakar ju inte lussekatter så ofta =) och sen har jag alltid en extra påse saffran i.. | |
| smulgubbe | 2010-12-12 12:40 | |
![]() | Jag gör lussekatter med saffran, men jag brukar också baka bullar av vanlig deg, men man blandar 150 gr mandelmassa , 150g smör, 0,5 dl strösocker och ett kuvert saffran som fyllning. Gör vanliga degsnurror. Jättegott tycker alla som får smaka. | |
| Lillstölla | 2010-12-12 14:24 | |
![]() | Det enda man behöver göra för att det ska bli extra goda lussebullar är originalreceptet och sen ge fan i att sabba läckerheterna med en massa vidriga russin!!! | |
| pion ekrot | 2010-12-12 14:34 | |
![]() | Miss jk: Det låter jättegott, har du nån länk till receptet eller lust att skriva ner det? | |
| Golgatha | 2010-12-12 14:44 | |
![]() | Pion ekrot: googlade och hittade denna: www.ica.se/recept?re...ei d=276558 | |
| Miss_jk | 2010-12-12 15:14 | |
![]() | Pion: Det är länken som Golgatha gav. =) Supergoda! | |
| Sigrids mor | 2010-12-12 20:41 | |
![]() | Tips för hållbarare lussebullar. 300 gram smör 3 dl mjölk värm till fingervärme ha i bunke med 1 pkt jäst. Lös jästen. I med 2 dl socker, 2 paket saffran, lite salt, 1 burk kesella, 3-4 dl finrivna morötter och sedan pytta i mjöl till en bra deg. Ca 10-13 dl mjöl. Arbeta degen en stund. Låt jäsa 30 min. Baka lussesnurror, katter, kusar eller vad ni nu vill, pensla med uppvispat ägg. Grädde i 225 grader och ät varma med ett glas mjölk. Mmmmmmmmmmmums!!!!! ps. Morötterna gör att bullarna håller sig saftiga och fina och nej det syns inga morötter eftersom allt får samma käcka gula färg pga saffran. Testa - jag lovar att inget kommer märka morötterna om ni inte påpekar det. Och bullarna blir sååå mycket saftigare. | |
| minuz | 2010-12-13 09:47 | |
![]() | Det ska vara "riktiga" lussekatter som är formade som S........ Med gammeldags mjölk, äkta smör och mycket saffran. Gjorde även en "butterkaka" häromdagen med riven mandelmassa och apelsinmarmelad som fyllning, på hade jag russin, flagad mandel och kanel. Gissa om det blev saftigt och helt underbart gott. MUMS | |
| frippefrappe | 2010-12-14 14:23 | |
![]() | Morötter låter inte så gott! | |
| Smulanbus | 2010-12-14 14:29 | |
![]() | Hemköp har ändå rätt så god lussebullar här i arjefjång | |
| mrsH | 2010-12-14 14:59 | |
![]() | Gör deg med kesella, som många föreslår. Blanda mandelmassa med smör och vaniljsocker. Klicka ut detta på degen. Kavla ut en till bit. Lägg den ovanpå den med fyllningsklickar på.. Ta ut hjärtan med pepparkaksmått. Blir jättefina och supergoa! Pensla med ägg och ha på lite råsocker innan gräddning. | |