Spelrum
| Giraffen | 6 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 6 |
Mobilspel
| Pågående | 18 651 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| blankomblank | 2010-12-29 11:28 | |
![]() | Ja fast även i Ådalen handlade ju strejkerna om den situation som fanns dem närmast inte hur folk levde och agerade långt bort i fjärran länder. Det är det unika med världsläget idag att vi mentalt har börjat se världen som en ganska liten plats. Vi vill alla att alla ska tänka och leva som oss själva. Vi är inte längre besökare i varandras kulturer utan vi kämpar alla för att behålla våra egna. Vissa med näbbar och klor uppenbarligen... Förändring och utveckling börjar med respekt för varandra. Sen kanske vi också någon gång måste börja acceptera att vi olika världsfolk är just olika ,och att det kanske inte är vi alltid som ska avgöra vad som är kränkande och inte. Att ha rätt och att göra rätt är inte samma sak. Vad handlar diskutionen egentligen om? Handlar det om vår yttrandefrihet eller muslimernas religionsfrihet och respekten för andras religion? Eller är det kanske ett öga för öga scenario. Muslimer är rasistiska så nu får dom känna på rasism? Nej jag tror det handlar om något som ligger nära oss själva, precis som i Ådalen kanske, vår yttrandefrihet. | |
| ramsay - Ej medlem längre | 2010-12-29 11:33 | |
![]() | så varför är hets mot muslimer yttrandefrihet och hets mot judar hets mot folkgrupp? det är tidens modenyck och politiska strömningar intet annat. | |
| nystan1 | 2010-12-29 11:49 | |
![]() | Visst har vi yttrandefrihet, men jag tycker ändå att det är respektlöst. Och löjligt. | |
| Resurrection - Ej medlem längre | 2010-12-29 12:03 | |
![]() | Jag kan tycka att det är mer hets mot folkgrupp att peka ut muslimer som humorlösa än att teckna Muhammed som rondellhund ... Å andra sidan har jag inte mycket till övers för den konstnärligt mycket medmåttige Lars Vilks luften-är-fri-mentalitet. | |
| Måns_E | 2010-12-29 12:18 | |
![]() | Vilks humor verkar vara lite för primitiv för min smak. Förövrigt känner jag flera humorbegåvade muslimer, jag förstår inte riktigt varför vissa alltid skall klumpa ihop en grupp människor och kollektivt tillskriva de skuld och vissa egenskaper. | |
| Ahnad - Ej medlem längre | 2010-12-29 12:18 | |
![]() | "jesus representerar den kristna västvärlden vare sig sekulariserad individ eller inte. abraham judendomen. mohammed islam." Är inte helt säker på att jag uppfattar dig rätt här ramsay men det finns ju många som drivit med både Jesus och företeelser inom judendomen - och såvitt jag känner till har ingen blivit åtalad för hets mot folkgrupp för den sakens skull. Religioner och utövandet av dem är en så vittgående företeelse att humor som vapen för att förstå och förklara ligger nära till hands. | |
| numsan | 2010-12-29 12:24 | |
![]() | Jag gillar inte riktigt när folk tar orden ur mun på mig, men här passar ctrl c alldeles utmärkt!! "Jag kan tycka att det är mer hets mot folkgrupp att peka ut muslimer som humorlösa än att teckna Muhammed som rondellhund ..." Förövrigt tycker jag att konstnärer som Wilks är fascinerande. Även om jag inte nödvändigtvis gör "bra" grejer så tänjer han konstant på gränserna vilket konsten alltid har gjort. Idag är det inte riktigt lika lätt att göra det, men som samhällsifrågasättande makt så fungerar det exemplariskt! Det han är ute efter är ju helt enkelt att folk ska reagera och det har de ju utan tvekan gjort. | |
| Saberhagen | 2010-12-29 12:31 | |
![]() | Är väl lite fel att driva med en religion så offentligt, så någon anna tar skada eller illa upp menar jag. | |
| Minta | 2010-12-29 12:32 | |
![]() | Jag tror att "humorn" med hunden i detta fall beror på att muslimer ofta anser att hunden är ett smutsigt djur som man ite kan ha som husdjur. Vad hette den andre kostnären (numera död) som blev attackerad för sina judekarikatyrer, blev han fälld? | |
| Liftactiv | 2010-12-29 12:33 | |
![]() | Kan vara att vissa är alldeles på tok för lättkränkta..... Ingen har ens sett den där Muhammed så det är väl bara att inse att Wilks fantiserar lite för mycket. Tar du åt dig av "tjockis" fast du är (pinn)smal har du ungefär samma problem. | |
| Minta | 2010-12-29 12:33 | |
![]() | Jag tror också att hans syfte är att tänja på gränserna, (för dets om är tabu?) inte i första hand att hetsa mot folkgrupp. | |
| Minta | 2010-12-29 12:40 | |
![]() | Helt enkelt det faktum att fatwor har utdelats till författare och konstnärer som varit vanvördiga, räcker väl för att vilja provocera. | |
| blankomblank | 2010-12-29 12:42 | |
![]() | Frågan är ju om det är hets mot folkgrupp att driva med en fiktiv eller åtminstone historisk person som grundat en religion? Det finns ju många nidbilder och karikatyrer av svenskar kring midsommar i tidningarna, det kanske kan klassas som hets mot folkgrupp. Nej allvarligt det har väl med vad konsekvenserna blir. Karikatyrer ska ju vara humoristiska men om konsekvensen blir att folk känner sig så kränkta att de bombar andra och sig själva, startar krig eller eliminerar en annan ras...då är ju bilderna och skämten grunden i något allvarligare. Jag skiljer också på politisk propaganda (typ SD:s) och enstaka personers yttranden. Yttrandefriheten handlar ju om den enskildes röst och rätt att tycka. Hets mot folkgrupp är ju när en organisation, regering eller liknande tar till eller uppmanar till våld mot andra människor. Jag är mer rädd för rasism än för en rasist om man säger så | |
| Neaa2 | 2010-12-29 12:46 | |
![]() | Jag tycker det är respektlöst och så himla onödigt att han ska peka finger med sina extremt fula teckningar... Fattar inte varför andra människor ska behöva sätta livet till(för så kommer det ju att sluta), bara för att han ska ha sin så kallade yttrandefrihet!! Han har dessutom inte lärt sig något, såg ett nytt kladd han gjort som föreställde Muhammed som transing!! Dessutom har ramsay en fantastiskt poäng!! | |
| Minta | 2010-12-29 12:52 | |
![]() | Jag tror inte han "riktar sig till" alla muslimer. | |
| Minta | 2010-12-29 12:54 | |
![]() | Och han är verkligen inte ansvarig för eventuella mord någon kan begå i hans namn. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2010-12-29 15:31 | |
![]() | Vilks är en talanglös skojare som lever för att provocera. Han är en idiot av rang och borde lära sig att respektera människor oavsett sexuell läggning och religion. Jag som ateist blir till och med förbannad på honom. | |
| Nilka | 2010-12-29 16:12 | |
![]() | Vilks tycks vara en begåvad person som saknar självbevarelsedrift. Han respekterar visst folk oavsett sexuell läggning eller religion.Det är respektfullt att tillmäta religiösa människor förmåga till en viss distans till den egna livsåskådningen. Han gav sig själv uppdraget att provocera konstvärlden men råkade bli upptäckt av fundamentalister som behövde en syndabock. | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2010-12-29 17:45 | |
![]() | Han var mycket väl medveten om vad han gjorde, och vad som skulle hända efteråt. Det var ju liksom inte så att det här var på något sätt Vilks egen idé, han såg ju vad som hände i Danmark när Jyllandsposten publicerade de första bilderna. Han såg även vilka negativa konsekvenser det gav Danmark, han visste att han inte bara äventyrade sig själv utan hela Sverige. Han är dum i huvudet. | |
| Minta | 2010-12-29 18:30 | |
![]() | Han är knappast dum i huvudet. De som vill tysta det fria ordet och utdela fatwor för dem som vanhelgar religionen förtjänar att provoceras. Han är en intressant konstnär, han tecknar kanske inte bra enligt konventionella måttstockar. Jag instämmer i övrigt med Nilka. | |