Spelrum
Giraffen32
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
14
Inloggade47
Mobilspel
Pågående18 732

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd2011-01-05 12:07
Antal inlägg: 4814

För övrigt minns jag arkadhallarna i hemstaden, huvudstaden (Gröna Lund), på finlandsbåtarna, Skara Sommarland (Defender!) och Brighton (Palace Pier). Men visst fanns klassikerna oftare på andra, mer vardagliga ställen än där.

Jan_Blank - Ej medlem längre2011-01-05 12:08
Antal inlägg: 231

Jag har Pac-man på min Mac, det är lika roligt fortfarande =)

groenmeyer2011-01-05 12:12
Antal inlägg: 272

Det har jag oxå =)

dwight2011-01-05 12:44
Antal inlägg: 210

det var kul på medeltiden

slånbär2011-01-05 14:03
Antal inlägg: 5539

Nej dwight men vi som levde då var roligare:-D

Dersu2011-01-05 14:34
Antal inlägg: 461

"Har man hängt med i spelvärlden så vet man att spel generellt blir bättre och bättre."
Håller inte med. Ett mer avancerat innehåll är det absolut nu men det är inte det som är det viktiga utan upplevd spelglädje, något som är betydligt svårare att sätta fingret på.
Spelindustrin blir mer och mer lik filmindustrin, med följd att det släpps mer och mer skräp. Håller delvis med om att spelen utvecklas för den som spelar men då på samma sätt som skitmusiken på radio utvecklas för lyssnaren, dvs inget egentligt innehåll utan bara ngt som ska gå att sälja så enkelt som möjligt.
En generalisering med undantag, så klart.

mistmaster2011-01-05 15:19
Antal inlägg: 4626

på juldagen hade jag å en polare en liten nostalgiafton. drog igång de gamla datorerna vi växte upp med. Atari 520STe och Amiga 500.
helt underbart!

Nemesis_872011-01-05 15:48
Antal inlägg: 345

Dersu - Jag är väl medveten om att det är upplevd spelglädje som är det viktiga, men vad är det? Hur mäter man det?

Min definition (som utvecklas konstant) på ett bra spel är ett spel som användarna kan och vill spela över en lång tidsperiod. Det är enligt detta kriteriet som jag bedömer dagens spel som "bättre" än spel från 70-80 talet. Med WoW som exempel (jag spelar inte WoW) så är det ju mängden innehåll, och kvaliteten på denna givetvis, som gör att spelet är så fruktansvärt populärt. Jag förstår om du inte håller med, för du har troligen en annan definition på vad som gör ett spel bra.

Angående din kommentar om att spelindustrin blir mer lik filmindustrin, så tror jag att det är för att antalet konsumenter är så väldigt hög vilket leder till att spelen inte måste hålla högsta kvalitet för att få adekvat försäljningssiffror. Sen är det ju också så att spelföretag går i graven relativt ofta, oftare än bolag som producerar film gör det samma, men giganter har redan etablerats i spelvärlden (EA, Bllizzard, Activision m.fl.)

Dersu2011-01-05 16:12
Antal inlägg: 461

WoW är ett bra exempel men jag tror inte det är mängden innehåll som avgör i så stor utsträckning utan möjligheten att spela tillsammans med andra. Hade den inte funnits hade spelet aldrig nått dit det gjort. CS hade ju extremt många spelare under lång tid men hade i grunden väldigt enkelt innehåll, lagspel och tävlan gjorde det intressant istället.

Min defintion på ett bra spel var ju just upplevd spelglädje, om den kommer från innehåll eller annat spelar ingen roll.

Håller med om att liknelsen med filmindustrin beror på en marknad som är mycket större än tidigare.

Nemesis_872011-01-05 16:48
Antal inlägg: 345

WoW valde jag just för att spelet är mest populärt inom sin genre (MMORPG). Att man spelar med/mot andra användare är trots allt standard för samtliga populära spel utvecklade de senaste åren. Jag tror att det är mengden och kvaliteten av innehållet som gör spelvärlden så oerhört intressant att utforska och spela i.

Sen är ju CS ett fenomen i sig självt, och dagens online FPS bygger ju på den popularitet som CS skapade. Det som skiljer CS från dagens motsvarande spel är ju främst realism, mer statistik, och mer varierade spellägen.

Den upplevda spelglädjen måste givetvis komma ur en väl genomförd spelidé, men jag tycker att mängden relevant innehåll hjälper till att bygga upp en värld för spelaren som han/hon sedan är villig att lägga ner mer tid på, vare sig det är ett FPS eller ett MMO.

delta92011-01-05 16:53
Antal inlägg: 1041

The King of Kong: Fistful of Quarters är ju en riktig dokumentär
kolla på SVTPlay om den ligger kvar där :)

Jag gick också igång på Pac Man på C64.
Men vad som fick mig att gråta av glädje är ändå musiken till den underbara maskinen <3

värmeljus2011-01-05 17:04
Antal inlägg: 112

mmmmm tetris

Mimikryp2011-02-09 00:32
Antal inlägg: 9057

Jag har aldrig varit mycket för arkadhallar/spelhallar... Men jag kommer så väl ihåg på 80-talet när jag vid speciella tillfällen fick spela Pacman på morbror Anders dator. Då var det ju hypermodernt, men jag kommer ju ihåg att den jämfört med dagens smidiga datorer var en jätteklump! :-D

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?