Spelrum
Giraffen22
Krokodilen0
Elefanten3
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
15
Inloggade41
Mobilspel
Pågående18 777

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Tvillingbror - Ej medlem längre2011-01-12 01:08
Antal inlägg: 270

om inte csn äter upp lönen så vette fasen vart alla pengar tar vägen, spara brukar det sällan bli tal om...

Josefinio2011-01-12 01:36
Antal inlägg: 7

Sparar 1000 i fonder, 2000 till ett sparkonto som jag tar av om bilen går sönder eller när jag ska resa om vanliga pengarna inte räcker, samt 200 i pensionsspar.

Så totalt är det 3200, fast på sistone har jag legat efter så jag har fått ta av det i slutet av månaden. Suck.

LeMiffo2011-01-12 02:11
Antal inlägg: 2

sparar 1000 spänn in på "kriskontot"
och 5000 till aktieköp

Eller så rundade jag av lite uppåt

Jesper M2011-01-12 02:58
Antal inlägg: 1332

det är så sjukt svårt att spara när det finns så mycket som lockar... så fort jag har en summa över blir det nån resa eller teknikpryl. Vilket är nice då jag får resa mycket och kan ta grymma bilder med min överdimensionerade kamera :).

nu skall jag dock från mars satsa på att spara ihop till en lägenhetsinsats... om jag kan hålla mig från diverse halvplanerade resor i sommar.

det är helt enkelt för lockande att prioritera livskvalitet tycker jag :)

Mimikryp2011-01-12 06:23
Antal inlägg: 9057

Jag har inget regelrätt sparande per månad, men jag ser till att alltid ha minst 50 000:- på ett buffertkonto, plus att jag har drygt 80 000:- i fonder. Pensionssparar väl 500:- per månad tror jag.

Van Kantig2011-01-12 08:42
Antal inlägg: 190

Inget, tar av sparade pengar för tillfället.

kafountine - Spelvärd/Forumvärd2011-01-12 09:19
Antal inlägg: 5802

Inte en krona. Som ensamstående trebarnsmamma blir det ingenting över . . . helt sjukt att vissa kan spara 7000:- i månaden. Jag har inte ens köpt något klädesplagg till mig själv på 10 månader.

matildeH2011-01-12 09:48
Antal inlägg: 44

Jag tjänar inte hälften av vad träsmak sparar, men när barnbidraget kommer sparar jag 200 var till barnen och 100 kr till mig, det blir en fet pension det! hoppas hitta en ättestupa när den dagen kommer.

Loozer2011-01-12 09:50
Antal inlägg: 556

har ingen koll :I

Tvålis - Ej medlem längre2011-01-12 10:01
Antal inlägg: 4429

Oavsett inkomster och utgifter så sparar vi aldrig en spänn och får det alltid att gå ihop. Sen pensinsparar våra arbetsgivare till oss... När jag blir vuxen ska jag bli bättre på det där :-)

Tvålis - Ej medlem längre2011-01-12 10:02
Antal inlägg: 4429

Jag tycker att TS är borderline oförskämd by the way när han försöker få det att låta som att ett sparand på 7000 inte är så jäkla svettigt. Vad i hela friden sparar man 7000 spänn i månaden för? Finns det inget roligare att göra för pengarna? Vilken apokalyptisk framtid väntar just träsmakoch hans livspartrner?

nystan12011-01-12 10:12
Antal inlägg: 3414

Sparar 2000 gemensamt med sambon, 300 till pensionen och 200 till dottern per månad.
Tycker det är lagom.

Slagrutan - Ej medlem längre2011-01-12 10:24
Antal inlägg: 150

Tvålis, håller med dig.

CroCop862011-01-12 10:48
Antal inlägg: 445

Jag är dessvärre kass på att spara. Trodde att jag skulle lägga undan 10 000 denna månaden, men så hittade jag nåt som jag vill verkligen ville ha istället.
Bör egentligen göra det. För jag har varken körkort, egen lägenhet eller något annat. Dock så lever jag ett fint liv för stunden. :)

vildman2011-01-12 11:03
Antal inlägg: 224

Det är faktiskt ingen lätt fråga att svara på rakt av.
Vi spar ungefär 1000 spänn åt vardera barn = 2000 spänn.
Sen sparar vi väl ungefär en 1000 lapp i månaden rakt av till oss själva. MEN sen har vi ganska stora ränteavdrag och reseavdrag i deklarationen som vi inte jämkar i förväg, så vanligtvis får vi tillbaka c:a 30-50' kr (på två personer) på skatten. Detta är ju en form av sparande också som vanligtvis går till hus/trädgård och semester. (Jag vet att det är bättre att jämka än att spara hos staten, men jag har inte disciplinen att förvalta pengarna på det sättet, så det passar mig/oss bra)
Sen amorterar jag mer än vad jag behöver på hus/bil så det är ju också en form av sparande.
Utöver det har jag en blygsam peng på pensionssparande (200 spänn i månaden) och så har jag relativt bra pensionssparande från jobbet.
Så att ge en exakt summa är svårt.

åsnis2011-01-12 11:14
Antal inlägg: 215

Hur mycket man sparar beror både på ekonomi och intresse. Jag tycker det är intressantare vad man har för strategi och mål med sitt sparande. Jag sparar tex relativt låga summor på många olika konton till semester/huset/buffert/ba rnet. Det sparande jag är mest nöjd med är de 150 kr/mån som är öronmärkta för konst. (Det kommer att ta aslång tid innan det blir ett inköp med den takten men det är mer "påminnelsen".)

shoppa2011-01-12 11:19
Antal inlägg: 174

Ja,vissa månader blir det mer andra mindre,men nånstans mellan 1200-ca 4000,men då ingår semestersparande,pensions sparandet,buffert m.m. i de pengarna!Precis som åsnis sa,så har man ett mål och en strategi för det,så känns det kul att spara.Inför semestrar äter vi mycket hemlagat,hembakat och billigt,allt för att komma iväg!

Mandelbrot - Ej medlem längre2011-01-12 11:22
Antal inlägg: 143

Frågan är vad man ska ta med i sparandet... Det är kanske inte helt självklart, alltid.

PPM som Bitte nämnde ovan? Nja, detta är ju ett påtvingat sparande och i så fall borde ju även allt annat påtvingat pensionsparande som exvis ITP/ITPK osv tas med.

Löneförmåns-pensionsföräk ringar som betalas av företaget man jobbar på borde väl tas med i sparandet eftersom man i praktiken avstått lön som istället går in i dessa försäkringar. Alternativet hade ju varit högre lön som använts till privat, frivilligt sparande.

Är avsättningar för att täcka förväntad värdeminskning på befintliga prylar sparande eller bara ett sätt att undvika gå back?

Och hur ska man betrakta eventuella frivilliga bolåneamorteringar? Som jag ser det är detta ett sparande åtminstone så länge värdet på pantbreven minus skulden i kombination med boendets marknadsvärde ger ett belåningsutymme så att man kan låna tillbaka det man amorterat.

Och jag själv då? Tja, jag (och hustrun) amorterar 5000 kr/månad vilket under 12 år gett oss ett belåningsutrymme på 700 kkr vid en eventuell oförutsedd utgift eller om vi väljer att sälja huset, 700 kkr mer i fickan. I övrigt per månad femhundra åt omyndiga barn och en tusenlapp var i frivilliga privata pensionsförsäkringar (max avdragsgillt) och nästan en tusenlapp i löneförmåns-pensionsföräk ringar. Dessutom avsätter vi varje månad förväntad värdeminskning på sådant som förr eller senare måste bytas som bilar, TV-apparater, vitvaror osv. Annars står man ju där och måste låna eller när grejorna tjänat ut och kanske måste ersättas.

vildman2011-01-12 11:25

"Är avsättningar för att täcka förväntad värdeminskning på befintliga prylar sparande eller bara ett sätt att undvika gå back?
"

Som jag ser det är det ju bara sparande om man avsätter MER än förväntad värdeminskning. Å andra sidan är det ju konsumtion om man inte avsätter motsvarande värdeminskning. (Under förutsättning att man har för avsikt att byta ut objektet när det är slut)

vildman2011-01-12 11:28

Och dessutom håller jag med Mandelbrot att högre amortering på hus är en sparform som ger manöverutrymme på samma sätt som om pengarna hade stått på ett konto. Vanligtvis, om man inte är en hejare på placering) så har man ju dessutom högre räntekostnad för det lånade än motsvarande intäkt om man sparar, så det är inte en så tokig sparform.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?