Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 4 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 18 777 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| saraca | 2011-01-17 20:23 | |
![]() | 1. 27 2. Kvinna 3. Ja 4. Läser sällan dagstidningar, utan läser nyheter på nätet. 5. Ungdomslitteratur 6. För avkoppling, underhållning och som del av mitt jobb. 7. Cillasyster av Susin Lindblom 8. Det var den som fick mig att gå från att hata att läsa till att älska det någon gång på mellanstadiet. 9. Både och, beroende på situation. 10. Ja 11. Det beror på vad man läser, men ja. 12. Går inte riktigt att säga innan man provat, men svensklärare till trots har jag svårt för klassiker... :) | |
| Memoi | 2011-01-17 20:37 | |
![]() | Tack så jättemycket för alla svar :) Tvålis: Jag har fått ett antal färdiga frågor av min lärare, jag skulle sedan lägga till egna. Utifrån svaren ska jag göra en analys av hur vida människors läsvanor skiljer sig utifrån kön, ålder och den typ av litteratur man läser. | |
| Katitzi65 | 2011-01-17 21:05 | |
![]() | . Ålder? 45 2. Kvinna 3. Jag läser det mesta både böcker och tidningar 4. - 5. Just nu läser jag kurslitteratur om barns språkutveckling och matematik i förskolan, jag läser mycket facklitteratur om skola och förskola och om arbetsrättsliga frågor 6. Jag älskar böcker 7. Har ingen speciell favorit utan det finns flera som betytt mycket genom livet...böcker som gett mig en underbar läsupplevelse, fantasi, som gett mig insikt om saker, förståelse för andra mm 8. som sagt så ger olika böcker mig olika saker-en del är roliga att läsa, andra intressanta, fantastiska eller bara nödvändiga för att gå vidare, de kan hjälpa mig med olika problem eller ge inspiration 9. Jag föredrar att läsa själv 10. Förmodligen hade jag läst mer då jag haft mer tid över, men jag läser ända ganska mycket nu också. 11. Ja det tror jag, det gäller att kunna sålla ut vad som är av vikt att lära sig och vad man ska tro på. Det gäller såväl böcker som internettexter. Vilken kunskap man får av det man läser beror ju på vad det är man söker och hur mycket man kan och vet redan. 12. Min sambo läser gärna böcker av Wilbur Smith och dem har jag inte lyckats fastna för trots försök... | |
| apajävel | 2011-01-17 21:42 | |
![]() | 1. 21 2. Kvinna 3. Ja 4. Läser inte iPads eller liknande, får ont i huvudet. 5. Skönlitteratur 6. För att det är avkopplande 7. Sagan om Ringen-trilogin 8. Var helt nytt och fantastiskt när man läste den första gången 9. Läsa 10. Ja 11. Nej 12. Filosofiverk, så jävla tråkigt. /Johanna | |
| anka_i_potta - Ej medlem längre | 2011-01-17 21:45 | |
![]() | 1. Ålder? - 31 2. Kön? - Kille 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? - Ja 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? - Jag läser båda ovanstående. Något jag inte läser dock är pamfletter, tiggarbrev eller samhällsinformation. 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? - Facklitteratur inom det ämnet jag för tillfället är intresserad av, just nu videoredigering. 6. Om du läser böcker, varför gör du det? - För att koppla av och fly vardagen lite. 7. Vilken bok har betytt mest för dig? - Jag är inte religiös på något sätt och har till och med gått ur svenska kyrkan men jag tror nog ändå jag får svara Bibeln. 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? - Det finns några visdomar bland alla lögnerna där. 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? - Läsa. 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? - Japp. 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? - Nej. Dock ska man inte läsa för att lära in, skriva fungerar mycket bättre. För hand ska det vara med. 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? - Kärringpockets och kioskromaner, faktaböcker inom ämnen jag inte bryr mig om. | |
| SecondChance | 2011-01-17 21:49 | |
![]() | 1. Ålder? 44 2. Kön? Kvinna 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? Ja 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? - 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? Skönlitteratur 6. Om du läser böcker, varför gör du det? Avkopplande, underhållning, lärorikt 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Det är nog alla Vitnos-, Britta & Silver- osv. (hästböcker) från barndomen :) 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? Rätt handling för en hästtokig, gav mersmak 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? Läsa 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? Ja 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? Ja, en bok handlar ju ofta om något specifikt, internet behandlar, lättåtkomligt, allt 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Kärleksromaner, drama, science fiction | |
| Dino78 | 2011-01-17 21:51 | |
![]() | 1. 32 år 2. Kvinna 3. Läser främst böcker, men även serietidningar ibland. Dagstidning endast på internet 4. Läser inte dagstidnignar för det är gratis läsa på internet 5. Romaner, helst romantik och deckare/thrillers 6. Roligt, avkopplande 7. Mio min Mio 8. Vet inte, men det var en av de första böcker jag läste och jag har alltid älskat den 9. Läser bara, lyssna finner jag onödigt i dagsläget 10. Absolut!! Sitter (tyvärr) hellre vid datorn än läser 11. Tror man behöver både och i dagens inläro-samhälle. Internet har ju faktsikt alltid de senaste rönen så kanske ger mer men man måste ju veta HUR man ska söka efter information. 12. Biografier och historieböcker. Vill bara läsa påhittat. Kan läsa nån biografi eller "baserad på en sann historia" nån gång men föredrar påhittat. | |
| klantglenn | 2011-01-17 21:52 | |
![]() | 1. 25 2. Kvinna 3. Ja 4. Läser allt 5. Samtida romaner av de flesta slag 6. Jag gillar det och finner det givande och utvecklande 7. Ingen särskild 8. Se ovanstående 9. Läsa, har svårt för talböcker 10. Möjligt 11. Tror att det är omöjligt att säga att den ena är bättre än det andra, allt beror på vilka böcker/webbsidor man väljer att studera. 12. Har generellt sett svårt för historiska romaner, naturvetenskaplig faktalitteratur, chic lit m.m. | |
| gnill | 2011-01-17 22:01 | |
![]() | 1. 47 2. Kvinna 3. Ja 4. Mer sällan tidningar 5. Skönlitteratur 6. För att det är ett av mina största intressen, jag älskar själva upplevelsen av en bra bok, sen är det olika saker man får av olika böcker. Och en del facklitteratur läser jag för att jag måste i jobbet. 7. Det är flera böcker under olika perioder av livet som betytt mest. Men en sådan är Främlingen av Camus, en annan är Kattöga av Margaret Attwood, och nästan alla böcker av Maarten t'Hart har betytt mycket. 8. Olika saker, sådant som läsupplevelsen, skönheten i språket, stämningen, känslan, tankarna de väckte, världen jag fick besöka, hur de hade något att säga om mig utifrån var jag själv befann mig i livet just då när jag läste. 9. Läsa (jag tappar alltid bort mig när jag lyssnar, upptäcker att jag börjat tänka på annat och missat en stor bit) 10. Ja, fast nu är jag ju 47 år så jag hann läsa en hel del innan internet fanns, men en del av den tid jag nu spenderar på nätet skulle jag säkert avänt till att läsa mer om nätet inte funnits. 11. Det beror på vad man menar med kunskap. Om vi talar om faktainhämtande så visst kan man lika gärna göra det på nätet. Men några stora litterära läsupplevelser har då jag aldrig haft på nätet. 12. Deckare. Det finns så få bra, färre bra nu när de dåliga blivit så många. Jag mår illa av att läsa dem. | |
| MysanH | 2011-01-17 22:18 | |
![]() | 1. Ålder? 38 2. Kön? Kvinna 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? Ja på alla 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? - 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? Jag är högskolestuderande, läser mest kurslitteratur just nu. Om jag läser skönlitteratur blir det romaner. 6. Om du läser böcker, varför gör du det? Avkoppling, tidsfördriv 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Kan inte säga att den betytt allra mest (det finns många!), men en som påverkat mig är "Budskap från andra sidan" av Marlo Morgan 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? Den fick mig att "stanna upp" och tänka till 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? Läsa. Gillar inte talböcker, jag tappar tråden eftesom jag lyssnar som jag gör på radio, dvs med bara ett halvt öra 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? Nej 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? Det beror på vad man menar för kunskap, och vad för litteratur. Ska man söka information på internet måste man vara källkritisk! 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Jag gillar inte Science fiction, och jag kan bli väldigt illa berörd av "självupplevda historier", t ex de som handlar om när barn far illa. | |
| supersaft | 2011-01-18 04:06 | |
![]() | 1. 20 (eller 21 om uppg ska lämnas in efter 5 feb) 2. Kvinna 3. Ja 4. Läser både och. 5. Skönlitteratur. Böcker som man inte ska kunna ana slutet i (förhoppningsvis). Gillar psykologiska böcker (eller vad de kallas), som exv Shutter island och Play/Pause. 6. De har intressanta historier, och lär en massor om olika människors levnadssätt och tankesätt. 7. Det vet jag faktiskt inte, men en som jag skulle kunna svara ändå är "Allt för min syster". 8. Främst för att min syster är mitt allra bästa vän i hela världen, och jag skulle aldrig klara av om hon var sjuk och skulle dö (som i boken), då skulle jag hellre dö med henne. 9. Läsa, gillar inte alls talböcker. 10. Ja, jag läste mkr mer böcker när jag var liten och vi inte hade dator. 11. Det beror på vad du läser på internet, men jag tror att böckers information är mer korrekt och lagt större energi bakom (som formulerandet). Så jag skulle vilja säga ja. 12. Rena faktaböcker. Utan reflektioner i, alltså bara ren fakta. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-01-18 09:56 | |
![]() | Men du kommer inte att få ett genomsnitt här. Värdelöst ställe att hämta statistik just angående folks literära läggning skulle jag tro, men för all del så får du ju många svar. Lycka till! :-) | |
| nataber | 2011-01-18 10:19 | |
![]() | 1. 25 2. Tjej 3. Ja 4. Läser allt 5. Främst deckare och biografier 6. För att jag tycker det är ett kanonbra sätt att lugna ner sig samt bilda sig samtidigt. 7. Ingen specifik 8. - 9. Hemma läser jag, på promenader är alltid en ljudbok med mig 10. Nja.. Nej det tror jag inte 11. Ja 12. Chick-litt av typen Denise Rudberg.. | |
| tydal | 2011-01-18 12:04 | |
![]() | 1. 32. 2. Man. 3. Ja. 4. Dagstidningar har jag aldrig läst i någon större utsträckning. Tycker inte om formatet och det brukar inte stå så mycket intressant i förhållande till hur mycket som står. 5. Programmering, datasäkerhet, musikteori, psykologi, deckare. 6. Behändigt format. 7. Influence av Robert Cialdini. 8. Vetenskap skriven på ett sätt som alla förstår och känner igen. 9. Läsa själv. Talböcker tar för lång tid. 10. Nej, tvärtom. Tack vare internet har jag ju kunnat hitta och beställa hem många bra böcker som inte getts ut i Sverige. 11. Förstår inte frågan. Handlar den om skillnaden mellan att läsa på en skärm och en utskrift? Eller, vad är litteratur om det inte finns på internet? 12. Inget särskilt. | |
| LadySol - Ej medlem längre | 2011-01-18 12:09 | |
![]() | 1. 37 2. Kvinna 3. Ja och ja 4. ---- 5. Skönlitterära, historiska och biografier 6. För att jag gillar att läsa och det känns avkopplande 7. Det finns för många för att räkna upp dem. 8. De har på olika vis fångat mitt intresse planterat sig i mig. 9. Absolut läsa! 10. Troligen, men jag läser ändå några böcker i veckan. 11. Beror på i vilken omfattning man läser öht, men ja, möjligheten finns. 12. Facklitteratur ang tekniska saker | |
| minigrisena | 2011-01-18 13:06 | |
![]() | 1. Ålder? 22 2. Kön? Trans 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? Läser böcker och dagstidningar 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? Skönlitteratur 6. Om du läser böcker, varför gör du det? bildande, personlig utveckling och underhållning 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Siddharta - Hermann Hesse 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? förändrade syn på livet. satte ord till tankar och känslor som redan fanns. 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? läsa 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? Ja, jag hade kanske läst just nu istället för att sitta här. 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? det beror ju på vad man läser på internet eller vad för slags böcker man läser. 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Tantsnusk, gubbslemsbiografier och "jagtogmigurensvårsituati onochskrevenbokomdettrots attjagintekanskriva" | |
| onyxea | 2011-01-18 23:52 | |
![]() | 1. Ålder? 28 2. Kön? kvinna 3. Läser du böcker, tidningar eller liknande? ja 4. Vad läser du inte av ovanstående och varför? - 5. Om du läser litteratur, vad för litteratur läser du helst? romaner och biografier. 6. Om du läser böcker, varför gör du det? som avslappning och tidsfördriv. 7. Vilken bok har betytt mest för dig? Ruth Harrisons "Animal machines" 8. Vad var det som var speciellt med just den boken? Den gav mig en helt ny syn på relationen mellan människor och våra tamdjur. 9. Föredrar du att läsa din litteratur eller att lyssna på talböcker? Läsa 10. Tror du att du hade läst mer litteratur om inte internet funnits? Nej, jag läser nog mer pga. att informationen om spännade böcker når mig via internetforum mm. 11. Tror du att man kommer upp i samma kunskapsnivå genom att läsa på t.ex. internet som man gör genom att läsa litteratur? Ja, men gränsen mellan fiktion och fakta kan vara svårare att se på nätet. Det krävs en helt annan typ av kritiskt tänkande för att tillgodogöra sig relevanta faktakunskaper på nätet. 12. Vad för typ av litteratur är du mindre intresserad av att läsa? Renodlad facklitteratur och "tantsnusk" Lycka till med arbetet! | |
| hallbacka | 2011-01-19 04:15 | |
![]() | 1. 40 2. Man 3. Ja, men mer tidningar, lokaltidningarna och Aftonbladet. 4. - 5. Svenska deckare, politisk litteratur och populärpsykologi 6. Underhållning och för att lära mig något 7. "Älska dig själv" 8. Den stärker självförtroendet 9. Bra både och, men lättare att somna till talböcker :-) 10. Ja, tiden är begränsad! 11. Ja, men det är lättare att tröttna på nätet och snabbt leta sig vidare om det som skrivs inte är tillräckligt intressant. 12. Uppslagsböcker. Där vinner internet tusenfalt! | |
| Megaherz | 2011-01-19 09:44 | |
![]() | 1. 21 2. Flicka 3. Böcker, böcker, böcker 4. Tidningar är tråkiga och klumpiga. 5. Romaner (skräck, thriller, chic-lit) 6. "Det är ju som bio i huvudet!!" 7. Sagan om Isfolketserien som jag läste som barn har fastnat i huvudet. 8. Spännande :) 9. Läsa, med hörbok måste jag göra någonting annat för att inte bli uttråkad, men då kan jag inte koncentrera mig på vad jag hör. 10. Nej 11. Man kan väl få tag på nästan all litteratur online, men offline är det "begränsat". Dock är det lättare att sluta läsa något på internet när man tappat intresset. 12. Politiska böcker och facklitteratur i ämnen som inte intresserar mig | |