Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
18
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 541

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Giddy2011-01-28 12:44
Antal inlägg: 315

Pottränad: Tack för ditt svar! :)
Ja, en av anledningarna är ju vädret såklart. Med ett gåband så spelar det ingen roll om det är snöstorm, svinhalt, -20 eller liknande. Dessutom kan jag ju oftast bara gå efter kl 21 på kvällarna. Och det är inte roligt att vara ensam tjej och ute o gå. Då är det ju perfekt att kunna gå hemma istället. :)

bizzzy - Ej medlem längre2011-01-28 12:50
Antal inlägg: 3169

Ja det kan man tycka Mora. Men livet ser inte likadant ut för alla och om det nu finns en del av oss som vill ha möjligheten att kunna ta en promenad närhelst vi vill utan att kanske känna oss rädda att gå ut i mörkret eller lämna barnen själv eller om vi vill kunna sköta matlagningen samtidigt eller om vi inte vill missa lets dance ;) eller vad det nu kan vara för anledning så behöver du ju inte vara så nedlåtande. Eftersom jag sköter jobb hemifrån vid datorn så blir det inte av att ge sig ut och gå på samma vis som om man ska ta sig till jobbet däremot så har jag möjligheten att ta små korta pass på gåbandet under dagens lopp. Ett bra sätt för mig att lämna datorn en stund för rörelse. Och det ena utesluter inte det andra. Givetvis tar jag även ett par steg utomhus också. Gåbandet var en julklapp till mig själv i hopp om att få bättre kondis. Tycker det var ett bra val att lägga pengar på sig själv för en gångs skull. Klappar mig själv på axeln..

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-28 14:07
Antal inlägg: 4315

Det gör du helt rätt i, bizzzy och jag skriver under på ditt inlägg :)

Kirgizistan2011-01-28 14:32
Antal inlägg: 1188

Jag måste säga att jag tycker att det är en väldigt onödig sak att lägga pengarna på, men om du nu måste så bör du ha mjuka skor när du använder det annars kan det slita mycket på knäna.

Förutsatt att du bär på ett par extrakilon, annars är det försumbart.

vigren2011-01-28 14:41
Antal inlägg: 1146

Intressant tråd eftersom jag också funderar på't...
Vad som är onödigt för en person kanske är nödvändigt för en annan, det kan ju faktiskt vara så att det är enda sättet att kunna röra på sig lite mer. Tyvärr är det ju så att inte alla betapetare är unga, friska och raska! Så - ni som tycker det är en helt onödig grej att lägga pengar på, njut av att vara friska och rörliga men idiotförklara inte oss som kan tänka oss att lägga pengar på detta...

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-28 14:45

Exakt vad är det som gör det väldigt onödigt, Kirgi?
Att investera i sin hälsa är väl bland det bästa man kan göra, eller?

Sen vet jag inte varifrån du fått uppgiften att promenader på gångband skulle vara mer skadligt för knäna än vad asfaltpromenader är?
Jag har nämligen fått motsatta uppgifter av min läkare (lider av en gammal slalomskada).

Kirgizistan2011-01-28 14:52

För att man kan gå utomhus, naturligtvis.

Jag har inte hävdat att det ena sliter mer på knäna än det andra, utan nämnde enbart att det sliter på knäna.

Vad dina läkare sagt är inte intressant, så länge man lägger vikt på knäna och sätter dem i vridning kommer det slita på dem.

Återigen, jag jämförde inte utan noterade.

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-28 15:00

"För att man kan gå utomhus, naturligtvis"

Försök att inte se allt utifrån din egen synvinkel, för att du kan gå utomhus finns det andra, som av olika orsaker inte kan.
Att använda sig själv som mall alla gånger är inte rekommenderbart :)

Sen att det är bättre för knäna att promenera på band istället för på asfalt gör valet ännu lättare.

Kirgizistan2011-01-28 15:10

Det gör jag inte, visst kan det finnas anledningar till att inte promenera utomhus så som väder, jobbiga trappor och roliga tv-program man inte vill missa men dessa finner jag inte som problematiska nog för att man inte skall kunna gå utomhus.

Kan du upplysa mig om vad som verkligen kan förhindra en att utöva samma aktivitet, d.v.s att gå, utomhus?

Man får göra precis vad man vill för sina egna pengar, men jag finner just detta onödigt.

Det är marginellt, och med bra skor är det inget problem överhuvudtaget dessutom är det optimala att promenera på skogsmark och det hittar du utomhus.

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-28 15:21

Hur spenderar du dina pengar?
Tycker du att jag eller någon annan skall racka ner på dig och tycka att dina inköp är onödiga?

Det finns massor med anledningar till ett gåband: Udda arbetstider (jag skulle aldrig gå själv i skogen på natten, inte med Hagamannen i färskt minne) familjesituationen, olika sjukdomar/skador, samt inte minst är den ett utmärkt motionsalternativ för oss nordbor, vi har haft långa perioder med så mycket som -30 grader.

Gör vad du vill med dina pengar, men respektera andras val.

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-28 15:25

Du tycks tro att de som vill ha ett gångband vill ha det för att kunna se på teve samtidigt och för att undvika "jobbiga trappor".
Vi är inte en samling latoxar, om du nu skulle tro det.
Snarare tvärtom.

Och ja, jag går även i naturen, men då jag av olika anledningar inte kan är gångbandet en mycket trevlig vän.

Kirgizistan2011-01-28 15:34

Vad har det med saken att göra?

Som sagt, folk får göra vad de vill med sina, jag uttrycker bara min syn på saken och de har även andra rätt att göra vad gäller mina köp.

I sådana fall kan det vara väldigt bra med ett, men trådskaparen nämner att hon enbart bor i lägenhet och det är därför ser det som onödigt.

Att jag finner det onödigt innebär inte att jag inte respekterar det, som sagt för man göra vad man vill för sina slantar.

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-28 15:38

Jag lägger mig inte det minsta i dina köp och det skulle vara mig tämligen främmande att ifrågasätta dina motiv till ett visst inköp.
Dina stålars gör du vad du vill med, utan att främlingar skall ifrågasätta, eller hur?

Det finns egentligen ingen anledning för mig - eller någon annan - att måsta gå i försvar angående våra gåband, men jag blir lite less när det kommer dumma kommentarer som "Man kan ju gå utomhus".

Kirgizistan2011-01-28 15:50

Jag förstår dig, men jag anser fortfarande att folk ska ha rätt till sina åsikter.

Att yttra sig om vad man tycker betyder inte att man vill skapa debatt, att du känner att du måste gå i försvar för att en viss person inte tycker som du finner jag ganska ledsamt.

Har du alltid blivit bemött på det sättet är jag rädd att du inte blivit bemött med den respekt du ska ha.

Men då ska man förstås göra detsamma, och på vilket sätt är påståendet "Man kan ju gå utomhus." dumt?

Stämmer det inte? är det inte relevant? Tyder det inte på välvilja?

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-28 15:54

Påståendet är ganska naivt med tanke på de många olika orsaker det finns för människor att köpa sig/använda sig av gångband.
Det är inte soffpotatisar som inte ids gå utanför dörren och måste se på teve samtidigt.
Jag gillar inte den tonen, helt enkelt.

Kirgizistan2011-01-28 16:02

Det har du rätt att tycka men det är trots allt ett faktum, man kan gå utomhus och om man har möjlighet så är det mer resonabelt att göra så, men vill man inte så behöver man inte.

Jag har inte kallat er för soffpotatisar heller, kära du.

Ålandspojken - Ej medlem längre2011-01-28 16:02
Antal inlägg: 226

Ibland kan det också vara så att dialogen i en tråd är mer underhållande än ämnet den berör...

Pottränad - Ej medlem längre2011-01-28 16:05

"Det gör jag inte, visst kan det finnas anledningar till att inte promenera utomhus så som väder, jobbiga trappor och roliga tv-program man inte vill missa men dessa finner jag inte som problematiska nog för att man inte skall kunna gå utomhus.

Kan du upplysa mig om vad som verkligen kan förhindra en att utöva samma aktivitet, d.v.s att gå, utomhus?"

Så skrev du Kirgi och uppmanade mig därmed att bemöta din fråga samt din "kritik" angående jobbiga trappor och roliga teveprogram.

Nåväl, kära du, vi kan väl enas om att vi är oense.

Kirgizistan2011-01-28 16:19

Inte kritiken, jag ville veta vad du visste.

Ja, det kan vi la göra.

Giddy2011-01-28 22:44
Antal inlägg: 315

Pottränad: Mkt bra skrivet! Jag håller helt med dig. :)

Kirgi: Vad menar du med att det är onödigt med gåband när jag bor i lägenhet?? Förklara gärna detta tack.

Några av anledningarna till att jag vill ha gåband är för att kunna gå även när det är mörkt ute (har blivit förföljd och annat otrevligt, så går inte gärna själv nuförtiden!).
Med mina arbetstider är jag inte ledig på "gå-vänliga tider", dvs i dagsljus. På våren och sommaren är jag väldigt allergisk mot pollen, så då kan jag inte heller gå långa promenader.

Men självklart tar jag ju även promenader utomhus ibland, men vet att det skulle bli oftare och längre om jag hade ett gåband. Då behöver jag inte ta hänsyn till vädret, pollenhalten, arbetstiderna eller annat.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?