Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
10
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 632

Forumkategorier

Användare Inlägg  
smulgubbe2011-02-01 12:34
Antal inlägg: 237

Ett väldigt intressant program. Kollade på alla program förra omgången, och det var fängslande att se hur de kunde motivera även de mest ointresserade eleverna.

vigren2011-02-01 12:52
Antal inlägg: 1146

Det är hemskt att ungdomar skall "dömas ut" p g a dåliga lärare...
Följde förra omgången med stor behållning och kommer säkert att göra så även nu. Skall bli intressant att se om "macho" taggar ner lite. ;) (och den andra taggar upp)...

pandanr92011-02-01 13:03
Antal inlägg: 43

Word Ahnad, jag är lärare själv och har känt alldeles för ofta att de verktyg jag skulle behövt få på LHS inte funnits där. Nu börjar väl saker falla på plats, efter 10 år i branchen, men min första klass tycker jag så fruktansvärt synd om, de hade helt enkelt en skitlärare!

Delicious - Ej medlem längre2011-02-01 13:07
Antal inlägg: 11661

En sak jag tänkte på var lärarnas kläder. Macho killen såg ut som en av ungarna i bänkraderna. Kom att tänka på min gamla svensklärare som inte tyckte att bhar var något att ha. Man kunde knappt tänka när hennes taxtuttar tittade fram genom en vit t-shirt. Synd på en rätt så bra lärare. Sätt på en bh, normal icke-genomskinlig tröja och släng på en cardigan eller kostymöverdel. Tycker det har gått för långt med att lärarna ska vara "en i gänget" på något sätt och kläderna spelar faktiskt in.
Vill man gå till ett bankkontor och mötas av en kvinna (tant) utan bh i vit t-shirt och baggybrallor?

pandanr92011-02-01 13:16
Antal inlägg: 43

jag tycker att alla som jobbar med de lägre åldrarna, typ 6-års - femman eller nåt borde ha arbetskläder. Jag står lika mycket på knä som jag står på fötterna, det knyts skridskor och leks vilda lekar som kräver oömma kläder.

Marjata2011-02-01 13:18
Antal inlägg: 13

Som relativt ny lärare kan jag säga att jag delvis håller med om kritiken mot lärarutbildningen. Visst har jag stött på kurskamrater under utbildningen som inte ser ut att ha förstått var de är på väg men det är inte alltid de mest korkade studenterna.
Jag har saknat ett inslag av pedagogik i utbildningen men har samtidigt lärt mig massor tack vare bra handledare under praktiken.
Såg programmet igår och jag skulle gärna se att de pedagoger som ska coacha lärarna funnits på det universitet där jag pluggade. Kommer att fortsätta titta och säkert lära mig en hel del. En del insåg jag att jag redan gör "rätt" men åtskilligt kan förbättras.

Resurrection - Ej medlem längre2011-02-01 13:54
Antal inlägg: 11463

räcker inte tre terminer pedagogik?

magnusito2011-02-01 14:02
Antal inlägg: 4986

Hur är det med familjer och ungdomarnas del i detta då?

gnill2011-02-01 14:26
Antal inlägg: 1942

Jag håller med Margareta Normell (boken "Pedagogens inre rum: om betydelsen av känslomässig mognad) som säger att pedagoger idag när yrket är mindre auktoritärt behöver större känslomässig mognad.Gäller inte bara pedagoger, utan alla yrken som blivit mindre auktoritära (=mindre av yrkesroll att "gömma sig bakom" = personligheten blir mer avgörande).

Resurrection - Ej medlem längre2011-02-01 14:28
Antal inlägg: 11463

det var väldigt klokt sagt

Delicious - Ej medlem längre2011-02-01 14:35
Antal inlägg: 11661

Klart ungdomarna har del i sin egen skolgång men man kan tyvärr inte förvänta sig att det sitter föräldrar hemma som hjälper till med läxor och är jättestöttande.

Lillot2011-02-01 15:24
Antal inlägg: 136

Självklart har både föräldrar och barn också ett ansvar och där kan också mycket diskuteras. Men i det här fallet var det ju tal om tv-programmet Klass 9A och lärarnas roll.

blue_moon2011-02-02 15:21
Antal inlägg: 9713

Intressant program! Ska bli spännande att se om proffsen kan coacha lärarna till att bli bättre pedagoger som förmår höja kunskapsnivån hos eleverna tillräckligt för att samtliga ska bli godkända.

Kan inte låta bli att jämföra dessa lärare med körledaren Gareth Malone. Han rekryterade 50 tonåringar, som inte visste ett dugg om opera, och utbildade dem på några veckor till en helproffsig kör i nyskrivna operan Knight Crew, som framfördes på Glyndebourne i början av mars 2010 och fick lysande recensioner!
Han är en verklig eldsjäl och karismatisk ledare som förmår engagera sina adepter och få alla att göra sitt yttersta. Det är ren lycka att se honom!

blue_moon2011-02-02 15:24

Länk till Kören med Gareth Malone: svtplay.se/v/2298376...10 8,1,f,-1

blue_moon2011-02-07 23:10

Missade avsnitt 2 ikväll kl 20 men såg det på SVTPlay nyss.
Befriande att se hur pedagogproffsen får eleverna att lyssna.

svtplay.se/t/132559/klass _9a

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?