Spelrum
Giraffen20
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade42
Mobilspel
Pågående18 642

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Motteborn2011-02-15 15:32
Antal inlägg: 28

Vad gäller budorden och hur kristna ser på dem kanske jag kan göra ett tillägg i debatten. Kan förstås inte svara för alla kristna men ändå: De tio budorden är o så viktiga men vad Jesus säger är än viktigare, vilket gör att de nya buden, däribland "Allt vad ni vill att människor skall göra för er skall ni också göra för dem", "Du skall älska Herren din Gud... och din nästa som dig själv" och "Vänd andra kinden till" hamnar på i alla fall min topp-tiolista.

Nemesis_872011-02-15 15:34
Antal inlägg: 345

Jag är ingen expert, men "Du ska inte begå äktenskapsbrott" innefattar så som jag har tolkat det inte bara att inte vara otrogen mot sin fru, utan även en rad andra äktenskapsbrott (inget sex innan giftemål osv. m.m. etc.) och inkluderar de gamla standarderna för vad ett äktenskap ska vara.

Om man nu skulle leva efter ett regelsätt så vore det givetvis vettigt att uppdatera reglerna ungefär vart 1700:e år (oh snap!) så att de passar dagens kulturella levnadssätt.

Problemet är som följer: Om man nu har guds heliga ord (som moses tolkat dem) som en hel jävla religion bygger på, så skulle det metaforiska morala fundamentet som kristendomen bygger på vara gjuten av något med den strukturella stabiliteten av A-fil, om man regelbundet går in för att justera när det inte längre passar.

ramsay - Ej medlem längre2011-02-15 15:54
Antal inlägg: 9204

de tio budorden är modifierade för våra förhållanden åtskilliga ggr. katolsk/luthersk/judisk tolkning och omskrivning finns.

religion lever och utvecklas och har gjort så sedan tidernas begynnelse.

om jag inte är helt felinformerad så avskaffade vatikanen helvetet och satan i början på 2000 talet tex. och den svenska kyrkan arvssynden. äktenskapsbrotts-budordet är det i särklass mest samhällsorienterade (för en tid då budorden var common law och otrohet olagligt) och det minst etiskt grundade. kan med fördel avskaffas.

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-15 16:11
Antal inlägg: 1188

"Allt vad ni vill att människor skall göra för er skall ni också göra för dem"

Jadå, kan instämma i.

"Vänd andra kinden till"

Aldrig i he...i livet. Nån måtta får det ju vara på mesigheterna också.

ramsay - Ej medlem längre2011-02-15 16:12
Antal inlägg: 9204

vänd andra kinden till handlar för mig om att våga leva fullt ut om sårad (som vi alla är).

pichipichi - Ej medlem längre2011-02-15 16:14
Antal inlägg: 1188

Hm...*grunnar på det*

Nemesis_872011-02-15 16:28
Antal inlägg: 345

Religioner är ju trots allt formade som ideologier; så här ska det vara, det vi tycker är rätt och alla andra har fel. Organisationer som anpassar sig för att passa fler människor och stämma överens med generell konsensus klassar jag inte som religioner, jag klassar dem som vinstsökande företag.

Jag tycker att David Mitchell säger det bäst:

www.youtube.com/watc...kO bvXY24tk
48 sekunder in i klippet, men har ni humor så ser ni hela ändå.

Guldplate2011-02-15 18:21
Antal inlägg: 1212

Tvålis:

Det är inget övertramp att ha åsikter om saker och ting. Inte ens när det kommer till religion. Fast att vilja ändra på grundläggande saker som finns i en annan persons tro för att man tycker de är omoderna är lite att börja peta i saker man inte har med att göra. Däremot kan man diskutera tolkningarna som folk gör.

Din liknelse till politiken tycker jag inte håller. Inom politiken så handlar det om vad man tror är bästa vägen att gå för samhällets räkning. Politiken är föränderlig inom alla partier och man kan kritisera varandra för vad man tycker att de har fel i. Politik är mer än öppen diskussion som strävar efter att hitta bästa lösningen. Religionen är en personlig tro kring livet efter detta och allt vad det innebär.

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-15 18:44
Antal inlägg: 4429

Och vem har bestämt att det inte är så inom religion? Som jag ser det så är religionen det starkste, historiskt sätt, politiska parti som format sverige. Förut var religionen vår politik och olika vindar inom religionen har format tron till vad den är idag. Ur det perspektivet så är det faktiskt så att vi har religösa värdegrunder att förhålla oss till även om vi inte är troende och att dessa värdegrunder är till förmån för såväl kritik som reflektion hos en människa vars liv faktiskt påverkas av dom. Du påstår att dessa värdegrunder ägs av religionen, om dom hade varit helt betydelselösa för samhället i stort så hade jag hållit med dig. Men så är ju inte fallet och en ateist äger rätten i lika stor utsträckning som en troende att diskutera dessa.

Megaherz2011-02-15 20:01
Antal inlägg: 3304

Tycker inte budorden är speciellt religiösa, utan något de flesta människor kommer fram till när de vill leva i ett fungerande samhälle.

Här att jämföra: Levnadsråd för buddhister (till skillnad mot kristendom inga regler, utan tipps för att få så käck karma som möjligt)

"Att inte döda - utan värna allt liv
Att inte ta det som inte är givet - utan respektera andras ting
Att inte ägna sig åt olämplig sexualitet - utan vara omtänksam och ansvarsfull
Att inte ljuga - utan att tala sanning
Att inte orsaka att andra människor missbrukar droger, eller själv missbruka dem - utan hålla sinnet klart

Att inte tala om andras fel - utan vara förstående och medkännande
Att inte upphöja sig själv och nervärdera andra - utan övervinna egna brister
Att inte undanhålla andlig och materiell hjälp - utan fritt ge när så behövs
Att inte hänge sig åt vrede - utan vara överseende
Att inte smutskasta de tre juvelerna - utan upprätthålla dem"

(sv.wikipedia.org/wik.../ Buddhism)

Guldplate2011-02-16 01:59

Tvålis:

Jag förstår din tanke kring religionen som politiskt parti. Det är ingen tvekan om att dessa format den värld vi lever i. Alla religioner ska kunna kritiseras och analyseras på samma sätt som allt annat i vårt samhälle. Många av värdegrunderna som vårt samhälle, och därmed vår politik, härstammar i från religionen. Kyrkans makt var ju väldigt stor förr. Så allt sånt är jag med på...

Däremot har jag inte sagt att värdegrunderna ägs av religionen. Jag tror inte ens att någon kan äga en värdering. Värderingar är något man skaffar sig med tiden och de ska vara öppna för diskussioner.

Det jag däremot är inne på är att när det kommer till saker som 10 Guds budord så är det inget man kan gå in och modernisera. Hur tror du en troende känner sig om en ateist går in och byter ut ett av budorden som dennes Gud har gett som riktlinjer för hur hans folk ska leva? (och detta med argumentet att de är omoderna!)

Så frågan jag invänder mig en aning emot i ditt första inlägg är i fall de behöver fräschas upp lite.

Svenska i dom moderniseras med jämna mellanrum. Detta krävs väldigt mycket arbete. Man fräschar inte upp Guds ord. Man försöker förmedla ursprungstexterna i en modern svenska. Till detta tar man inte bara språkvetare utan poeter, musiker, teologer och alla som har koll på det skrivna ordet.

henrik_l2011-02-16 05:00
Antal inlägg: 918

stjäl inte, staten ogillar konkurrens

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-16 07:36

Guldplate, du lägger nog lite för stor vikt vid tråden. Men för all del religioner anpassas för jämnan till folket.

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-16 08:00
Antal inlägg: 37631

det är inget fel på budorden,det är det bästa vi har,men i Bibel 2000 ser det lite anorlunda ut,

Beccizz2011-02-16 09:37
Antal inlägg: 54

inprisip alla odren är oki :-P

Daggdroppe2011-02-16 11:59
Antal inlägg: 1078

1.Du ska inte ha andra gudar vid sidan av mig.
2.Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer göra dig och din familj riktigt illa om detta sker.
3.Tänk på att hålla fredag/lördag ledigt, om du vill partaja i Guds herrens namn och vara bakfull dagen efter.
4.Om du är snäll mot din mor och far så får du leva längre. Tydligen.
5.Du ska inte dräpa, ty du får livstid i finkan men kommer ut efter 5 år för såkallat "Nice uppträdande".
6.Du ska inte begå äktenskapsbrott.
7.Du ska inte tatta av andra, då blir du o-omtyckt.
8.Du ska inte vittna falskt mot din nästa, undantag; om denne har gjort dig nåt.
9.Du ska inte ha begär till din nästas hus.
10.Du ska inte vilja samlaga med din nästas fruga, inte heller hans housekeeper, och ge fan i hans BMW.

nosbokaj2011-02-16 12:17
Antal inlägg: 1

Nån tyckte att det där med sabbatsdagen kändes lite inaktuellt. Fast med tanke på alla utbrända är det kanske inte så dumt med en vilodag i veckan! Jag tror inte bokstavligen på bibeln, men jag hörde en gång uttalandet att första mosebok innehöll den första arbetarskyddslagen. Hur då? Jo Gud jobbade i 6 dar och vilade den sjunde och det har ju framför allt de lägst placerade arbetarna haft glädje av då arbetsgivarna var tvungna att i viss mån följa bibeln.

Guldplate2011-02-16 12:26

Tvålis;

Vet inte om jag lägger ner för mycket vikt i tråden. =)

Du ifrågasatte mitt första inlägg som handlade om att fräscha upp budorden så jag försökte förtydliga min åsikt i det, och sen rulla det på lite. =)

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-16 14:19

Okey 1 lika i upptrappning :-)

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-16 17:04
Antal inlägg: 37631

Gud skapade värden på 6 dagar den 7 dagen tog han det lungt

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?