Spelrum
Giraffen27
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
19
Inloggade48
Mobilspel
Pågående18 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nyrakad2011-02-22 10:27
Antal inlägg: 108

Det vi betalar skatt för och inte utnyttjar är väl ändå saker som vi kanske kommer att utnyttja.
Ungeför som att teckna en försäkring, vi betalar utifall det kommer att behövas.
När det behövs skall funktionen finnas där.
TV känns inte som en livsnödvändig funktion och borde vara helt frivillig att nyttja.
Inte tvingande som det är idag.

Måns_E2011-02-22 10:28
Antal inlägg: 12028

Jag tycker nog att det är betydligt enklare att motivera statlig TV framför barnbidrag, eller t o m bostadsbidrag.

Måns_E2011-02-22 10:34

Fast det är väl just de smala programmens existens, och en oberoende kanal vi betalar för?

Precis som det utgår kulturstöd och pengar till sportande ungdomar mm.

milla392011-02-22 10:42
Antal inlägg: 211

Det börjar bli för mycket avgifter som vi ska betala till höger och vänster. Snart får man väl betala för att cykla på vägarna eller för att gå över gatan. Vart är Sverige på väg? Betalar gärna för det jag använder men vill då rakt inte betala för nåt jag kanske aldrig ens kommer att utnyttja!!

gnill2011-02-22 10:48
Antal inlägg: 1942

ja, och att sporten får så mycket av samhället kan man ju verkligen också ifrågasätta, tycker jag.

promenad - Ej medlem längre2011-02-22 10:48
Antal inlägg: 3995

nej tack

vildman2011-02-22 10:54
Antal inlägg: 224

"ja, och att sporten får så mycket av samhället kan man ju verkligen också ifrågasätta, tycker jag"

Personligen så tycker jag nyttan av det uppväger kostnaden iform av ökad hälsa och sysselsättning för många ungdomar som annars kanske hade gjort massa annat. För det är faktiskt MEST till ungdomsidrott pengarna går.

Sen så tycker jag som själv är en licensskolkare att det enda logiska är att lägga det på skatten. Finns som sagt var ärligt talat få skatter som ändå skulle vara såpass rättvisa. Tror inte att det är särskilt många som ALDRIG utnyttjar Public Service i något sammanhang.

Buttercup 12011-02-22 11:12
Antal inlägg: 98

Lägg tv-avgiften på skatten, som sagt så slipper man då betala administrationslön på radiotjänst.
Jag har nylig själv haft en konflikt med radiotjänst, jag blev uppringd av någon där och personen talade om att dom skulle skicka en räkning till mig varpå jag svarade att jag inte hade någon TV (Den var trasig) hon svarar då att hon inte tror mig och lägger på luren i örat på mig.
Summa kardemumma så kostade det mig nästa 5000 kr att INTE ha en TV.... Hade hellre haft den avgiften på skatten då!

le-lou2011-02-22 11:27
Antal inlägg: 17500

hehe buttercup, jag råkade ut för nåt liknande. Hade ingen tv och det ringde på mobilen, var tv-tjänsten. Frågade om jag hade tv och jag svarade nej. Så la vi på.
Två veckor senare kom en räkning som skulle betalas för tv:n. Jag ringde upp och frågade varför jag fick en räkning när jag inte hade nån tv. Då säger hon att "den som ringde dig, hörde klart och tydligt en tv i bakgrunden".
Hur vet personen som ringde mig var jag var? Jag kunde ju lika gärna suttit hemma hos nån kompis som hade tv, eller i en tv-affär -- det var helt absurt. I det här fallet minns jag inte ens var jag höll hus nånstans när samtalet kom, men jag hade def ingen tv på den tiden.
Jag slapp betala hur som helst, men riktigt kass stil av dem.

Buttercup 12011-02-22 11:31
Antal inlägg: 98

ja det håller jag med om, det är sjukt hur dom får bete sig och komma undan med det. Och det är vad dom får lön för, jag skulle också vilja ha lön för att jag är korkad... Jisses så välbetald jag skulle vara då... Hahaha

mats2012011-02-22 11:58
Antal inlägg: 338

Lägg det på skatten. Det kommer att betyda att jag personligen får betala mer och många andra (mina föräldrar till exempel) får betala mindre än idag. Perfa. Det betyder att alla de (ni?) som hävdar att ni aldrig använder SVTs tjänster får vara med och betala denna samhällsnytta på samma sätt som jag betalar en massa saker som jag inte använder mig av.

Jag är inte speciellt intresserad av att ge partistöd till vänstern, köpa mat till fängslade våldtäktsmän, socialbidrag till notoriska latmaskar (dom finns), de pengarna "får jag inget för". Men de är i någon mening bra samhällstjänster de också även om delar av tjänsterna kan synas "onödiga".

Detta programmet från igår, svtplay.se/v/2332581...el _4_av_18 var bland det fränaste jag sett på ett bra tag. Spana in neurokirurgerna och grabbarna som utvecklar robothänder åt amputerade på slutet. Om ni tycker att public service är bra då, annars kan ni kolla på Big Brother i stället.

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-22 12:00
Antal inlägg: 766

IDIOTI!

Snart ska man väl betala miljöavgift för man släpper en brakskit!!

mats2012011-02-22 12:13

God idé Valkyria. Om det fanns kurer på stan där man kunde gå in och släppa sig kunde man ta till vara på gaserna och driva bussar och annat med dom!

Valkyria80 - Ej medlem längre2011-02-22 12:17
Antal inlägg: 766

haha!jamen eller hur!

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-22 12:19
Antal inlägg: 37631

måns ,och mina barn kommer att försörja dig när du sitter på hemmet,jaom man betalar en avgift för tv på internet så kanske det blir bättre progaram

mats2012011-02-22 12:25

Avgiften som är per hushåll är dessutom väligt annorlunda mot de flesta andra finansieringar av samhällsnyttiga tjänster (som betalas som skatt dvs av alla med inkomst i ett hushåll).

Ni som är ensamstående (kanske med barn) borde uppskatta om jag och min fru BÅDA betalade för public service i stället för att vi gör det gemensamt och dessutom exakt lika mycket som en arbetslös ensamstående.

Måns_E2011-02-22 12:33

Ttiittii jaha och? Du har ju t o m sagt att du är så rik så att du lägger barnbidragen på hög, det om något tycker jag är ett skäl till att jag inte skall skänka pengar via skattesedeln som de uppenbarligen (enligt din egna utsago) inte behöver.

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-22 12:36

och hur många som mig tror du det finns då?skatte pengar går till mycket som är bra bibliotek mm

Måns_E2011-02-22 12:39

För många, är det någon grupp som fått det bättre så är det barnfamiljerna.

Barnbidraget har spelat ut sin roll, men nu handlade inte tråden om det utan om tv-licensen.

ttiittii - Ej medlem längre2011-02-22 12:40

ingår inte tv i internet avgiften?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?