Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 983

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Locomondo - Ej medlem längre2011-02-26 12:49
Antal inlägg: 3768

Som någon sade, ta dig upp till den "höga" sidan för att få dig en blick över stan. Däruppe finns det ett område som är som som ett litet sagoslott liksom och så lite smågränder med sköna fik och lite annat.

En grej som jag minns därifrån är en slags grotta som vi hittade av en slump. Det är som ett museum och det var tidigare ett gammalt tyskt vapenförråd under kriget tror jag.

Grejen är den att man går runt där nere i katakomberna och de är dunkelt upplysta och de har förmodligen gjort det med avsikt men det är ta mig tusan lite läskigt faktiskt. Inte för att jag någonsin skulle erkänna det men "en kompis" tyckte det =)

Men oavsett, det är ett coolt ställe.

Sen finns det även nåt slags krigs/historie-museum mitt i stan som jag tyckte var intressant.

bosse_s2011-02-26 13:22
Antal inlägg: 366

Som flera har sagt, promenera på Budasidan är fint. Undvik dock restaurangerna direkt kring slottsområdet, de har en tendens att krydda inte bara maten utan även annat...

Bada bör man göra i budapest. Undvik Gelert, mest en turisfälle. Sezcheny-badet (stavfel!) nära hjältarnas torg är bra, och då kan ni också åka millenielinjen med tunnelbanan, troligen en av världens finaste tunnelbanor vågar jag säga! Ett annat bra bad, som är mindre och verkligen turkist är Rudás-badet på Budasidan, inte långt från Hotel Gelert. Det är som tiden stannat där inne, magnifikt.

Jag håller med om att strosa planlöst, nära saluhallen finns bra restauranger. Prova puben "For Sale" som om jag inte missminner mig ligger mitt emot saluhallen!

Ha det så kul!

mishizaki2011-02-26 13:40
Antal inlägg: 2533

du ska absolut åka pionjärjärnvägen. Den byggdes under kommunisttiden av barn och ungdomar. Den drivs fortfarande av barn. De fungerar som biljettförsäljare, stinsar och konduktörer. Järnvägen är ytterst smalspårig och letar sig fram uppe bland Budas kullar.
Gå från Moskvatorget, Moskva ter, genom Varosmajorparken bort till kugghjulsbanan, som går uppför berget och är en upplevelse i sig. Från ändhållplatsen går man förbi en krog och där har du tåget.

Tvålis - Ej medlem längre2011-02-26 14:34
Antal inlägg: 4429

Bubbel är så vansinnigt billigt där. Beställ in flaskvis på krogen, kostar nästan inget.

dilivio2011-02-26 14:37
Antal inlägg: 643

Det finns sjukt många uteställen med udda teman som kan vara värda att besöka.

Man kan få guidade turer i grottor under stan som användes som skyddsrum under andra världskriget, riktigt kul om man inte är klaustrofobisk.

Museum, parker, slott och grejer finns det gott om. Strosa runt så lär du hitta. Ge dig upp på valfri hög punkt på Budasidan när det är soluppgång! Sjukt mäktigt.

Olof Palmes gata finns nånstans i nån park med. Om man gillar honom..

dilivio2011-02-26 14:38
Antal inlägg: 643

Oh! Käka på houmousbaren om du hittar den, ligger rätt centralt. Vansinnigt gott.

wanele2011-02-26 14:48
Antal inlägg: 13

Åk med tåg eller båt till Seintendre, ca 1 mil från Budapest. Det är en söt liten by med fik, småaffärer och marsipanmuseum.

bosse_s2011-02-26 15:26
Antal inlägg: 366

bra tips wanele!
En dum sak att göra i Budapest är att åka med en stor taxi (hyenor som dom kallas). Ta alltid en liten taxi, och unna er att åka med dem för det kostar inte mycket och kan vara ett bra sätt att hinna med att promenera långt uppåt på budasidan t.ex., sedan åka taxi tillbaka.

I det gamla getthot, kring synagogan finns många fina restauranger och då är man lite off från turiststråket (Vaz utca) där restaurangerna är lite väl påträngande och turistaktiga tycker jag.

Passa på att dricka ungerska viner, de är riktigt fina. Jag är forfarande förvånad att systembolaget i princip bara saluför de gamla "kommunistvinerna", när det finns 12 (!) vindistrikt i ungern och hur många fina viner som helst. Glöm inte att äta paprikakyckling! (Paprikás csirke)

apajävel2011-02-26 16:42
Antal inlägg: 572

Åh tack allihopa :) jag får ta och skriva ner allt bra så jag inte glömmer det!

eeistan2011-02-26 17:21
Antal inlägg: 1542

Buda är buda men Pest är pest! God mat och heta bad rekommenderas å det varmaste:/)

gnill2011-02-26 17:47
Antal inlägg: 1942

Om budapest-bakelser finns i Budapest så måste du testa en sån, såklart.

Zaskia - Ej medlem längre2011-02-26 18:19
Antal inlägg: 576

Besök saluhallen i Budapest.

apajävel2011-02-27 16:44

tack :) Finns några lite mer udda aktiviteter man kan göra, typ co-cart eller annat?

Tvillingbror - Ej medlem längre2011-03-03 00:13
Antal inlägg: 270

den som letar han/hon finner! ha en dag helt oplanerat och gå vilse så hittar ni garanterat rätt :)

Tjattefackap2011-03-03 00:24
Antal inlägg: 832

man kan spendera en hel dag med att bara gå omkring och förundras över hur snygga alla ungrare är.
jag var där i 4 dagar och lyckades inte se en enda ful människa.

utsikten från buda-sidan är också som sagt helt fantastisk.
du kommer vara trött i ögonen efter resan kort och gott.

Tjattefackap2011-03-03 00:25
Antal inlägg: 832

med ungrare menar jag både herr och fru;)

Karl Marx2011-03-03 00:32
Antal inlägg: 20

Besök Ceasars söröző (en liten pub) på Kiraly utca (närmaste t-banestation Operan). Billig öl och andra drycker i en miljö utan turistprägel :)

Karl Marx2011-03-03 00:32
Antal inlägg: 20

Sörözö med deras konstiga lilla ö på slutet skulle det vara, men något gick snett...

apajävel2011-03-03 17:03

Okej kul med lite annorlunda krog Kalle M =)

och att bara strosa omkring kommer jag absolut ha tid att göra :D

F_Errari2011-03-20 20:41
Antal inlägg: 403

Hur blev resan till Budapest?

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?