Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 4 |
| Inloggade | 11 |
Mobilspel
| Pågående | 18 579 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Snoosy | 2011-03-05 16:55 | |
![]() | Min dygnsrytm har ändrats avsevärt sen våran dotter föddes :) Till det positiva! Innan kunde man sitta och häcka till 2 på natten. Hände riof nu ibland också. Men då får man ångra det dagen därpå, när man blir väckt av tuppen :) | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-03-05 18:01 | |
![]() | Mitt problem är att jag älskar att sitta uppe sent OCH starta dagen tidigt. Vilket innebär att jag får sova alldeles för lite. | |
| EpsilonNoll - Ej medlem längre | 2011-03-05 18:44 | |
![]() | Om jag skulle ha vaknat efter 0700 skulle jag ha varit en riktig sjusovare - se där ett ideal från jordbrukssamhället förr! | |
| mrperfect | 2011-03-05 18:49 | |
![]() | Om man skall prata om individanpassning så är ju en anpassnng till tidiga timmar lika mycket en individanpassning som att man anpassar sig till sena. rent logiskt alltså. | |
| jona80 | 2011-03-05 19:05 | |
![]() | Om jag inte är trött och går och lägger mig så brukar jag aldrig somna den natten överhuvudtaget. Ligger bara och rullar och grubblar och oroar mig. Eftersom jag inte somnar börjar jag också räkna ut hur lite jag ska få sova och hur trött jag kommer vara när jag vaknar osv. Så jag går normalt och lägger mig när jag är trött, vilket brukar innebära 01 - 05 typ. Fast vanligaste är ändå att man kan sova från 2 på natten. Sedan stiger jag upp 10 varje dag oavsett när jag somnade. Dom dagar jag jobbar börjar jag normalt vid 12 tiden så det passar bra. Kan ibland om det krävs på jobbet eller om jag ska göra något stiga upp tidigare än 10 men oftast är min hjärna ändå inte igång och startat för ens efter lunch i alla fall. Om jag försöker stiga upp tidigt en dag så går det oftast bra, men när man måste upp tidigt varje vardag som när man gick skola, ja då slutade jag helt enkelt sova, somnade nästan aldrig utan blev sjuk och helt utmattad och det gjorde så min skolgång blev lidande. Jag provade det mesta (utom sömnpiller) för att kunna somna men det gick inte. Jag hade en till 2 migränattacker i veckan och blev helt utslagen och mådde pyton. Så numera ger jag mig inte på det utan jag låter min kropp bestämma tiderna. Nu har jag tur att jag är på en arbetsplats där det fungerar. Alla börjar 8 utom jag, jag börjar 12. Men då är det oftast jag som får stänga och låsa på kvällarna.... Men under min skoltid hade jag migrän 1 till 2 dagar i veckan. Numera sedan jag ändrade mitt liv till att någorlunda mer fungera med min dygnsrytm så har jag numera varit migränfri i 6 år. Är aldrig sjuk från jobbet numera heller, kanske 2 dagar per år på sin höjd.... /Jona | |
| Omega 3 - Ej medlem längre | 2011-03-05 19:21 | |
![]() | Gillar varken att gå och lägga mig eller att kliva upp... | |
| ANDERStG | 2011-03-05 19:33 | |
![]() | Att sova, sova! Kanske också drömma? Se, däri ligger knuten! — Ty i döden — Vad drömmar i den sömnen månde komma, | |
| apbur | 2011-03-06 10:09 | |
![]() | Jag har svårt för morgonpigga människor. De är så präktiga och har så förbaskat svårt att förstå andra som vill sova länge på morgonen. | |
| Tvillingbror - Ej medlem längre | 2011-03-06 10:28 | |
![]() | hmm, som många andra ställe jag mig frågan vad är dygnsrytm? jag är vaken när jag är vaken och sover när jag sover :) jjobbar treskifte så det beror på schema vad jag är inne i för "rytm". | |
| elak kanin - Ej medlem längre | 2011-03-06 11:49 | |
![]() | Dygnsrytm har väl nåt med livspusslet att göra? | |
| Defrob | 2011-03-06 11:58 | |
![]() | Jag är som mest alert på kvällen när jag är hemma men avskyr att jobba kväll... | |
| Lillstölla | 2011-03-06 17:36 | |
![]() | Jag fungerar inte som människa innan 11-12 på dagen, ibland ännu senare. Äter precis som Gautama min frukost väldigt sent, och går oftast och lägger mig runt 1-2 på natten, fungerar oftast som bäst på tidiga eftermiddagen eller tidiga kvällen, varierar lite. | |
| Nenne82 | 2011-03-06 18:49 | |
![]() | Jag kan vara både och. Innan jag träffade min pojkvän, som alltid jobbar kväll, så kunde jag somna vid nio på kvällen och gå upp vid 9 på morgonen. Nu kommer pojkvännen hem vid halv tolv och jag är alltid vaken och kollar film men jag går fortfarande upp vid 9 på morgonen och jag känner mig utvilad. Man kanske har kommit in i en annan fas i livet, där man kanske inte behöver lika mycket sömn. | |
| Sandy pete | 2011-03-06 18:56 | |
![]() | Jag är mycket morgontrött och det bästa jag vet är att gå och lägga mig innan 22.00 på kvällen. Jag fungerar bäst innan lunch nr det gäller studier och arbete. | |
| apbur | 2011-03-06 20:02 | |
![]() | Nenne, om du är född 82 ska du knappast behöva sova i nio timmar. Ännu mindre i tolv. | |
| Tufflan | 2011-03-06 20:14 | |
![]() | Hon kanske har växt mycket på sistone. | |
| -Passiflora- - Ej medlem längre | 2011-03-06 20:45 | |
![]() | Jag är verkligen ingen morgonmänniska. Blir inte människa förrän efter 12, men är gärna uppe om natten. Sova göra jag sällan före 01-02. Så vad gör man? Jo, börjar jobba natt =D | |
| malman | 2011-03-06 21:41 | |
![]() | jag är en natt människa går gärna upp kl 13 och jobbar bäst mellan klockan 24-06 men jag tycker det är bra att skolan börjar vid 8 det passar nog dom flesta människor, och barn behöver absolut sova på nätterna och inte tvärs om | |
| moi_magnus | 2011-03-07 23:14 | |
![]() | Väldigt intressant det här tycker jag - hur olika folk är som personer... Vissa är morgonmänniskor, andra kvällsmänniskor. I vissa sammanhang kallas de morgonpigga för typ 1-människor, medan de kvällspigga kallas för ty 2-människor.. Vad tror ni om den biologiska klockan - går det att ändra sig från en typ 1 till en typ 2 eller är klockan kronisk och oreglerbar? Föds man i så fall med den? | |
| Kristallklar | 2011-03-08 00:35 | |
![]() | Jag är också mer kvällspigg men enligt en massa duktiga forskare är det allra bäst att sova på nätterna och tydligen åldras de människor som jobbar på nätterna snabbare än de som sover då. Men man behöver ju faktiskt inte lyssna på forskare. | |