Spelrum
Giraffen42
Krokodilen2
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade71
Mobilspel
Pågående18 803

Forumkategorier

Användare Inlägg  
slånbär2011-04-06 09:48
Antal inlägg: 5539

Det är bara nya ord för gamla aktiviteter. Förr hette det väl överlevnad antar jag. Egentid är nåt sånt där modeord för folk som prioriterar sig själv för andra i tex familjen. Det finns dom som åker på semester utan ungarna och även dom som åker utan partner, helt solo, och kallar det kvalitetstid eller egentid. Helt galet i mina ögon då jag inte kunde tänka mig att åka utan min familj, varför vill man det ? Jag vill göra sånt tillsammans med sambon och barnen inte ensam. Tids nog blir man väl ensam ändå och då har man inget annat än egentid........

Palini2011-04-06 10:18
Antal inlägg: 1381

Fyndigt nyord. Jag antar att det finns fler som tycker det, eftersom det sprider sig som en löpeld. Mer och fler nya roliga ord, tack!

Zaskia - Ej medlem längre2011-04-06 10:25
Antal inlägg: 576

Idiotiskt ord. Låter som om det skulle vara ansträngande att få livet och vardagssysslorna att gå ihop. Det gäller att planera. Då fungerar allt.

nulltj - Ej medlem längre2011-04-06 10:36
Antal inlägg: 14052

alla pussel är väl inte svåra?

wildman2011-04-06 10:43
Antal inlägg: 3860

Likväl är livet ett pussel som kan vara olika svårt i olika tider. Har man egna intressen, barn, hus, hund, jobb, barnens aktiviteter och en fru så tycker iaf jag att livet kan liknas vid ett pussel. Sen behöver det inte på något sätt vara negativt, men det är ju ett pusslande för att få tiden att räcka till och att balansera livet lagom.
@slånbär Det där är nog väldigt olika hur man vill ha det med egentid. För min del så vill jag absolut ha egentid ibland. Och jag är övertygad om att många förhållanden kvävs för att man inte har det. Det finns säkert dom som klarar sig utan det, men det finns också många som skulle behöva det mer än dom har idag. Jag tycker på intet sätt att det är egoistiskt. Att kunna få det utvecklar en som människa och ger en kraft att ge mer i familjen.
Det är i så fall i mina ögon lika egoistiskt att missunna den som vill ha det.

bobo flux2011-04-06 10:44
Antal inlägg: 11371

Livspussel låter som en skitnödigt högtravande synonym för vardagsbestyr.

Måns_E2011-04-06 10:47
Antal inlägg: 12028

Jag har aldrig hört "livspusslet" i någon annan mening än "att det skall vara svårt att få ihop"

Nä töntigt ord, men vardagsbestyr låter mer rekordeligt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-06 10:47
Antal inlägg: 31064

Moderna människor är så satans bekväma att de behöver hemhjälp för att knyta sina skosnören. Var fanns ordet "livspussel" när min mormors generation jobbade tidiga mornar på fabrik för att försörja fyra barn? Ordet provocerar mig.

wildman2011-04-06 10:49

Ja tänk. Det var nog bättre förr ;-)

bobo flux2011-04-06 10:51
Antal inlägg: 11371

Livspussel låter som ett uttryck som skulle kunna ha myntats i Solsidan.

Skugga2011-04-06 10:51
Antal inlägg: 6559

Jag tycker livspussel är ett bra uttryck, allt i livet är ju inte vardagsbestyr heller, livspussel innefattar enligt min syn på saken alla livets delar som man till slut (kanske) får att passa ihop. Vad gäller egentid håller jag med wildman. Slånbär; om man aldrig får egentid är det lätt att tappa bort sig själv i t.ex. mammarollen, och när sedan barnen är utflugna och du inte längre är först och främst mamma, vem är du då? Egentiden hjälper till att inte glömma vem man var innan man blev mamma. Jag är ensamstående mamma till en fyraåring, har små möjligheter till hjälp omkring mig, så de sällsynta helger faderskapet har sin dotter är otroligt värdefulla för mig, då kan jag vara bara mig själv och inte först främst och sist mamma.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-06 10:54

Well, det fanns hursomhelst färre divankärringar förr. Förstår mig inte på folk som "har svårt att få vardagen att gå ihop" när de lever helt ordinära liv med ett barn och en man som delar på ansvarsbördan. De går hemma under mammaledighet men lejer bort städning och fönsterputs. Fattar inte.

nulltj - Ej medlem längre2011-04-06 10:56
Antal inlägg: 14052

Nä, det lär vara ett synnerligen lätt pussel att lägga.

wildman2011-04-06 10:56

Att man lejer bort sådant tråk är väl inte för att man nödvändigtvis har ont om tid utan för att man ska få mer vad man kallar kvalitetstid ;-)

Skugga2011-04-06 10:56
Antal inlägg: 6559

SP; kanske samma människor som skaffar barn för att "bebisar är ju så söta" och/eller för att det finns sååå många fina accessoarer? ^^

wildman2011-04-06 10:58

Sen undrar jag om jag är onormal då som tycker att det kan vara svårt att få allt att gå ihop.
Det handlar ju om att man vill prestera så bra som möjligt inom alla områden. Då räcker inte tiden till, då måste man prioritera med den ständiga känslan av att inte riktigt räcka till allt man vill.

slånbär2011-04-06 11:00
Antal inlägg: 5539

Bobo flux och Sylvia -jag är helt inne på ert spår.
Wildman-jag har precis som du hela "kitet" men till skillnad från många andra så har vi inget socialt nät vilket har betytt att vi aldrig har haft möjlighet att ens tänka på att ha egentid. Så i mina ögon är det lite slappt och oansvarigt att alltid förlita sig på svärmor, föräldrar och andra för att få ihop det och dessutom skaka fram tid till egna grejer. Jag ser det så att man får sitta ner i båten som man har satt sig i och förhoppningsvis kommer man nånstans också. Tids nog kommer även jag kunna ägna mig åt andra saker än barnen och deras skola och intressen. Så egentid och livspussel är ord för dom som har folk att pussla med. Jag är bara tacksam över att jag har haft förmånen att ha ungarna på dagis och fritids så jag har kunnat arbeta-det fanns inte förr. Folk som är lediga och tex går och tränar,handlar och annat medans ungarna är i barnomsorgen är inte riktigt navlade tycker jag. Jobbar man inte (eller är tex på sjukhus eller nåt) så hämtar man ungarna och är med dom.

SylviaPlath - Ej medlem längre2011-04-06 11:00

Skugga: Ja, säkert. :) Min mamma har uppfostrat fyra barn, jobbat heltid som lärare (när hon inte varit mammaledig), diskat, städat, lagat mat - och jag har aldrig hört henne klaga över att vardagen inte går ihop. Och ja, min pappa har funnits i bilden och hjälpt till med allt detta - men eftersom "livspussel" är ett Amelia-ord ville jag utgå från ett kvinnoperspektiv (min mors).

wildman2011-04-06 11:03

"Min mamma har uppfostrat fyra barn, jobbat heltid som lärare (när hon inte varit mammaledig), diskat, städat, lagat mat - och jag har aldrig hört henne klaga över att vardagen inte går ihop."

Här har vi väl verkligen en klassisk kvinnofälla? Att hon inte klagade berodde sannolikt på att hon var uppväxt med kravet att en kvinna förväntades klara av det där. Utan att gnälla.

wildman2011-04-06 11:05

Vad jag menar är väl att det är sunt att folk ifrågasätter om det är livskvalitet? Om man kan köpa vissa tjänster, låta folk hjälpa en osv så är det väl alldeles utmärkt?
Och om livspussel är ett Ameliaord så är det väl så mycket kvinnoperspektiv det kan bli?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?