Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade53
Mobilspel
Pågående18 847

Forumkategorier

Användare Inlägg  
MalanMos2011-04-19 09:31
Antal inlägg: 202

Av egen erfarenhet:
Arbetsförmedlingen godkänner inte praktik på 3-4 dagar i veckan, TROTS att det är från 8-20, dvs minst 12x3 timmar = 36 timmar, ibland mer på de tre dagarna.

Är det inte bättre att jag går och gör praktik, får erfarenhet och omdöme som SYNS på mitt CV, än sitter på "lära-känna-dig-själv-pro jekt" ?!

"Målet är att ni ska få bättre självkännedom och självförtroende" säger de på projektet jag gick på (3h/dag!!!!!)

Alltså:
Normal arbetsvecka: 40 timmar/vecka
Praktik (som jag fixat själv) - MINST 36 timmar/vecka
Projekt via arbetsförmedlingen 15h/vecka.

Nej men då hindrar vi den praktiken för "tre dagar i veckan godkänner vi inte".

Är jag helt ute och cyklar? Har jag fel? Är inte mitt alternativ bättre under tiden jag söker jobb? Tills jag får något fast?

MalanMos2011-04-19 09:31
Antal inlägg: 202

Ursäkta svenskan, blir så när man är irriterad :P

Mammaoxå2011-04-19 09:34
Antal inlägg: 494

Ok, jag läste inte ordentligt. Jobbigt när det krånglar. Har själv gråtit när jag krånglat med försäkringskassan så jag känner igen mig lite. Därmed tycker jag inte att allt du radar upp fungerar dåligt.

Dersu2011-04-19 10:24
Antal inlägg: 461

Dumblondin: Du menar att arbetsförmedlingen mm fungerade utmärkt innan regeringsskiftet? Det har ju aldrig fungerat, oavsett vem som styr.

Hur langt kommer man med att ha en inställning där borgare per definition är pack? Ungefär lika langt som med inställningen att alla som röstar vänster är arbetarsvin, dvs ingenstans. Det enda man astadkommer är att man later som en idiot.

Concerta2011-04-19 11:00
Antal inlägg: 31

Själv så röstade jag på borgarna för att sossarna lade ner precis allt i samhället. Nu ska ni inte sitta och fabulera ihop en massa trams..
Momenten 22 håller jag med om, det finns ingen yrkesstolthet kvar i samhället. Ja, jag skyller på individen, handläggaren som inte orkar ta sitt ansvar.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-19 11:05
Antal inlägg: 11463

"Själv så röstade jag på borgarna för att sossarna lade ner precis allt i samhället. Nu ska ni inte sitta och fabulera ihop en massa trams.."

Vad härligt med nyanserade inlägg ...

wildman2011-04-19 11:07
Antal inlägg: 3860

@Dersu Bra skrivet.

Förövrigt har jag bråkat med AF och Försäkringskassan under flera "regimer" och inte märkt någon större skillnad faktiskt...

Måns_E2011-04-19 11:14
Antal inlägg: 12028

Det var ingen större skilnad när sossarna styrde.

Men hos en del är minnet kort.

Jorick2011-04-19 11:25
Antal inlägg: 372

Nu är det väl så att det finns fler alternativ än Socialdemokrater och Moderater, tacka vet jag om Anarkokapitalismen skulle få råda i detta land. youtu.be/M0QqxDN0Ywg

kubanilsson - Ej medlem längre2011-04-19 12:27
Antal inlägg: 81

Till DUMblondin: tänk om SD:s politik hade gällt - DÅ hade pensionären haft råd - skolan fungerat - sjukvården likaså - kriminaliteten varit mycket lägre . Alltså Sverige hade varit Sverige.

schmuppisch2011-04-19 12:35
Antal inlägg: 596

Sluta klaga. Vill man ha ändring så får man väl göra något med. Att bara sitta och klaga gör en bitter. Skärpning!

Måns_E2011-04-19 16:17
Antal inlägg: 12028

Med SDs politik så hade vi haft en finansminister som inte kan räkna, och det hade blivit ekonomisk storkris som nästa anhalt när de hade upptäkt att det faktiskt inte skulle gå att betala alla reformer med minskad invandring.

Araknoidea2011-04-19 17:15
Antal inlägg: 783

Äh tycker att det klagas lite för mkt, vi har det ju faktiskt rätt bra i Sverige eller? Klart att det alltid finns saker som kan bli bättre och det finns inget system som alla älskar. För få vill betala högre skatt och vem kan trolla?

giraffspan2011-04-19 17:39
Antal inlägg: 124

MalanMos gav ett exempel från sin egen verklighet som jag tycker säger en hel del. För det primära bör ju vara att arbetslösa kommer ut i jobb och även om inte praktiken i sig kanske leder till en anställning där ger den säkert mer än många av de där "kurserna" AF ordnar. Ju mer erfarenhet ju lättare att få jobb.

När det gäller det som TS tog upp är det några frågor jag undrar över.

Att man inte kan visa kvitto på något män ännu inte köpt är ju självklart, men jag tycker att socialförvaltningen har all anledning att kräva kvitto sedan. När det gäller mediciner borde det i och för sig räcka med att apoteket intygar att personen hämtat ut mediciner som varit utskrivna av en läkare och hur mycket det kostar. Exakt vilka mediciner kan ju vara känsligt.
Men om ALLA människor var ärliga och inte missbrukade system och så skulle ju kollen inte behövas. Så att skylla på apotek och socialförvaltningen i sådana här fall tycker jag är fel.

Och när det gäller omhändertagande av barn förstår jag att det är svåra beslut. Ja, inte i självklara fall då men när det står och väger. Och det är alltid lätt att med facit i hand efteråt säga att "det skulle varit ett omhändertagande för länge sedan". Men omhändertaganden kan ju också skada mer. Något som ju är svårt att förutse...

Som exempel på det har jag väl egentligen inget eget. Känner dock en kille som flyttades om hela tiden som barn/tonåring och gick i 12 olika grundskolor! Ett ständigt flyttande från skola till skola och till olika hem och så vidare. I dag sitter han inne.

Ett annat mer allmänt fall är ju det som var uppe i "Uppdrag Granskning" förut. Handlade om ett par med någon form av utvecklingsstörning och där deras barn hade blivit omhändertaget. Helt fel ansåg Janne Josefsson och gjorde flera reportage. Barnet kom åter till sina föräldrar. Men tank om det barnet som 15-åring säger att "Jag önskar att jag hade blivit omhändertagen för mina föräldrar klarade verkligen inte av att ta hand om mig". Det är sällan svart eller vitt och som sagt omöjligt att förutspå.

Mammaoxå2011-04-19 18:08
Antal inlägg: 494

Kloka ord Araknoidea

perero - Ej medlem längre2011-04-19 18:46
Antal inlägg: 140

Det var trots allt bättre förr, då var arbetsgivaren tvungen att meddela arbetsförmedlingen att dom hade en tjänst ledig(även om den tillsattes intern och det blev många 'blindträffar' hos af).idag behöver inte alls arbetsgivarna meddela af, vilket gör att af idag har max 10% av alla lediga arbeten i sina register. DET är väldigt illa tycker jag.

Dumblondin - Ej medlem längre2011-04-19 19:07
Antal inlägg: 236

Jag vill betala mer i skatt! För jag tror på ett samhälle där vi hjälps åt. Jag vill också att en massa feta direktörer ska betala väldigt mycket mer i skatt.

Det är väl klart att allt inte var bättre när sossarna regerade (är för övrigt inte sosse själv utan mer till vänster). Men nog tusan finns det ändå ett mer utvecklat solidaritetstänk i det partiet än inom de borgerliga. Det går inte att komma ifrån att en stor del av vår välfärd har monterats ned av Alliansen. Vi kan ju ta SJ som exempel. Det säger något när till och med en moderat går ut och säger att man gjort fel när man delade upp SJ i två enheter (allt i prisjaktens tecken) och att ingenting fungarar numer inom bolaget.

Till den som till äventyrs kan vara sverigedemokrat vill jag ge ett tips:

Nu med det finska valet i hamn, där Sannfinländarna (ni vet de där som är rädda för invandrare fastän Finland nästan inte har några invandrare alls) blev ett stort parti, kan den som själv vill känna på främlingsfientlighet rekommenderas ett besök i vårt östra grannland. TT rapporterar nämligen idag att svenskar som talat sitt modersmål öppet i Finland åkt på stryk! :D

Snoosy2011-04-19 19:23
Antal inlägg: 4273

Araknodea, jag betalar gänra mer i skatt om det gynnar väldfärden.
Förstår inte hur man kan bli så egostisk och tänka motsatsen.

Snoosy2011-04-19 19:24
Antal inlägg: 4273

*välfärden

Araknoidea2011-04-19 19:46
Antal inlägg: 783

mammaoxå ;)

dumblondin/snoosy
Nu är det ju så att majoriteten av befolkningen uppenbarligen inte vill höja skatten.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?