Spelrum
Giraffen11
Krokodilen1
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade19
Mobilspel
Pågående18 928

Forumkategorier

Användare Inlägg  
klobba2 - Ej medlem längre2011-04-28 20:02
Antal inlägg: 2332

Finns det kvar nån kändis som INTE har blivit utnyttjad................ ..

kverulanten - Ej medlem längre2011-04-28 20:04
Antal inlägg: 1130

Empatiskt sagt, klobba. Verkligen.

koksiken2011-04-28 23:08
Antal inlägg: 304

Minta: "Det var ju en av hans poänger, att föräldrar och andra ska vara uppmärksamma på att sådana ofta systematiskt vänder sig till barn ur familjer med problem eller till ensamstående mammor. Och att hans 4-rummare fylld med videofilmer och godis borde varit en varningsklocka för föräldrar."

Ja, jag fattar poängen och det är ju gott och väl men om familjerna har problem och de ensamstående mammorna har fullt upp med att överleva... vem ska då se pedofilen? Är inte chansen större att de då låter sina barn vara ÄNNU mer hos tränaren/scoutledaren/rid läraren mfl, eftersom barnet är en eventuell talang som kanske kan hjälpa dem ur "misären"?

Ansvaret vilar tungt hos idrottsföreningarna, tycker jag. Det behövs starka människor i styrelserna i föreningarna som kan sätta stopp vid misstanke... inte se enbart till framgångarna hos enskilda tränare inom föreningen. Jag vet inte om jag får ut vad jag vill men jag tror att pedofiler också har en förmåga att hitta föreningar som är lätta att manipulera, precis som de hittar "problembarn" (om det nu finns sådana).

koksiken2011-04-28 23:09
Antal inlägg: 304

... och med "chansen" menar jag så klart "risken"

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-28 23:24
Antal inlägg: 11463

Vad är det för fel på scouterna?
www.youtube.com/watc...do dnYEiTD4

Minta2011-04-28 23:40
Antal inlägg: 20042

Ja, efter att ha lyssnat på Sjöberg på Debatt tycker jag att ansvaret i hög grad ligger på idrottsföreningar eftersom en talang "tas om hand" av tränaren och föreningen och det är svårt för en förälder att se att det går över gränsen. Överhuvudtaget verkar det svårt när det är så utstuderat som i detta fallet.

Guldplate2011-04-28 23:59
Antal inlägg: 1212

Känns som diskussionen börjar glida iväg till den klassiska kring vem som har ansvaret kring barns uppväxt och uppfostran. Många hävdar att det är föräldrarnas ansvar och inte samhällets. Samtidigt så kvarstår faktumet att dagens barn många gånger är mer ute i samhället än de är tillsammans med sina föräldrar.

Ungarna är på dagis, fritids, skolan, idrottsföreningen, med kompisar på stan, ungdomsgården, på lekplatsen och ser på TV eller spelar spel som samhället står bakom. Föräldrarna jobbar halva deras vakna tid, handlar mat och uträttar andra ärenden under deras gemensamma fritid. Ändå tycker många att hela ansvaret ligger på föräldrarna.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-29 00:02

vem skulle annars ha det övergripande ansvaret menar du?

__1__ - Ej medlem längre2011-04-29 00:02
Antal inlägg: 1103

Ansvaret vilar otvivelaktigt på pedofilen - om det funnits grund för misstanke, så klart även klubben, om ingen misstanke funnits så kan man inte klandra föreningen.

Det är orimligt att misstänkliggöra folk för barnvåldtäkt utan grund.

Däremor verkar det ju som pedofil och frivilligt förtroendeuppdrag bland barn är som curry och kyckling. Som vanligt måste man ju, som vanligt, passa på att påminna att det trots allt är en grupp i gruppen som är försvinnande liten. Så att ingen blir förolämpad för att man tycks dra alla över en kam.

Pg up 32011-04-29 00:03
Antal inlägg: 31

Och varför ska vi sitta här och diskutera Patrik Sjöbergs tragik?

apbur2011-04-29 00:27
Antal inlägg: 9699

Förstår inte riktigt. Vilket beteende är det som kan ursäktas för att han blivit sexuellt utnyttjad? Att han festat loss med kokain?

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-29 00:28

hans vita tubsockar

Dumblondin - Ej medlem längre2011-04-29 00:33
Antal inlägg: 236

Jag tycker att det är riktigt äckligt att se hur vissa sitter och skojar om det Patrik Sjöberg nu berättat. Riktigt jävla pissäckligt, faktiskt. Fy fan.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-29 00:35

jag försökte bara påvisa det orimliga i apburs fråga

apbur2011-04-29 00:36

Nej, jag undrar vad folk syftar på när de säger att de nu kan förstå varför han är som han är.

Resurrection - Ej medlem längre2011-04-29 00:38

att han är som han är beror väl på en jävla massa saker ... jag tror inte att han hade varit Guds bästa barn även om han inte hade blivit utnyttjad, men det får vi väl aldrig veta

Guldplate2011-04-29 01:10
Antal inlägg: 1212

Apbur:
Patrik Sjöberg har ju alltid varit känd för att vara stökig av sig. Han bråkade en del med Viljo när han var aktiv, han har festat ganska vilt, är allmänt tyken och gillar att trigga upp stämningarna, säger alltid vad han tycker rakt ut utan att tänka på hur andra tar hans formuleringar, osv, osv. Kan tyckas vara en hel del klassiska drag hos folk som blivit utsatta i sin barndom. Oroliga och osäkra själar som kämpar för att få uppmärksamhet...

Jag tror dock att Patrik Sjöberg skulle ha varit sig ganska lik även utan denna erfarenheten. Han kanske hade lyssnat mer på Viljo mot slutet och kanske hoppat högre, festat en nyans lugnare eller annorlunda, osv. Annars hade nog de enda egentliga förändringarna varit inom honom själv, sånt som vi inte kunnat lägga märke till.

ramsay - Ej medlem längre2011-05-15 15:44
Antal inlägg: 9204

som antifeminist måste jag trots det säga att det glädjer mig att en machoman utan offermentalitet tvättar bort lite av den unkenhet som vilar över "överlevarna".

apbur2011-05-15 21:05

Är det inte just ett tecken på offermentalitet när man berättar för hela världen att man blivit sexuellt utnyttjad? Till vilken nytta då? Så man kan få sitt kokainmissbruk ursäktat?

Frågan är vem som skapar den här unkenheten du talar om. Överlevarna själva eller omgivningen. Sen är jag inte riktigt säker på om jag ens vet vad du menar.

ramsay - Ej medlem längre2011-05-15 21:13
Antal inlägg: 9204

jag tror att han berättade pga tränarvärlden. jag har inte hört att han ska förklara ngt beteende m övergreppen heller. tvärtom tror jag bestämt att han sa att han har sin personlighet oavsett.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?