Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 881 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2011-05-17 13:56 | |
![]() | Det är tillåtet att ha djur lösa - såvida de inte skapar problem för andra. Och en katt som springer in till grannen behöver ju inte vara ett problem för vissa grannar som kanske tom uppskattar det. Men så fort nån inte vill ha en katt på besök - så blir det ett problem. Då är det djurägarens skyldighet att sätta stopp för besöken. Om det nu innebär att flytta katten, flytta sig själv tom så är det så. De flesta kommuner har faktiskt i sina ordningsföreskrifter att katter inte ska springa lösa (av uppenbara skäl att det är svårt att hålla koll på de små liven) i tätbebyggda områden. Kolla kommunens hemsida Gautama och se om du kan hitta nåt där. | |
| Gautama | 2011-05-17 14:02 | |
![]() | Jo, klart att jag vet att Åke är mitt ansvar. Men jag tycker att grannen förstorar problemet. Det är ju inte så att Åke sitter ständigt och jämt i trappan. Grannen har bott här sen i julas och det här var första gången det hände. Jag har bara stött på grannen en gång förut och då höll jag upp dörren för honom. Han sa varken hej eller tack. Hade han igår tagit upp problemet på ett sansat sätt så hade det kanske sett annorlunda ut. Men när jag öppnar dörren så början han med att säga " Den här jävla katthelveten vill jag inte se inne hos mig någon mer gång" Jag frågade vad som hade hänt,om Åke hade smitit in när han hade dörren öppen. " Ja, och du får se till att han inte gör det ingen, jag hatar kattjävlar" Jag frågade då varför han var så aggresiv men han gick bara ner och in till sig då. Så jag tycker nog att han som kommer till ett hus där vi bor tre andra familjer som kommer bra överrens har klantat till sig lite. Han kunde gott och väl tagit upp det på ett trevligare sätt. Men jag ska göra ett försök att tala med honom senare så får jag se om det går. | |
| Gautama | 2011-05-17 14:04 | |
![]() | För övrigt så är Åke ute en gång om dagen i några timmar och jag kollar ständigt och jämt efter honom om han är i trappan eller också går jag ut och letar upp honom. Jag jobbar hemifrån så jag är ju ständigt hemma, han springer inte vind för våg så att säga. | |
| promenad - Ej medlem längre | 2011-05-17 14:10 | |
![]() | åke | |
| Labyrint | 2011-05-17 14:17 | |
![]() | Bor du på andra våningen alltså? Kanske finns det möjlighet att bygga en trappa från ett fönster och lära Åke att ta den vägen ut och in? Kanske tar lite tid, men borde gå att vänja honom vid att sluta vara i trapphuset men ändå få gå ut. | |
| Gautama | 2011-05-17 14:36 | |
![]() | Har funderat skarpt på det Labyrint. Han tog sig in den vägen utan trappa för ett tag sedan. Han klättrade på grannens nät på hennes balkong och upp genom den lilla springan mellan balkongräcket och golvet. Så nog vet han var han bor den lilla spjuvern. Som tur var så var det min goda granne som enbart skrattade åt min spiderman:-) | |
| Aquilalore - Ej medlem längre | 2011-05-17 14:41 | |
![]() | Allergi, high-end elektronik det kan vara ett stort problem för grannen, kanske tom flyttat pga liknande händelser hihi Du vet själv hur otrevlig man kan bli när man har ont nångonstans och jag tycker nog att snörvlande, kliande, andnödsproblem är det mest enerverande som jag vet. Med det sagt så kan du ju ge grannen ett försök till.. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-17 15:08 | |
![]() | Grannen verkar ju störd. Bor man i lägenhet så får man acceptera att det kommer att finnas saker som ska behövas slipas till mellan sig själv och sina grannar. Annars får man flytta ut i en kåta i Lappland med 4 timmar till närmaste granne. | |
| Gautama | 2011-05-17 15:14 | |
![]() | Det är precis så jag känner också Tvålis. Självklart finns det saker som man kan störa sig på och då får man försöka ta en dialog på vuxets vis anser jag. Han spelar musik som en vettvilling men jag klagar inte på det. Alla har olika vanor och lever olika liv. Det är så trist också eftersom vi andra i trappan kommer så väl överrens och har bra hjälp och sammararbete mellan varandra. Det är ju det att Åke alltid varit älskad av alla och de har varit så söta med honom. Så detta dilemma gör ont, är också rädd att han ska lägga ut råttgift eller något, han verkar vara kapabel till vad som helst. Han hatar katter så är det helt enkelt:-( | |
| le-lou | 2011-05-17 15:20 | |
![]() | hund som hatar katter, äter gärna upp dem om den får. Vems fel blir det om hunden hinner döda grannens katt som slunkit in i vår lägenhet? menar - det kan ju finnas hälsoaspekter från Åkes håll också att ta hänsyn till. Vem vet vad katthatare kan göra. | |
| Gautama | 2011-05-17 15:25 | |
![]() | Funderar på om det finns någon spray eller något som jag kan spraya utanför hans dörr som skrämmer iväg katter, någon som vet? Hörde talas om citronsyra men det tar väl städerskan bort. | |
| le-lou | 2011-05-17 15:31 | |
![]() | Alltså Gautama, skulle inte det enklaste vara att helt enkelt hindra Åke från att knalla omkring i trappuppgången bara? Då slipper ju ni problemet med att riskera att han drar in i katthatarens lägenhet. Huvudsaken är att han får vara ute? | |
| Gautama | 2011-05-17 15:36 | |
![]() | Absolut men hur? Jag kan ju inte kolla trappen varje minut. Hela området känner till Åke och många som går förbi släpper in honom utan att säga till mig. Han känns lite som en områdeskatt eftersom han var en hittekatt och många har gett honom mat så han är så van vid att titta in hos var och varannan. När jag tog över honom så försökte jag säga till de flesta som jag märkte gav honom mat och släppte in honom att inte göra det längre utan schasa iväg honom så han skulle förstå var han hörde hemma. Men det är inte alla som lyssnar eftersom de tycker så mycket om honom, de fattar inte att de gör honom en björntjänst när de gör så. Så att få områdets alla människor och ungar att fatta att de inte ska släppa in honom känns som en omöjlighet nästan:-( | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-05-17 15:40 | |
![]() | börjar han er första kontakt med att svära, vara förbannad och gapa? då hade jag skitit fullständigt i hans åsikter eller önskemål. en normalt funtad person hade förklarat händelsen och sedan sin avsky, fobi, rädsla för katter, frågat varför den vill in till just honom, vems den är och bett vänligt men bestämt att du då försöker få slut på visiter. men jo, spraya nåt där. värt ett försök helt klart. hjälper inte det så säg att du hatar sura, otrevliga typer med dålig hyft och be honom se till så det inte kommer tillbaka en sån hem till dig. | |
| silverbjälke - Ej medlem längre | 2011-05-17 15:41 | |
![]() | hyfs.. råkade hosta när jag skrev | |
| le-lou | 2011-05-17 15:44 | |
![]() | Gautama, tänkte mer på att du kunde prata med grannarna om saken och förklara problemet? Så kanske alla kunde hjälpa till att hålla koll så att Åke inte smiter in? samt sätta upp en lapp där nere om att Åke inte får vara i trappen? | |
| le-lou | 2011-05-17 15:44 | |
![]() | det är ju för åkes bästa och är han så omtyckt så borde det ligga i allas intresse :) | |
| magnusito | 2011-05-17 15:51 | |
![]() | Grannen verkar vara ett vertabelt helevete! | |
| Gautama | 2011-05-17 15:57 | |
![]() | Ska försöka prata med de närmaste runtomkring här så får vi se om det kan bli någon bättring. Ja Silverbjälke samtalet började precis som jag beskrev förut. Inget samtal förresten utan ren utskällning på hög nivå. När han kliver ner för trappan så säger jag: " Vilken otrevlig attityd du har. Tycker du det är ett bra sätt att skapa god kontakt med dina nya grannar?" Han svarade inte på det utan slängde igen sin dörr en våning ner. | |
| apbur | 2011-05-17 15:59 | |
![]() | Han får lära sig stänga dörren om han inte vill ha in katten. Om det är accepterat att ha utekatter i området kan man inte begära av kattägaren att garantera att katten inte smiter in genom öppna dörrar. Det säger sig självt. | |