Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 865

Forumkategorier

Användare Inlägg  
frukantarell2011-05-18 09:20
Antal inlägg: 251

Har du pratat med dem?

AndoKongo2011-05-18 09:21
Antal inlägg: 1735

Becca är snart 16 :P ?

LadySol - Ej medlem längre2011-05-18 09:21
Antal inlägg: 33199

Becccaaaa - Jag tror jag får en rätt bra bild av vad du säger. Problemet är snarare att vi inte varit med och därför inte vet bakgrunden till varför de har dessa begränsningar för dig. Har din syster det likadant? Har det hänt något som gör att de är ovanligt rädda om dig?

Jag förstår vilken frustration det måste vara att känna sig instängd samtidigt som din hela varelse längtar efter att utforska, lära sig om livet, uppleva och se saker. Ändå kanske dina föräldrar gör som de gör för att skydda dig från något, ibland till och med dig själv. Jag säger inte att det absolut är så här för det vet jag inget om, men möjligheten finns. Man ser ibland inte alla träd för skogen, du vet.

Hoppas det löser sig till det bästa. Och tyvärr (?) är det så att föräldrarna bestämmer så länge man bor hemma. Därefter får du göra som du vill. Jag önskar dig lycka till. :)

AndoKongo2011-05-18 09:22
Antal inlägg: 1735

Hoppas de löser sig för dig iaf :)

becccaaaaa2011-05-18 09:23
Antal inlägg: 1330

ja jag har pratat med dom. O pappa låter mig vara mer som jag är. Göra det jag vill för att kunna vara mig själv... Jag fyller 16 år nu till hösten o vad har jag gjort hittils med mitt liv... Inte ett skit.

dinodog2011-05-18 09:24
Antal inlägg: 4973

Men det är inte okej att man kastar glåpord efter varandra. Där måste dina föräldrar säga ifrån.

Som förälder ska man inte ska säga att ens dotter ser ut som en slampa. Det är kränkande man kan tala om vad man tycker på att finare sätt.

Tror du behöver prata med någon utomstående utanför familjen, om hur du känner det. Vänd dig till din ungdomsmottagning och be om en tid till kuratorn. Det är ingenting att skämmas för, min son går där och pratar om sånt som han har behov av att prata om. Visst kan han prata med oss med, men vissa saker behöver man ventilera med någon utomstående.

När man är i dom tidiga tonåren är det så mycket som händer i kroppen. Ena stunden är man för liten, och i helt plötsligt ska man vara stor nog för att fatta. Kommer själv ihåg hur jobbigt det var ibland, man står med ena foten i barndomen och den andra i vuxenvärlden, ruggigt jobbigt var det.

becccaaaaa2011-05-18 09:25

Tack! 1 som förstår hittils ! Tack LadySol !! <3

Det enda som hänt vad jag vet är att min mammas syster blev påkörd när hon var lite äldre än vad jag är...

le-lou2011-05-18 09:26
Antal inlägg: 17500

om man upplever sig bli så illa behandlad (om du säger att du inte får lov att gå ut, utan hålls fången hemma, blir pyskiskt misshandlad eller liknande ) så kan du alltid vända dig till socialen för hjälp. Svårt att veta vilken situation du befinner dig i. Är du bara allmänt less på regler som föräldrar ställer så är det att köpa läget.

becccaaaaa2011-05-18 09:28

misshandladblirr jag inte... Ord jag får höra, har jag vant mig vid... efter 4-5 års mobbing... Men att min syster säger sånt till mig... förstår jag inte

becccaaaaa2011-05-18 09:30

och då är min syster 3 år yngre än mig

Dumblondin - Ej medlem längre2011-05-18 09:36
Antal inlägg: 236

Om det här är på allvar så blir mitt råd:

Be om ett samtal i lugn och ro med dina föräldrar, där ni sitter ned tillsammans. Förklara hur du känner det och försök nå en överenskommelse som ni sedan följer, båda parter. Kanske bottnar dina föräldrars beteende i osäkerhet om var de egentligen har dig? Det är inte ovanligt att tonåringen (jag antar att du är i den åldern) känns ganska främmande helt plötsligt.

Om du verkligen tycker att dina föräldrar är så stränga att ingenting fungerar: förklara då att du visserligen måste lyda dem men att det ju kommer att leda till att ni inte har någon kontakt när du väl flyttat hemifrån. Det kanske kan få dina föräldrar att förstå allvaret i hur du känner.

nosotros - Ej medlem längre2011-05-18 10:16
Antal inlägg: 95

Alla föräldrar e olika du verkar ha haft otur, kom ihåg man kan inte "välja" sina föräldrar!! Skaffa jobb eller barn så kan du flytta snabbare till något eget å bli självständig ung kvinna!!

AMF2011-05-18 10:48
Antal inlägg: 335

Skaffa jobb är inte lätt när man inte fyllt 16 än och skaffa barn är absolut ingen lösning på problemet. Där är du väl ändå ute å cyklar nosotros.
Dumblondin ( som inte är så dum minsann) har ett bättre förslag.
Kommer du ingenstans i samtalet med dina föräldrar så ta kontakt med kurator i din skola och be om hjälp. Hon/han kan få till ett möte och dina föräldrar ser säkert allvaret i det hela då.

Mammaoxå2011-05-18 10:52
Antal inlägg: 494

Som förälder oroar man sig väldigt mycket för att det ska hända barnen något hemskt eller jobbigt (talar för mig). Man vill både ge av sina egna värderingar och låta barnet ta eget ansvar. Inte en helt lätt uppgift. Man får försöka mötas på halva vägen.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-21 19:20
Antal inlägg: 37631

gå till skolkuratorn och berätta hur du känner,och det är inte ok att bli kallad för fula ord

apajävel2011-05-21 19:28
Antal inlägg: 572

Vad är det som är så jävla fel med att vara en slampa, egentligen? Det är ju ett ord som bara används om tjejer, gjort för att skuldbelägga den kvinnliga sexualiteten. Det retar gallfeber på mig när föräldrar tabubelägger deras döttrars sexualitet, och beskyddar dem på ett sätt som inte stämmer överrens med hur de behandlar pojkar. Alla har rätt att älska, knulla, gå ut och göra misstag och sedan lära sig av dem - det är det som gör att vi lär oss leva.

Becka, jag förstår att du känner dig frustrerad över att du känner dig instängd. Jag tänker inte föreslå uppror eller liknande, och dina föräldrar älskar dig säkert. Men fungerar inte en öppen, ärlig konversation så är jag rädd att du måste vänta med att leva ut tills du flyttat hemifrån.

Engelein2011-05-21 19:44
Antal inlägg: 333

Frihet under ansvar. Misskött frihet, strama regler.

ektis - Ej medlem längre2011-05-21 20:05
Antal inlägg: 4505

becca. det låter inge vidare trevligt. om jag vore du och i din situation skulle jag försöka få dem att förstå. berätta för dom hur du känner och säg att du verkligen mår dåligt av att du inte får "göra något".
herregud. snacka om att bli begränsad. och som du skriver, nästan instängd.
hoppas att det löser sig!

Borscht - Ej medlem längre2011-05-21 20:06
Antal inlägg: 93

Du kan ju rymma med killen med epatraktorn/mc:n/gitarren /raggarbilen. Då får du bestämma själv. Eller, just det, då är det killen som bestämmer....

Katitzi652011-05-21 20:33
Antal inlägg: 81

Så här säger Sveriges lag om barns rättigheter
”Alla barn under 18 år ska stå under en eller två vuxna personers vårdnad. Det är oftast barnets föräldrar, eller en av dem, som har vårdnaden om barnet. Att ha vårdnad om ett barn innebär vissa plikter, till exempel se till att barnet får den omvårdnad, trygghet och fostran som barnet behöver samt se till att barnet inte far illa. Vårdnadshavaren har även rätten och skyldigheten att besluta i personliga frågor som är viktiga för barnet, till exempel om barnets utbildning. Ju äldre barnet blir, desto större hänsyn ska tas till vad barnet själv vill. […]” Alltså dina föräldrar har rätt att bestämma men ska ta hänsyn till dig och vad du vill, de ska också skydda dig från fysiska och psykiska kränkningar!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?