Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 881

Forumkategorier

Användare Inlägg  
annakarineli2011-05-21 10:31
Antal inlägg: 2519

Jag skullönska att fler vuxna var med i skolan faktiskt. Att föräldrar hälsade på någon gång ibland. Jag vet att folka jobbar, det är itne det, men att förlägga en semesterdag per år åt att följa sitt barn till skolan tror jag vore bra för alla parter. Kanske barnen skärper sig, föräldrar får en riktig inblick och läraren anstränger sig nog å det yttersta för att göra sitt allra yttersta och hamnar nog inte lika lätt i situationer där han/hon blir så provocerad att man tappar sitt pedagogiska jag.
Sen tycker jag att det borde vara lika självklart att stänga av mobiltelefonen i skolan som det är för vuxna att göra det under föreläsningar/möten/biobe sök.
Jag vill inte ha mindre inblick i klassrummen. Snarare tvärt om, men med vuxnas närvaro.

annakarineli2011-05-21 10:33

Ber om ursäkt för mitt språk ovan. Snabba fingrar, långa naglar och ett lite slitet tangentbord bidrar till konstigheter!

slånbär2011-05-21 10:54
Antal inlägg: 5539

Hörde om det där av min son. En i hans klass känner lärarens son och såg filmsnutten på youtube och blev väldigt paff när han fattade vem det var. Det går tre killar i min sons klass som är ungefär likadana som killen på filmen fast iof flera resor värre. Dom förstör och tramsar hela tiden och det är jättejobbigt för lärarna men framförallt för dom andra eleverna i klassen. Dom går på gymnasiet och då tycker man att dom skulle ha fattat att leken är över och eftersom det inte är obligatoriskt så borde lärarna kunna säga till att är dom inte lugna så får dom gå-ingen tvingar dom att vara där om dom inte vill. Men jag tror många lärare inte vågar agera och det mycket pga att sånt här händer. En av killarna blev avstängd i tre veckor pga ett våldsamt slagsmål med polisen inblandad . Hjälpte ju inte nåt. Som tur är delas klassen efter sommaren.

YamahaJet2011-05-21 11:37
Antal inlägg: 2239

Det är så här det ser ut numera. I fjol fick jag en förfrågan av en bekant att hjälpa honom arrangera studentflakskörningar genom att hyra ut en av mina lastbilar, och jag tyckte det kunde vara jättekul att dela lite studentglädje och få lite omväxling i arbetet.

Det blev istället den absolut värsta mardrömmen jag varit med om ur yrkessynpunkt, och kanske hela livet egentligen. Dessa dagar kändes som månader och det enda jag tänkte på var att bli av med eländet och återgå till rutinen igen.

Det var inte så många år sedan som jag själv tog studenten, men sedan dess har det hunnit bli en markant förändring i ungdomars beteende. Först och främst - vid utspringet var alla redan dygnraka. Jag har ingen aning om när dom hunnit supa sig så fulla, men alla var helt borta redan vid ögonblicket dom sprang ut. Den klädkod som gällde förr i tiden vid studenten tycks också vara historia - numera ska man visst klä sig som en gangster även då.

Själva flakåkningen verkar handla mer om att kasta flaskor och burkar på omgivningen, vandalisera lastbilen och så vidare. Barnen var helt förvildade, de lyssnade inte till något, de envisades med att hoppa på taket på lastbilen (vart en fin buckla efteråt) och klänga överallt på den istället för att bete sig normalt. Oavsett skola, oavsett inriktning på klassen så var det likadant. Alla helt vilda, som att göra med en grupp rabiessmittade hundar.

Sedan har vi förstås våld och hot om våld - ett nytt och spännande vardagligt inslag i vårt Europa. En naturklass tyckte det var så kul att bli körda, att de efter avslutad körning ville ta en tur till. När jag vägrade så blev pöbeln helt galen, jag fann mig omringad av 10-20 galningar som började slita i mina fickor och berätta vad de skulle göra med mig om jag inte körde dem mer. Ytterligare 20 barn stod kvar på lastbilen och sa att de aldrig kommer gå ner. Så många människor, och ingen normal. Ena vildare än andra.

Då kommer föräldrar och lugnar ner situationen, eller? Nej, "familjen", dvs bröder, kusiner och allt skit - är förstås likadana och hetsar barnen. Det var bara att "stand ground" och förklara för dem att jag skulle tippa flaket med kvarvarande studenter och därefter åka, om de inte gick ner självmant. Vilket de faktiskt inte gjorde utan fortsatte hota mig och skrika. Precis när jag skulle göra det på riktigt en stund senare, så tröttnade de och stack allihop. Annars hade jag tippat dem, och blivit lynchad av kusiner/bröder när dom hittade mig på kvällen istället.

Jag hade även chaufför på några av körningarna och han vittnade om samma sak. I en skola skulle 20 afrikaner också åka med som inte hörde till klassen, och hoppade upp överallt på lastbilen. När han vägrade åka och när föräldrar blandade sig i så höll det på att bli slagsmål. Hela situationen tog uppemot en timme att lösa.

Det mest tragiska av allt är att även de etniskt svenska studenterna (som tycks vara i minoritet överallt) anammat detta beteende helt och hållet. De talar svenska som om de just har invandrat från djungeln och beter sig likadant. Det jag fick se och höra om under dessa dagar fick mig helt och hållet att tappa hoppet för Sverige, och utvecklingen går knappast mot det bättre.

www.aftonbladet.se/n...23 44113.ab

Rapé12011-05-21 11:43
Antal inlägg: 409

Håller med Henrik_l. Dagens snorungar borde lära sig respekt...

janne1212122011-05-21 11:49
Antal inlägg: 4722

Jag tror att en stor del av problemet finner vi i numsans svar. Många vuxna försvarar all sånt här skit med att " de är ju bara barn" och så länge vi intar den attityden och inte ställer några som helst krav på elever så kommer det att bli så här.

Liftactiv2011-05-21 12:03
Antal inlägg: 783

När föräldrar börjar ta ansvar för sina ungar utan att låttsas vara deras kompisar och börjar våga säga det Faaarliga ordet "nej" så blir det bra igen. Barn idag har alldeles för stort utrymme. Klart de ska respekteras, få tycka osv. men jag märker, på många av mina ungars kompisar tex, att barn idag faktiskt inte förstår att det är skillnad på att vara barn och vuxen. De tror att de har precis samma bestämmanderätt osv. som vuxna. För de har fått lära sig det konstigt nog. Om så vore så skulle deras skyldigheter också vara lika stora eller hur? Och det kan väl ingen påstå att de är?
Att läraren gjorde fel är det ingen tvekan om men fy fan för att vara lärare i en sån situation. Skulle du ens vilja vara ungens förälder då?

janne1212122011-05-21 12:24
Antal inlägg: 4722

Skulle inte förvåna mig om provokationen är iscensatt för att just fånga lärarens vrede på film och ev. trigga honom till att göra något överilat. Man kan få mycket pengar i skadestånd om det visar sig att läraren gör eller säger nåt olämpligt. Förmodligen finns det redan någon som anmält läraren för hans olämpliga beteende.

caughtbock2011-05-21 12:35
Antal inlägg: 7699

Cred till läraren som inte gav killen en fet höger. Sån likgiltig, äcklig och provocerande attityd gör mig spyfärdig. Vissa ungdomar fattar inte att de går i skolan för sin egen skull.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-21 13:00
Antal inlägg: 4429

När jag läser YJs inlägg och länken av schulman så blir jag glad. Glad över att inte bo i Stockholm. Glad över att våra barn a l d r i g tvivlar på vem som bestämmer i familjen (ännu). Glad över att vi bor i ett område utanför Göteborg och inte i centrum.

Men jag blir jäkligt besviken på oss föräldrar i stort. Att vi inte har lyckats med att finnas där för våra ungdommar. Att vi falerar i att lära barn förstå rätt och fel. Att vi är så totalt omedvetna om vad som händer våra barn när vi inte är där.

Ibland får jag en känsla av att mångas inställning till barn är något som bara ska funka av sig själv, speciellt efter dom har börjat i mellanstadiet.

Vi kanske skulle strunta i BIBen vissa helger och ge oss ut på gatorna. Vi kanske skulle, precis som är föreslaget, ta ledigt en dag för att följa med i skolan. Även efter lågstadiet. Det här är illa.

YamahaJet2011-05-21 14:09

...och varje gång jag läser om vad som händer i Malmö och Göteborg så är jag glad över att bo i Stockholm.

För övrigt så handlar det inte om att föräldrar/lärare/samhälle t misslyckats med något alls. Det handlar om att vi importerat en våldskultur som ingen någonsin lyckats kuva eller förändra, och det lär vi inte heller göra om vi bygger en fritidsgård eller två - vars avsaknad många menar är orsaken till dessa problem.

apajävel2011-05-21 14:26
Antal inlägg: 572

YJ "Sedan har vi förstås våld och hot om våld - ett nytt och spännande vardagligt inslag i vårt Europa."

Var i all världen har du fått det ifrån? Våld har präglat samhället genom hela historien, och Sverige är inte på något sätt undantaget. Det räcker att skumläsa rättsprotokoll från 1400-talet så ser du exakt hur galet mycket våld och hot om våld som förekom redan då.

Problemet ligger i att ungdomar grupperar sig och därmed utvecklar en osympatisk jargong gentemot andra för att häva sig inför gruppen. Grupptryck förekommer hela tiden, inte minst från släkt, vänner och media. Ungdomar apar efter vad de ser, och att vara vuxen är likamed att vara töntig och inte cool. De flesta mognar, och många ungdomar är faktiskt vettiga - speciellt om man pratar mellan fyra ögon.

YamahaJet2011-05-21 14:37

Visst lilla gumman, fortsätt du tro det bästa om alla.

...att jag kunde missat det så uppenbara bland nordeuropeers våldsbenägenhet när jag läst rättsprotokoll från 1400-talet

Miss_jk2011-05-21 14:38
Antal inlägg: 8941

"...och varje gång jag läser om vad som händer i Malmö och Göteborg så är jag glad över att bo i Stockholm. "

Precis vad jag tänkte skriva.

Apropå klippet så får jag hålla med några av de föregående skribenterna: Snorungen ska vara jävligt glad att han inte fick en stenhård höger. Kaxiga äckelungar gör mig spyfärdig och nästan galen.

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-21 15:35
Antal inlägg: 675

"Snorungen ska vara jävligt glad att han inte fick en stenhård höger. Kaxiga äckelungar gör mig spyfärdig och nästan galen."

Jag tycker iochförsig synd om läraren - för att han lät sig bli provocerad, för att han nådd en gräns för sitt tålamod, för att han tydligen inte längre orkade/förmådde se andra, mer konstruktiva sätt att förhålla sig situationen.

Men när det gäller barn/ungdomar i allmänhet, så tror jag att det som på ytan ofta kan uppfattas som kaxighet i själva verket oftare är och bottnar i något helt annat.

Kolla noga på filmen en gång till hörni. Notera att killen vill ju faktiskt _inte_ lämna klassrummet. Jag tolkar det som att han _vill_ delta i undervisningen, men att något gjorde att situationen spårade ur (vad var det som gjorde att han kallade läraren för rasist?).
Killen sätter sig ju också och till och med säger att han är lugn nu, men _läraren_ fortsätter, slår näven i bordet och bråkar vidare.

Jag ser bara en liten, vilsen unge där i filmen och han skulle behöva något helt annat än ett tufft bemötande.

Bemöta aggressivitet/kaxighet mm (OM det nu ens var med sådant det hela började med? det vet vi inget om), med samma mynt är oftast mindre bra.
Däremot kan redan några få, lugna, förstående ord få en situation som den i filmen helt klinga av.

Så nä, om jag bara utgår ifrån filmen, så som jag tolkar den, så håller jag mer på killen än på läraren.

annakarineli2011-05-21 17:30

öhmöh: Jag håller med dig helt och hållet om att man hellre bör bemöta denna kaxighet med lungande ord, men till lärarens försvar: Han är bara människa. Låt säga att han möts av provocerande liknande detta dagligen -vilket inte känns allt för långsökt. -Man tappar tålamodet. Allt snabbare ibland. Är man dessutom kanske själv trött, stressad elelr förkyld eller vad det nu må vara så är det ännu lättare att inte orka. Att inte vara så pedagogisk som man vill och kan vara. Jag vet. Jag är inte heller så pedagogisk som jag vill vara alla stunder. Så slåss jag med vetskapen att jag faktiskt är utbildad och har betalt för att vara det... Men återigen. Vi är bara människor. Jag tror faktiskt inte att många föräldrar skulle klara att vara pedagogiska i alla de situationer som uppstår heller. Många gånger känns det som att man skall var anågon slags übermänniska. Det är i alla fall inte jag, men jag gör mitt allra bästa.

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-21 18:48
Antal inlägg: 37631

det värsta är att pojken förstör för sina klasskamrater som förmodligen vill lära sig någonting,tycker han kan sluta skolan och börja på Mcdonalds tror pojken har sin framtid där,undrar vad han har för föräldrar?

malman2011-05-21 19:44
Antal inlägg: 1457

eftersom jag inte vet vad som hände i början så vet jag inte exakt vad jag ska tycka, Men jag anser att läraren borde ha tagit ut eleven för ett enskilt samtal och inte ta en sådan diskussion inför de andra eleverna.

sen gillar jag inte attityden som eleven värkar ha han är otroligt kaxig och likgiltig, så jag kan förstå om läraren blir arg, men läraren ska inte reagera på det sättet inför de andra eleverna.

Gunilla _2011-05-21 19:53
Antal inlägg: 4425

Det är oerhört oproffsigt att ta en irriterad/arg diskussion med en elev inför andra (elever).

öhmöh - Ej medlem längre2011-05-22 11:22
Antal inlägg: 675

2011-05-21 17:30
Filmen tolkar jag så som jag skrev här ovan (givet med reservationen att ingen av oss vet något alls om omstädigheterna runt om).

Men om vi ska tala mer allmänt, så tror jag - så som du - att de allra flesta gör sitt bästa och några perfekta övermänskor finns ju, som bekant, heller inte.

När det gäller skolan i allmänhet (apropå den andra tråden) så anser jag att en hel del måste ändras på om det inte fullständigt ska haverera.
Bland annat:
*så måste faktiskt lärarlönerna upp, och det rejält.
*lärarna gör ett hästjobb det är inget snack om annat.
*bland mycket annat måste klasserna bli mindre - mycket mindre.
*dom (främst gymnasie)skolor jag har kännedom om flyr behöriga lärare ifrån för att det hela inte håller längre.
* lärarna (och eleverna) behöver varenda lov de har, för återhämtning.
* mm, mm, mm, mm.

Jag säger bara det...idag är det inte lätt att vara vare sig elev eller lärare i skolan.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?