Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 18 869 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Pandina | 2011-05-25 21:59 | |
![]() | Har hört att träning med en Crosstrainer (eller Indoor Walking) ökar fettförbränningen med ca 40%. Eftersom man använder sig av såväl armar som ben i träningsrörelsen. Det kanske kan vara någonting. | |
| Skugga | 2011-05-25 22:01 | |
![]() | Min mor (född i början av 40-talet) hade som ung komplex för sina tjocka vrister och hade hört att man skulle banka dem med en gymnastiksko runt om för att "slå sönder" fettet och de skulle bli slankare... Prova på knäna? 40-talister har väl aldrig fel? | |
| Ruhrområdet | 2011-05-25 22:06 | |
![]() | Haha, bra tips där. Annars avråder jag folk från att både löpträna och plåga sig på crosstrainer. Jag har tränat ganska hårt under vintern och våren, både kondition och lyfta skrot. I slutändan blir man bara hungrigare - och fetare. | |
| Smegge | 2011-05-25 22:08 | |
![]() | Del av resonemanget kring crosstrainern köper jag. Men man rör ju på armarna när man springer också! Så visst, det är mer belastning för armarna med crosstrainer, men 40% låter mycket! Och sen kan man inte säga att fettförbränningen ökar. Det beror ju helt på vilken intensitet man tränar med, och hur länge. Samma tanke har gjort stavgång populärt, det är ju bättre träning med stavar än att gå utan att använda armarna aktivt. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-05-25 22:08 | |
![]() | Jag funderar på att punktmarkera vissa områden... Med spritpenna... hos doktorn. | |
| Smegge | 2011-05-25 22:09 | |
![]() | Det gäller ju att tänka på vad man stoppar i sig också... Magnus Betnér reder ut begreppen www.youtube.com/watc...3k yu4JAa94 | |
| Pandina | 2011-05-25 22:22 | |
![]() | Smegge: Jag tror faktiskt att de menade jämfört med spinning. Samma intensitet och lika länge. Annars skulle väl ett sådant konstaterande vara väldigt värdelöst - jaaaa... Helst ska man göra träningen till någonting som man verkligen tycker är kul. Och det absolut roligaste jag vet är danspass - där är det verkligen kondis man sysslar med, och därmed fettförbränning. ROLIG fettförbränning! Idag provade jag till exempel på Afro. Jisses vad kul! Och utmattad blev man. Fast jag lyckades vricka foten det absolut sista jag gjorde under den där timmens träning. :( Men så himla värt det. | |
| Smegge | 2011-05-25 22:27 | |
![]() | Håller med om att det ska vara roligt! Själv tycker jag det är fantastiskt tråkigt att springa, men jag kan springa efter en boll på fotbollsplan tills jag stupar. Är man flera kan man ju peppa varandra när man inte är så sugen på att träna... | |
| Pandina | 2011-05-25 22:37 | |
![]() | Detta med punktförbränning fick mig dock att undra lite. Jag märker att Smegge vet en hel del om kroppen och muskler och sånt, så kanske kan du svara - eller någon annan, för den delen. Jag reserverar mig för eventuell dumhet i frågans konstruktion - blev bara väldigt fundersam. Jag har nämligen fått lära mig att tränade muskler ökar fettförbränningen även vid stillasittande tillstånd. Men sen kan man ju även träna vissa muskler mer än andra - en rullstolsbunden person har ofta smalare ben eftersom musklerna inte tränats just där (genom gångaktivitet), osv. Då till frågan: Bör inte fettet som är närmast just den muskeln som är mer tränad, också bli det fett som förbränns snabbare än det fett som är längst bort från den tränade muskeln? | |
| Pandina | 2011-05-25 22:43 | |
![]() | För att förenkla frågan (om det behövs): Jag tolkar det som att musklerna typ käkar fettet; att de utnyttjar fettets energivärde för att bibehålla volymen och underhålla muskelvävnaden (utöver proteinintag och sådana saker). Är det att kroppen utnyttjar ett helt fettlager åt gången, eller? Lönt, liksom, att ta fett från längst bort på kroppen för ändamålet, när det finns så mycket fett att tillgå på stället närmast... :) | |
| Smegge | 2011-05-25 23:00 | |
![]() | Kan inte på rak arm säga vad det beror på, men forskning har visat att om man tränar så har man högre förbränning än om man inte gör det. Däremot är det inte så att musklerna kan använda fettet som det är för att få ut energi. Fettet måste omvandlas till en form av kolhydrater först innan muskeln kan använda det som energi-källa. Och det görs genom ett hormon, glukagon, som frisätts från levern ut i blodet. Fettet frisätts från sin lagringsplats i blodet, omvandlas av glukagon till glykogen som sen tas upp av muskeln och så småningom blir till energi! Därför är det lite av ett "lotteri" varifrån som kroppen tar fettet när övrig energi inte räcker till. Svar på frågan? | |
| Pandina | 2011-05-25 23:05 | |
![]() | Hurra för Smegge! Menar du då ett genetiskt lotteri, alltså? Det där glukagonet är någonting som kanske ska pluggas på lite närmare från min sida. Tycker det är ett väldigt intressant ämne. :) | |
| Smegge | 2011-05-25 23:16 | |
![]() | Ja, generna bestämmer väl både var fettet ska lagras och var det tas ifrån. Ingenting vi kan påverka själva med andra ord. Måste rätta mig själv lite också: Glukagon frisätts ur bukspottkörteln. Glukagon gör att levercellerna gör om glykogen till glukos som frisätts i blodet och sen görs om till energi i musklerna. | |
| Pandina | 2011-05-25 23:21 | |
![]() | Återigen - hurra för Smegge!! :) | |
| Pandina | 2011-05-25 23:22 | |
![]() | snygg är han oxå | |
| Miss_jk | 2011-05-26 07:37 | |
![]() | Hur bränner man bäst fett, genom en riktigt snabb promenad på runt timmen, promenera och jogga om vartannat i runt timmen eller jogga i ca en halvtimme? Och hur står sig crosstrainer mot dessa alternativ? Jag kör på promenad/jogging i en timme ca tre dagar i veckan och crosstrainer två dagar. Och på tal om crosstrainer, bränner man mer fett om man kör på lägre motstånd och snabbare eller på tyngre motstånd och långsammare? Himla bra tråd och himla bra Smegge. | |
| Gabagool | 2011-05-27 20:21 | |
![]() | Det första jag ska säga är att den träning som är mest effektiv är den du fortsätter med. För att få resultat räcker det inte med att man gör en sak 10ggr. Du ska ha rutin på det och fortsätta med det. Om det betyder att du går och spelar badminton 3 ggr i veckan och tycker det är skitkul så är det den bästa träningen för dig då det är stor sannolikhet att du kommer fortsätta med det. Med det sagt är konditionsträning ganska ineffektiv för fettförbränning, med ett undantag och det är HIIT (högintensiv intervallträning). HIIT visade sig förbränna tre gånger så mycket fett som lågintensiv träning. Så istället för att plåga dig i 60 minuter så är det bättre att plåga sig intensivt i 15. Mest "bang for the buck" vad gäller spenderad tid för fettförbränning är tung styrketräning. Med tung styrketräning väcker du kroppen med hormonella förändringar och muskeltillväxt så du kommer öka din BMR, basal metabolic rate, alltså din passiva förbränning. En normal person i vila behöver ungefär 2000 kcal för att stå still i vikt. Med styrketräning kan du lätt öka det där till 2500kcal. Med tung styrketräning menar jag lyfta en vikt tung nog att du bara klarar 5 repetitioner. Dock ska man inte köra så tungt i början utan man ska arbeta sig upp till det. Det där argumentet många tjejer har att "Jag vill inte lyfta tungt för jag vill inte bli så stor" är ren BULLSHIT. Muskler fungerar inte så. Dina gener bestämmer hur dina muskler ser ut. Din träning bestämmer hur lång tid det tar för dem att växa. Du får inte långsmala muskler av att lyfta med många repetitioner lika lite som du får korta och bulliga av få repetitioner. Ett handikapp som tjejer har i lyftar synpunkt är att de bara har en bråkdel av testosteronet som män har. Testosteron är väldigt viktigt för muskeltillväxt. Exempel på tjejers fysik som lyfter tungt: youtu.be/kwEezdym1Go youtu.be/RB-eGVKhoW0 Det som troligtvis kommer hända är att du kommer bli irriterad över hur mycket du måste äta för att behålla musklerna som du lagt på dig. Du kommer få smalare midja. Beroende på fettansamling på häcken kan den bli mindre eller större, men den kommer garanterat bli fastare. Du kommer överhuvudtaget bli fastare i kroppen då fettet försvinner och muskler skapas. Jag rekommenderar att du tar dig en titt på Starting Strength(startingstrength .wik...ngth_Wiki) eller Stronglifts (stronglifts.com/stro...- program/) och städar upp ditt matintag. Skippa bröd, pasta, potatis osv. Fuska en dag i veckan då du äter vad fasen du vill. | |
| Smegge | 2011-05-27 21:57 | |
![]() | Miss_jk: För det första ska jag erkänna att jag inte är så vansinnigt påläst på fettförbränning. Tyvärr har jag inte så många bra källor för ämnet heller. Men jag tänker ändå försöka svara på dina frågor eftersom jag inte riktigt håller med Gabagool. Till att börja med håller jag med Gabagool om att den bästa träningen är den man tycker är kul, och således den man fortsätter med. Eftersom du verkar ha en rutin med konditionsträning - fortsätt med det! Konditionsträning (liksom styrketräning) ger många bra effekter förutom en viktnedgång. Förenklat kan man säga att kroppen får energi från två olika energikällor: Kolhydrater i form av glykogen och fett. Kolhydrater ger snabb energi eftersom processen i kroppen är relativt enkel. Fett tar lite längre tid att bryta ner till rätt form att kunna användas av musklerna. Fettmetabolismen kan bidra med en energimängd motsvarande ungefär den energi som används när man ligger på 55-75 % av sin max-kapacitet (VO2-max). Detta betyder inte att 100 % av den energi som man använder när man ligger på den nivån kommer att komma från fett. När man höjer nivån upp emot 100 % av VO2-max kommer en väldigt liten del av energin komma ifrån fett. Detta sker därför att förbränning av fett kostar mer syre per återgiven energienhet jämfört med glykogen. Om vi ligger nära VO2-max så kommer därför i stort sett all energi komma ifrån nedbrytning av glykogen då detta är den energikälla som ger mest energi i förhållande till syreförbrukning. Brist på syre ger laktat (mjölksyra) i musklerna. Maximal fettmetabolism nås någonstans mellan 60-70 % av VO2-max, hos väldigt vältränade individer kan den vara maximal vid 75 %. Alltså beror det på din maximala syreupptagningsförmåga (V02-max) vilken typ av träning som bränner mest fett. Ett förenklat sätt att komma hyfsat nära verkligheten är att uppskatta din maxpuls (220 minus ålder) och sen mäta din puls under träningspasset. För maximal fettförbränning borde du ligga på ungefär 60-70% av din maximala puls. Styrketräning är bra träning, men det kommer ta ett tag innan du uppnår ökad muskelmassa och därmed höjer din BMR. Det som Gabagool skriver om att tung styrketräning ger mest fettförbränning/tidsenhet låter logiskt, men eftersom man inte orkar hålla på så länge torde den totala fettförbränningen bli relativt låg om man jämför med uthållighetsträning. Hoppas du blev klokare! | |
| Smegge | 2011-05-27 22:49 | |
![]() | Insåg att jag gjorde ett misstag i förra inlägget. Det borde inte vara rimligt att översätta 60-70% av V02-max till 60-70% av maxpulsen. Hur man ska översätta värdena kommer jag inte på nu heller. Min råd till Miss_jk blir istället att ligga mellan 130-140 i puls (13-14 på BORG-skalan) för de med "normal" maxpuls (220-ålder), så kallat "snack-tempo". Det ska alltså gå att föra ett samtal trots att man tränar... | |
| Gabagool | 2011-05-28 15:24 | |
![]() | Vad exakt är det du inte håller med om Smegge? Det handlar inte om vad du bränner under tiden du tränar. Du höjer din BMR med ökad muskelmassa och det tar tid att bygga muskler men det är inte primärt det som styrketräningen gör för din fettförbränning i början. Det är hormonerna. Förstår inte riktigt varför du lägger fokus på VO2-max vad gäller fettförbränning. Det är sant att vid viss pulsgrad så tar kroppen mer energi från fett snarare än från kolhydrater. Men detta är bara sant under tiden du tränar. Vilket bara är en bråkdel av din förbränning. Folk tränar lika ineffektivt för fettförbränning som "the average joe" tränar på gymmet för muskeltillväxt. Detta för att gamla tankesätt är jäkligt envisa med att stanna kvar. Man måste träna bicep för att få större armar! Vilket har visat sig vara bullshit. Mina armar har aldrig varit större och jag kör enligt stronglifts. (Marklyft, knäböj, press, bänkpress och pendlay rodd). Med din tankebana borde ultra/maratonlöpare ha den lägsta fettprocenten i världen. Det har de inte. Jämför dem med sprinters. Tränar man såsom du menar så har du även hög kortisol vilket gör att du har lägre muskelmassa vilket i sin tur gör att slutar du träna eller har ett träningsuppehåll är du i sämre utgångsläge för fettförbränning än du var innan du tränade. Men sköter man inte kosten så spelar det ingen roll hur du tränar. Äter man som en tjockis kommer man se ut som en tjockis. Här har du lite undersökningar att läsa om: A 2001 study in the American College of Sports Medicine’s flagship journal, Medicine and Science in Sports and Exercise illustrates the point nicely 31. This study compared two groups of women. One group exercised using standard zone aerobic training while the other group used anaerobic interval exercise. The anaerobic interval group exercised for 2 minutes at a highly intense 97% max heart rate. They then rested by doing three minutes of low intensity activity. The first, more aerobic group performed moderately intense activity at close to 70% of max heart rate. The researchers made sure that each group burned exactly 300 calories. Despite exercising longer and burning the same amount of calories, the aerobic group lost less body fat at the end of the study compared to the interval group. In addition, fitness in the interval group was substantially greater than in the aerobic group. This study demonstrates the effect of EPOC and shows that something other than just calories is driving metabolism. A similar study published in the same journal in 1996 showed that an anaerobic trained interval group burned significantly more fat than their aerobically trained counterparts 30. Not only did the interval group burn more fat during exercise, but they exhibited increased fat burning effects that persisted for 24 hours after the exercise had stopped. These results clearly show that high intensity interval training burns more overall fat and calories during exercise, and demonstrate EPOC leads to a continued fat burn after exercise as well. Perhaps the most interesting thing about this study is that the interval group was able to accomplish all this with an exercise session that was a full 15 minutes shorter than the aerobic group. This shows that intelligent exercise moving away from the aerobic paradigm allows exercisers to have their cake and eat it too. Perhaps the most telling study on the effects of high intensity exercise vs. aerobic training came in 1994 in the journal Metabolism 29. This study tracked two groups of people undergoing different modes of exercise. Group 1 did zone aerobic training for a period of 20 weeks, while Group 2 did 15 weeks of a high intensity interval program. The researchers wanted to see how each program would affect body fatness and metabolism. The results showed that the aerobic group burned 48% more calories than the interval group (120.4 MJ vs 57.9MJ) over the course of the study. However, despite the huge caloric disadvantage, the interval group enjoyed a 9 fold greater loss in subcutaneous fat (fat under the skin). Most remarkably, resting levels of 3-hydroxyacyl coenzyme A dehydrogenase (HADH), an enzymatic marker of fat burning, were significantly elevated in the interval group. The implications of this study are immense when you consider the interval group trained 5 weeks less than the aerobic group, had shorter workouts, and yet far exceeded the aerobic group in fat burning at rest and during exercise. The measurement of fat burning enzymes in this study shows for the first time that this new exercise technology can “teach” the body to be a more efficient fat burning machine. The current exercise environment for weight loss is still rooted in the low intensity, single mode and calorie burning paradigms. This approach is successful for some, yet fails the vast majority. New models for exercise are needed to combat the growing epidemic of obesity and chronic disease. Short duration, high intensity exercise offers a clear departure from current weight loss models. Those that desire real transformations, and are frustrated by cook book exercise prescriptions, need new and improved approaches for overcoming obesity. Training for the metabolic effect offers healthcare providers, trainers, and gym managers alike new and effective exercise techniques to combat obesity and ensure weight loss. | |