Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 848

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apajävel2011-05-29 20:25
Antal inlägg: 572

"Nationalsången" är ju inte rasistisk i sig, det beror på hur man framför sången. Står man på en skolavslutning och sjunger så är det på något sätt inte samma sång som när ND tågar genom staden med fanor och sjunger. Det är så med allt, det gäller att ha den självdistansen och se vad som passar sig.

SiriusMusta - Ej medlem längre2011-05-30 10:20
Antal inlägg: 3325

Jag har aldrig varit med om att man sjunger nationalsången på skolavslutningen. Men jag tycker det är en väldigt fin tradition som jag kommer försöka införa om det inte redan finns, när jag är färdig lärare.

Locomondo - Ej medlem längre2011-05-30 10:26
Antal inlägg: 3768

Jag kan faktiskt inte heller minnas att vi någonsin sjungit Nationalsången på skolavslutningen. Och då snackar jag åren 80-93.
Om nu inte "Den blomstertid nu kommer" är Sveriges Nationalsång? =)

Samtidigt tycker jag det är löjligt om någon får för sig att det skulle vara rasistiskt att sjunga den, dock är detta något jag bara läst om i tidningar. Jag känner en hel del "non-swedes" och ingen jag mött tycker vare sig det skulle vara rasistiskt eller har över huvud taget stött på problemet i skolan.

Det känns som att det nån gång var lite nyhetstorka och då gör ju journalister som journalister gör. Skriver ihop en liten historia för att öka försäljningen.

mrsH2011-05-30 10:28
Antal inlägg: 565

Jag tycker faktiskt att vi borde börja sjunga nationalsången om inte varje start på skoldagen, så i vart fall som avslutning på fredagarna. Vill få tillbaka nationalsång och svenska flagga som en symbol för vårt vackra land och inte något som SD representerar.

wertigo2011-05-30 10:34
Antal inlägg: 172

Håller med ovanstående, nationalsången bör sjungas betydligt oftare än vad som är fallet idag.