Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade12
Mobilspel
Pågående18 848

Forumkategorier

Användare Inlägg  
apajävel2011-05-29 20:25
Antal inlägg: 572

"Nationalsången" är ju inte rasistisk i sig, det beror på hur man framför sången. Står man på en skolavslutning och sjunger så är det på något sätt inte samma sång som när ND tågar genom staden med fanor och sjunger. Det är så med allt, det gäller att ha den självdistansen och se vad som passar sig.

SiriusMusta - Ej medlem längre2011-05-30 10:20
Antal inlägg: 3325

Jag har aldrig varit med om att man sjunger nationalsången på skolavslutningen. Men jag tycker det är en väldigt fin tradition som jag kommer försöka införa om det inte redan finns, när jag är färdig lärare.

Locomondo - Ej medlem längre2011-05-30 10:26
Antal inlägg: 3768

Jag kan faktiskt inte heller minnas att vi någonsin sjungit Nationalsången på skolavslutningen. Och då snackar jag åren 80-93.
Om nu inte "Den blomstertid nu kommer" är Sveriges Nationalsång? =)

Samtidigt tycker jag det är löjligt om någon får för sig att det skulle vara rasistiskt att sjunga den, dock är detta något jag bara läst om i tidningar. Jag känner en hel del "non-swedes" och ingen jag mött tycker vare sig det skulle vara rasistiskt eller har över huvud taget stött på problemet i skolan.

Det känns som att det nån gång var lite nyhetstorka och då gör ju journalister som journalister gör. Skriver ihop en liten historia för att öka försäljningen.

mrsH2011-05-30 10:28
Antal inlägg: 565

Jag tycker faktiskt att vi borde börja sjunga nationalsången om inte varje start på skoldagen, så i vart fall som avslutning på fredagarna. Vill få tillbaka nationalsång och svenska flagga som en symbol för vårt vackra land och inte något som SD representerar.

wertigo2011-05-30 10:34
Antal inlägg: 172

Håller med ovanstående, nationalsången bör sjungas betydligt oftare än vad som är fallet idag.
Ett sätt att stärka nationalkänslan. Ta norrmännen som exempel, hur glada är inte dom över sin nationaldag?
Vi har en hel del att lära

Lillstölla2011-05-30 10:48
Antal inlägg: 23831

Tycker det är sjukt att det ska anses rasistiskt att sjunga vårt lands nationalsång!!
Var snack om att de inte skulle få sjunga den på en skola här i stan men då protesterade både elever, föräldrar och lärare. Och med all rätt.

magnusito2011-05-30 10:50
Antal inlägg: 4985

har verkligen någon påstått att det skulle vara rasistiskt? Att inte vilja sjunga den kan ha olika skäl, men rasistiskt har jag svårt att tro att någon menat.

LadySol - Ej medlem längre2011-05-30 11:03
Antal inlägg: 33199

Jag har inte hört någon säga att det inte är tillåtet. Däremot vet jag att den ibland väljs bort i förmån till andra mer sommarbetonade sånger. I Västerås ska en nysvensk sjunga nationalsången på det årliga firandet på Djäkneberget. :)

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-30 11:06
Antal inlägg: 4429

Det skulle vara som att Sverige vann VM i fotboll men att vi inte kunde sjunga nationalsången på grund utav att alla inte är svenskar i 5:e generationen.

Tvålis - Ej medlem längre2011-05-30 11:08
Antal inlägg: 4429

Jag tycker inte nationalsången platsar av olika andra anledningar i skolavslutning. Att barn har svårt att relatera till den är den största. Det är ju ändå deras skolavslutning.

magnusito2011-05-30 11:15
Antal inlägg: 4985

Jag kan tänka mig att man på vissa skolor kanske i nån missriktad hänsyn till invandrare fått för sig att inte sjung nationalsången, men at tnågon skulle påstå att det skulle vara rasistiskt...
Idioti, då vet man ju inte vad ordet betyder och missbrukar det totalt.

bosse_s2011-05-30 11:21
Antal inlägg: 366

Sen när är nationalsången något som hänger ihop med skolavslutningen? Det låter som en grej som började gnällas om typ i början på 1990-talet med "Ny demokrati", och sedan har det rullat på och aktualiserats nu med Sverigedemokraterna.

Skolavslutningen handlar om sommaren, inte om att sjunga nationaldagen. Inte en gång under mina skolår har jag hört den sjungas och inte var det på grund av något "förbud". Och lika glad var jag för det att skolan var slut.

Jävla trams. Nationalsången når inte upp till fotknölarna på Idas sommarvisa ändå.

Locomondo - Ej medlem längre2011-05-30 11:23

"Jävla trams. Nationalsången når inte upp till fotknölarna på Idas sommarvisa ändå"

Kunde inte sagt det bättre själv =)

Tess 082011-05-30 11:26
Antal inlägg: 18003

Eftersom jag har gått i samma skola som TS slipper jag anstränga mig för att komma ihåg... men jag har inget minne av att vi sjungit den.
Sen är det skillnad i att inte sjunga den (som flera tidigare skrivit så är Idas sommarvisa m fl da shit) och inte FÅ sjunga den.

Locomondos tidigare inlägg beskriver det så bra :)

bosse_s2011-05-30 11:32
Antal inlägg: 366

Tack Locomondo, skulle just till att konstatera att jag i princip duplikerade ditt tidigare inlägg (2011-05-30 10:26), vilket alltså var ett jävligt bra inlägg ;)

Phantony2011-05-30 11:36
Antal inlägg: 126

Det här är en fråga som Sverigedemokraterna gödslar nätet med denna tid varje år. De vill underblåsa nationalistiska känslor och få invandrare att framstå som hinder för vår rätt att uttrycka vår svenskhet.

Locomondo - Ej medlem längre2011-05-30 11:56

Phantony:
Helt rätt. Lägg till detta trånande från SD om att gå runt i folkdräkt och dansa vals. Allvarligt, vem har saknat sånt sen 1600-talet?

Jag är btw grym på att skriva "tidigare inlägg" =)

ttiittii - Ej medlem längre2011-05-30 12:03
Antal inlägg: 37631

natonalsången hör inte hemma på skolavslutning,det ska vara Idas sommarvisa och Den blomstertid nu kommer och mascaran ska rinna,för 3 år sedan då min son sjöng Hallelulja på sin skolavslutning i 9:an klockrent,det var också jätte fint,är det någon som varit med om att nationalsången sjungs på skolavslutning ?invandrare är en stor tillgång i samhället vad vore Sverige utan invandrare ingenting

nickez2011-05-30 12:04
Antal inlägg: 316

Tror inte folk egentligen bryr sig om vi får sjunga den eller inte, tror folk bara är rebelliska bara för att vissa icke svenska tycker de är "rasistiskt" med svensk nationalsång, svenska tröjjor osv...

Men ja, vem vet, finns säkert folk som älskar att sjunga den! Jag och de flesta av mina vänner, stod väl bara och mimade när vi va tvungna att sjunga den eller andra låtar, tycker själva sjungandet på en skolavslutning är rätt så löjligt bara de.
But that's my opinion, Over and out!

Laserswärd2011-05-30 12:19
Antal inlägg: 1172

Jag personligen kan inte heller minnas att jag sjungit nationalsången under någon skolavslutning, och då gick jag ändå i grundskolan under 90-talet. Kanske är det därför jag inte ens kan texten till första halvan av versen ens. Och kanske är det därför jag har noll förståelse för att man blir irriterad över att man inte får sjunga nationalsången under en skolavslutning.
Många bra inlägg angående detta i tråden hittills, så mer känner jag inte att jag behöver skriva. Kanske finns det hopp ändå :)

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?