Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade56
Mobilspel
Pågående18 895

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lectorsektor - Ej medlem längre2011-06-09 18:44
Antal inlägg: 65

Yehoo! 1200 talet ringde och vill gärna ha tillbaka sina ritualer. Passa gärna på att fråga tösens far om tillstånd om hennes hand också. Det passar sig säkert i ett modernt samhälle.

Bitte - Administratör2011-06-09 19:02
Antal inlägg: 24200

Ta mig sjutton om vi inte var med på samma bröllop den 1/8 då vi sa
JA till varandra ;)

Bitte

Tanten M - Ej medlem längre2011-06-09 19:15
Antal inlägg: 5126

Så länge du inte offentliggör förlovningen på Facebook utan att berättat det för din mamma först så tror jag det blir bra hur som :)

Melindor_2011-06-09 19:59
Antal inlägg: 31

Jag tror det är alla "krav" efter äktenskapet (bodelning, äktenskapsförord, etc) som skrämmer folk att gifta sig. Vid en förlovning visar man för världen att man älskar varandra och är ihop (inte nödvändigtvis för livet) samt att man kanske har en plan att gifta sig - men det är inte ett måste. Så "äktenskap light" låter nästan passande, utan alla måsten och "hot" som blir om man råkar se att man inte passar ihop efter ett äktenskap. Och ja, jag har varit gift (inte på det bästa sätt, men ändock).

morsans syrr2011-06-09 20:01
Antal inlägg: 2311

Hahaha!
Birgerkung, gillade den äktenskap light :)
Tror faktiskt du har himla rätt i det.

Bitte - Administratör2011-06-09 20:12
Antal inlägg: 24200

Är väl bättre att vara gift än att bara vara sambo , vad det gäller delning av ett bo vid en separetion

Bitte

Melindor_2011-06-09 20:23
Antal inlägg: 31

Ja, jo, glöm bodelningen.

malman2011-06-09 20:47
Antal inlägg: 1457

Min kille tycker det är romantiskt tjafs att gifta sig. Han säger att man älskar ju inte varandra mera bara för att man är gift. Så vi förlovade oss i stället. Men min förhoppning är att vi gifter oss till slut.
Att vi förlovade oss kommer sig åt att jag blev gravid. Vi ville visa att det var vi. Och det är klart man gör som man vill.

Yamma2011-06-09 22:00
Antal inlägg: 2285

Man älskar alltså varandra mer om man är förlovad, men inte om man är gift, malman?

monkan562011-06-09 22:02
Antal inlägg: 910

Visst är det konstigt. Skaffa barn kräver väl verkligen åtaganden men det är giftermål som oroar mest? Förstår inte det.

Yamma2011-06-09 22:02

Håller med monkan.

mrperfect2011-06-09 22:04
Antal inlägg: 11437

Jag citerar tecknaren Gahlin: "Att förlova sig, betyder det att man lovar för mycket ? "

Yamma2011-06-09 22:15

Precis. Föräta sig - äta för mycket. Försovit sig - sovit för mycket. Förlovat sig...

nailil2011-06-09 22:18
Antal inlägg: 153

Förlova = trolova = lova trohet.
På min tid var detta ett första steg mot att gifta sig.
Vi har lagar, som skyddar båda parter om de är lagligt gifta.
Många tror att sambolagen är motsvarighet till äktenskapslagen - det är den inte.
Är man inte gift, men lever som sådan, så råder jag alla att spara kvittona på det man handlat och se till att alla dyra inköpskontrakt skrivs under av båda.
Jag har bekanta, som verkligen haft det jobbigt när de av någon anledning inte lever tillsammans längre.

Tvålis - Ej medlem längre2011-06-09 22:23
Antal inlägg: 4429

Att tycka att gifta sig är romantiskt tjafs är ju en åsikt så väl som många andra.

För mig är det tvärtom så att förlova sig utan att vilja gifta sig är romantintiskt humbug. Kanske gulligt, men helt utan mening. Som att skaffa lite pseudotyngd till en relation som man egentligen inte förbinder sig till fullt ut.

FruMuffin2011-06-09 22:24
Antal inlägg: 62

Själv skippade jag förlovningstramset. Ska det vara så ska det vara. Och det var jag som friade till min man, kl 2 på natten, trots att det inte var skottår.... Och... som jag sa till min man dagen efter jag friat; Man kan ju alltid skilja sig. För mig var det strunt samma om vi skaffade ringar, så det fick min man bestämma.

Vi gifte oss en måndag förmiddag. Jag hade svarta byxor och en röd tröja jag köpt på rea på Lindex för 49 kr. Vigseln tog ca 2 minuter och sen åt vi lunch och bytte ringar på en pizzeria.

malman2011-06-10 00:26
Antal inlägg: 1457

Nej jag tror inte man älskar någon mera bara för att man bar förlovad gift eller bara lever som sambo. Jag ville gifta mig och min kille tio inte. Så vi möttes en bit på vägen. Våran förlovning är väntan på giftemål men vi ville inte ha för bråttom. Då det redan är en stor förändring med barn. Vi vill leva ihop och känna att allt funkar innan vi funderar på att gifta oss. Jag tycker inte man ska kasta sig in i ett äktenskap med tanken att man kan ju alltid skilja sig om det inte funkar. Vi tänker mera att om vi gifter oss så ska det vara något vi är säkra på kommer bli bra.

sina_shataz2011-06-10 00:52
Antal inlägg: 251

Själv är jag gift och kan lova att det är stor skillnad på att "bara" vara partner eller förlovad.
Jag har alltid tidigare varit emot äktenskap och sådant tjaffs men det blev ändring på det av någon anledning. Förlovningen var ömsesidigt planerad och den dagen vi förlovade oss bestämdes det att giftemål skulle ske inom ett år. Och så blev det.
Har varit gift i några år nu och har smått funderat på att ta det STORA steget ... att kanske skaffa barn, men än så är jag ju bara 30 och vill inte riktigt binda upp mig med ungar.

sina_shataz2011-06-10 00:53
Antal inlägg: 251

Oj, skillnad FRÅN att vara inte "på att vara" .. men ni fattar nog.

EpsilonNoll - Ej medlem längre2011-06-10 01:46
Antal inlägg: 493

Har sett och hört flera familjeekonomer som entydigt säger:"Gift er!" Om en av er inte vill det så kan man fråga sig allvarligt vad grundorsaken är.

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?