Spelrum
| Giraffen | 41 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 18 921 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jesper M | 2011-06-23 02:17 | |
![]() | tack för alla grymma tips, skall gå igenom dem och se vad som hamnar på läslistan. känns om att den kommer att bli ganska lång, vilket är gött! det känns som att detta är det rätta forumet för boktips :). fyll gärna på med mer ifall det är någon som tycker att en titel saknas! | |
| gnill | 2011-06-23 06:22 | |
![]() | Du f å r i n t e missa Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. Och sen finns det en hel del andra ryska författare du inte får missa heller. Men denna måste du läsa. | |
| gnill | 2011-06-23 06:29 | |
![]() | Ett par små böcker till, som också kvalar in under klassiker är Herman Hesses Siddharta och PO Enquists Nedstörtad ängel och Per Lagerkvists Dvärgen. Lite nyfiken blir jag dock om du inte gått gymnasiet? Flera av de böcker som nämnts i den här tråden fick jag läsa på svenskan på gymnasiet, men det kanske man inte normalt sett gör? Jag läste gymnasiet på komvux för 28 år sen, det kanske inte är så längre....? Eller är det bara för att jag gick på komvux? | |
| Vixen | 2011-06-23 07:11 | |
![]() | The great Gatsby är fantastisk! Jag läste den tidigare i våras och språket är helt magiskt. En av mina stora favoriter från sent 1900-tal är annars "The secret history" av Donna Tartt. Jag gillar i överhuvudtaget amerikaner och läser mycket av Joyce Carrol Oates även om hon är ojämn. "Blonde" är dock hennes bästa bok. Läs den! "Tjänarinnans berättelse" och "Alias Grace" och "The blind assassin" av Margaret Atwood, är också väldigt bra böcker. Inser att jag är dålig på svenska författare. Doktor Glas är absolut att rekommendera av tidigt 1900-tal (men den är INTE som Tärningsspelaren. ) Dvärgen av Per Lagerkvist är ju en riktig superklassiker! Men som moderna klassiker skulle jag räkna. Kamalas bok av Inger Edefeldt. Aprilhäxan är av Majgull Axelsson Rövarna i Skuleskogen av Kertin Ekman Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist. Kom dock 2004. | |
| Vixen | 2011-06-23 07:18 | |
![]() | Sen tycker jag du ska vänta med James Joyce Ullysess. Den är lätt att fastna i. Vissa kapitel är extremt intressanta ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv, men bara för nöjesläsning skulle jag ta den senare. | |
| thessa | 2011-06-23 07:21 | |
![]() | Hjalmar Söderbergs Doktor Glas. | |
| kajix | 2011-06-23 08:34 | |
![]() | Dödssynden - Harper Lee | |
| skongång - Ej medlem längre | 2011-06-23 12:32 | |
![]() | Paul Bowles - The Sheltering Sky Richard Hughes - A High Wind in Jamaica Carson McCullers - The Heart is a Lonely Hunter Don DeLillo - White Noise, Libra & Underworld Roberto Bolaño - De vilda detektiverna Gabriel García Márquez - Hundra år av ensamhet Thornton Wilder - The Bridge of San Luis Rey Malcolm Lowry - Under the Volcano Thomas Mann - Bergtagen Peter Carey - Oscar & Lucinda Penelope Lively - Moon Tiger John Updike - Rabbit, Run (+resten av tetralogin) Walker Percy - The Moviegoer Leo Tolstoj - Anna Karenina Iris Murdoch - Under the Net John Fowles - The Magus John Irving - The World According to Garp Sherwood Anderson - Winesburg, Ohio vad som helst av Salinger Lars Gustafsson - Tennisspelarna Klas Östergren - Gentlemen | |
| skongång - Ej medlem längre | 2011-06-23 12:34 | |
![]() | Håller på med Grapes of Wrath för tillfället och den kvalar nog in den med. | |
| Mindymoo | 2011-06-23 13:01 | |
![]() | Ahum, om ingen nämnt det: en svensk måste-klassiker är Kallocain av Karin Boye (vet inte om man läser den i skolan kanske). Och Elin Wägners Pennskaftet, eller Norrtullsligan, | |
| Vixen | 2011-06-23 15:18 | |
![]() | Intressant lista Skongång! Tack för tipsen, en del har jag inte hört talas om tidigare. P. Lively, C McCullers och R Bolano får åka in på min lista över "att läsa". | |
| hutt | 2011-06-23 15:30 | |
![]() | Bidrar med Joseph Conrad "Mörkrets hjärta , Wiliam Faulker "Stormen och vreden" | |
| ANDERStG | 2011-06-23 16:23 | |
![]() | Jag började på Det allra heligaste (Sanctuary) av Faulkner men den var bara för tråkig. Säkert nyskapande 1931 och urintressant för litteraturvetare. | |
| MatsJoel | 2011-06-23 18:22 | |
![]() | Med såhär många tips på vad du bör, ska eller måste läsa så kan det ju vara bra med tips på vad du kan skippa också. Skippa Anna Karenina (och Doktor Glas). | |
| skrabban | 2011-06-23 19:07 | |
![]() | Jag tycker du ska läsa Böckerna i serien Grottbjörnens Folk. Det finns 6 böcker i serien, Grottbjörnens folk, Hästarnas dal, Mammutjägarna, Stäppvandringen, Den nionde grottan och De målade grottornas land. Dessa böcker är skrivna av Jean M Auel och handlar om en stenåldersflicka som heter Ayla och hela hennes liv från det hon var 5 år. Mycket bra böcker. | |
| Lazach - Ej medlem längre | 2011-06-23 20:20 | |
![]() | Ingen som nämnt Strändernas svall av Eyvind Johnson? Odysséen i självbiografisk tappning. Klassisk. | |
| crooked rain - Ej medlem längre | 2011-06-23 20:25 | |
![]() | Fin skit, Lazach. Harry Martinssons Nässlorna Blomma är ju också en klassiker. Så enkel men så vacker. | |
| lewarcher | 2011-06-23 23:34 | |
![]() | På svenska sidan vill jag gärna slå ett slag för Birgitta Trotzig, Torbjörn Säfve, Elisabeth Rynell och Gösta Oswald samt på lyriksidan givetvis Ekelöf, Tranströmer och Södergran. På spänningsavdelningen regerar i min värld de engelskspråkiga Le Carré, James Ellroy och...Ross MacDonald. :) En lite bortglömd amerikan är Ken Kesey, "Sometimes a Great Notion är stor... Sedan är inget 60-talsläsande komplett utan Albert Camus. | |
| lewarcher | 2011-06-23 23:35 | |
![]() | ...och så givetvis "Mörkrets hjärta". | |