Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 17 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 945 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mrsH | 2011-06-30 08:39 | |
![]() | Tycker det är himla konstigt att man vid 18 års ålder har rätt att både rösta och gifta sig, däremot har man inte rätt att själv inhandla champange för att fira bröllopet med... Så antingen sänkt ålder på bolaget, eller höjd ålder för att bli myndig. | |
| MiniMiii | 2011-06-30 08:40 | |
![]() | Jag röstar på höjd ålder för att bli myndig! | |
| bokmärke | 2011-06-30 08:49 | |
![]() | Då är det bättre att lägga ner hela spritverksamheten och förbjuda sprit i alla åldrar. Då löser vi alla problem. Tittar man på hela missbruksproblematiken så just sprit är störst hos de som är 36-58 :) | |
| MiniMiii | 2011-06-30 08:50 | |
![]() | ja jag dricker själv inte alkohol så varför inte. Men det kommer aldrig att ske iallafall så .. | |
| SethGecko | 2011-06-30 08:52 | |
![]() | jag röstar också för en höjd myndighetsålder. inte för att man är så mycket mer mogen som 20åring än som 18åring, men man är åtminstone inte tonåring längre. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-30 11:12 | |
![]() | det är läge att höja myndighetsåldern till 20 år ,eller varför inte vara omyndig till människor visat att dom klarar av att vara myndiga,fulla 16 ringar har inte överdrivet med vett i huvudet när dom super,deto längre alkoholdebuten dröjer desto bättre ör det helst ska den inte infinna sig över huvud taget droger är skit ,med alkohol kommer misshandel,sjukdommar,grö vre droger ,mord,dråp,mordbränder,ba rn blir utsatta familjer splittras,stölder,kissand e på hus garage dörrar,en väldig massa saker hender under på verkan av alkohol som inte skulle skett utan alkohol,förbjud skiten | |
| Axmed | 2011-06-30 11:16 | |
![]() | Lättare att få tag i alkohol, högre risk för alkoholism. Finns forskning på det. Hinner inte leta upp den just nu dock. | |
| ttiittii - Ej medlem längre | 2011-06-30 11:28 | |
![]() | Axmed heja du! det finns hur mycket forskning på det så det svämmar över, | |
| Krösamajja | 2011-06-30 11:31 | |
![]() | Höj myndighetsgränsen till 20, inte många 18 åringar som är torra bakom öronen.. | |
| mrsmaggart | 2011-06-30 11:33 | |
![]() | Håller med om att höja gränsen till 20 år. | |
| dalapower | 2011-06-30 12:05 | |
![]() | I Schweiz är åldern för öl 16 år och vin/sprit 18 år.Ungdomen får ett mera avslappnat förhållande till alkohol och dricker mer för att "umgås" istället för att toksupa fredag lördag som är synonymt med Sverige.Har jobbat 8 år på krogen i Schweiz och sett ett (1) slagsmål.. Tyvärr är det vanligare i Sverige med fyllebråk osv Tror man skulle vinna på att ändra inställningen istället för att höja priser/högre åldersgräns i Sverige | |
| x_o - Ej medlem längre | 2011-06-30 15:25 | |
![]() | dalapower..trådens bästa inlägg | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-06-30 15:59 | |
![]() | Fast hello, man är inte färdigutvecklad i kropp och hjärna förrän nån gång vid 20+? | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-06-30 16:08 | |
![]() | Jag känner 60 åringar som är oförmögna att fatta beslut som är bra för dom själva och deras kropp och 10 åringar som har mer vett än vad jag själv aldrig har haft. Oavsett vad vi har med oss för förutsättningar så har vi alla bestämt att det är lämpligt med en ålder varpå du efter detta är myndig. Jag har aldrig fattat det där med åldersgränser på systembolaget riktigt. I Italien har jag sett 9 åringar springa med några flaskor vin till sina föräldrar, men jag har inte sett en enda full italienare. Så jag delar Dalapowers tanke. Men jag vill gå längre. Varför har vi ens systembolag? Jag vill köpa min bag in box när jag storhandlar. | |
| mats201 | 2011-06-30 16:11 | |
![]() | Tvålis, om det släpps fritt att sälja vin på Ica hoppas jag att Systembolaget blir kvar. Om jag fick köpa ett statligt bolag skulle jag välja Systembolaget och satsa stort på att expandera internationellt. Suveränt utbud och bra priser på fina viner. Men visst är det konstigt att en krögare med vinstintressen får bestämma om min 19-åring får köpa mer sprit men inte jag? | |
| bomah - Ej medlem längre | 2011-06-30 16:18 | |
![]() | Det borde ändras till 18år. Är man att anses som myndig (kan ju ifrågasättas från fall till fall) så ska man få inhandla alkohol också. | |
| bomah - Ej medlem längre | 2011-06-30 16:20 | |
![]() | Vi borde för övrigt göra upp med det här skitnödiga förhållningssättet till alkohol (och en del annat) som vi har här uppe i kalla nord. Vanorna går ju mer och mer åt det kontinentala pga av att gränserna suddas ut och invandringen ökar. | |
| wildman | 2011-06-30 16:45 | |
![]() | Dubbelmoral. Bättre att höja till 20 årsgräns rakt av då. Det ska vara konsekvent. | |
| wildman | 2011-06-30 16:46 | |
![]() | Nu är ju inte dom kontinentala vanorna bara av godo då, då alkoholrelaterade sjukdomar är betydligt vanligare och totalkonsumptionen högre i dom länder som har sk kontinentala vanor.... | |
| bomah - Ej medlem längre | 2011-06-30 16:51 | |
![]() | "Dubbelmoral. Bättre att höja till 20 årsgräns rakt av då. Det ska vara konsekvent." Ja, det är också en variant. | |