Spelrum
Giraffen8
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade8
Mobilspel
Pågående18 980

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vita_syrener - Ej medlem längre2011-07-16 20:13
Antal inlägg: 22144

Ett fjuttigt hjärnspöke vet jag ju inte precis? Och jag äger mitt liv!M en ibland tar ryggsäcken över.

Tess 082011-07-16 20:15
Antal inlägg: 18003

Vita- Det kanske går att vända situationen till något positivt. Att se att bara för att mannen festar EN gång (eller ett par) så innebär det inte de negativa effekterna från din "ryggsäck"...?
Iofs inte en lösning på själva fenomenet flashback...

Kram på dig!

vita_syrener - Ej medlem längre2011-07-16 20:27

Du är klok Tess! Den här mannen festar inte ofta kan jag inte påstå men nu när det hände så tappade jag fotfästet och minnena gjorde sig till känna. Knasigt att skriva på ett forum kan tyckas? Och jag är inte ute efter någon medkänsla utan bara vad har ni för tips och råd?

In absurdum - Ej medlem längre2011-07-16 20:31
Antal inlägg: 48

Det beror på om det rör sig om ringa hjärnspöken, hjärnspöken av normalgraden eller grova hjärnspöken (om jag får använda straffskalan som mall) vilken hjälp du kan prova.

Ett ringa hjärnspöke kan nog explodera bara man tar upp det i ljuset och pratar (till och med ältar) det med någon man känner sig trygg med.

Hjärnspöken av normalgraden är kanske lite tuffare. Det kräver ev. ett djupare grävande i varifrån de kommer, och vad det är dom vill. Terapi är absolut ingen dum idé. Något så enkelt som några sessioner KBT kan faktiskt råda bot på det.

Grova hjärnspöken kan handla om ett sk. Posttraumatiskt stressyndrom, som är psykets alarmsystem. Det utlöses ofta av ett allvarligt övergrepp eller en djup kränkning av något slag, som vi inte kan hantera med vår normala förmåga att arbeta bort kriser med. Det finns hjälp att få här också. Men det krävs lite mer. Förmodligen medicinering utöver terapin.

Inget av tillstånden torde vara av sådan art att det inte går att göra något åt. Din vårdcentral är en bra början. Om det inte verkar räcka med en vän (eller betapet för den delen :)).

Inget hjärnspöke är "fjuttigt". Stör det dig på något sätt, så ska du ta det på allvar. Det är mitt råd. :)

Robagain - Ej medlem längre2011-07-16 20:34
Antal inlägg: 103

Håller med In absurdum till punkt och pricka. :-)

vita_syrener - Ej medlem längre2011-07-16 20:39

Tycker faktiskt jag gör bort mig rejält. Här sitter jag med utbildning över örona, men kan inte hantera mina egna flashbacks? Kanske är det det som är poängen att hjälpa alla andra och glömma sig själv?

Robagain - Ej medlem längre2011-07-16 20:43
Antal inlägg: 103

Inget konstigt alls, Bea. Att analysera sig själv på ett helt korrekt sätt är omöjligt. Det krävs ett bollplank. :-)

Tess 082011-07-16 20:44
Antal inlägg: 18003

Ja, det tror jag Vita! Sen så spelar det ingen roll hur utbildad man är... ibland behöver man hjälp ändå. Man kan behöva någon att älta med eller någon som kan hjälpa en att se saken från ett annat håll...

In absurdum - Ej medlem längre2011-07-16 20:47
Antal inlägg: 48

Jag tror inte att hjärnkirurgen ger sig på att operera bort sin egen tumör från huvudet, även om h*n rent kunskapsmässigt vet hur man gör.

Man får göra skillnad på kunskap och åtgärd. Ingen är så utbildad att man inte kan falla på näsan och behöva hjälp att komma upp. Ingen.

Tvålis - Ej medlem längre2011-07-16 23:48
Antal inlägg: 4429

En sak är i alla fall säker. Det är helt omöjligt att tänka på två saker samtidigt. Jag gick igenom en mycket stor kris för ca 17 år sedan. Det var nästan omöjligt att ducka för de mörka tankar jag hade. Efter att ha läst en bok så tog jag till mig något som ibörjan kändes urfånigt: ett positivt mantra som jag rabblade tills "attacken" var över.

Hur som helst, där stod jag och tittade mig i spegeln med mitt fånigt positiva mantra. Men jag vann. Mörka tankar är som ogräs. Ta dom innan dom hinner ta över.

Så mitt tips är ett positvt mantra som beskriver din mer lätthanterliga nutid istället för en mörk dåtid.

Typ: "Jag vet att det är bra nu och då var då."

Känns superfånigt och främmande. Men det håller det mörka borta lika effektivt som att man inte kan hållaögonen öppna och nysa samtidigt.

Sen, när man har lärt sig att hantera dom ovälkomna tankegångarna, och tagit styr på fartyget så kan man släpa ut trollen i ljuset ett efter ett.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?