Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 55 |
Mobilspel
| Pågående | 19 337 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mindymoo | 2011-08-19 08:45 | |
![]() | Till TS fråga: Har varit feminist hela mitt vuxna liv, och jag är 60 nu... så; jo jag har fått massor av korkade kommentarer och elaka tillmälen. Man blir med åren rätt bra på att bita tillbaka. :) | |
| Fispropp - Ej medlem längre | 2011-08-19 08:46 | |
![]() | Ja, varför ska man inte bli ilsk i en situation? Är det något som gör mig rosenrasande så är det orättvisor, om jag sedan blir ignorerad och klappad på huvudet så... Ja... Dubbelmorr :) | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-19 08:52 | |
![]() | "Få rätt"? Jag HAR alltid rätt :) Nä, men seriöst vore det ganska konstigt om man gav sig in i en diskussion med känslan av att man har fel i sin åsikt och gärna vill förlora. | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-08-19 08:52 | |
![]() | Ja, kvinnor kan säkert vara lite mer åsiktsrädda än män generellt sett. Jag vet inte vad det i så fall beror på, men kanske grundar det sig till viss del i att kvinnor i högre utsträckning blir illa berörda av de eventuella förolämpningar som följer av att uttrycka en åsikt? Det här med personangrepp diskuterades rätt flitigt när jag pluggade retorik. Att förminska meningsmotståndare är ett klassiskt drag. Metoderna för att förminska kvinnliga motståndare skiljer sig från metoderna att förminska manliga motståndare. Syftet är dock detsamma i samtliga fall: Att degradera åsikten med motståndarens person som medel. "Eftersom du är fattig, plattfotad, utomäktenskapligt avlad och klädd i fjolårets mode måste dina åsikter vara dumma", typ. Det anses förövrigt ur retorisk synvinkel vara ett rätt desperat och i många fall riskabelt drag då det ofta slår tillbaks på en själv. Rekommenderas sällan av de gamla grekerna (Aristoteles och grabbarna ni vet) utom under så kallade "smädningstal". Och innan man ger sig in i ett sånt bör man tänka sig för både en och två gånger (Konsekvenser: Vad händer tex. om åhörarna känslomässigt appellerar mer till motståndaren?) Fast nu flummade jag bort från ämnet... Åter till verkligheten. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-19 08:56 | |
![]() | Retorik ja. Det var en svensklärare som ringde in till radioprogrammet (länk i ts) som tyckte att retorik inte bara ska vara ett tillval på gymnasiet utan något man får studera mycket tidigare. En klok tanke. | |
| ektis - Ej medlem längre | 2011-08-19 09:43 | |
![]() | jag tycker man får se lite på situationen och anpassa sig lite efter den. det passar inte alltid att halvbråka sig igenom diskussioner osv. man måste inte alltid få sista ordet ett "ha rätt". klart man kan diskutera saker, men det är ju ingen fight liksom. jag tycker inte att det verkar vara typiskt kvinnor, inte nu iallafall, det finns ju hur många som helst som är benägna att göra vad som helst för att lite aggresivt övertyga (samt överta) i en diskussion. själv skulle jag aldrig orka. lägger tiden på lite annat: ) | |
| le-lou | 2011-08-19 09:48 | |
![]() | jag har fått för mig att kvinnor är lite mer benägna till affektivitet jo. Vet inte om det alltid alltid är att föredra med att enbart sakligt och lugnt diskutera. Ofta med kanske inte alltid. Kolla politiker, hur trist och tråkigt det är när en gubbe står och mal och mal och man sakta somnar. Så kommer en kvinna som pratar, går upp i tonart och blir lite mer känslosam, det blir genast mer intressant att lyssna på rent retoriskt och dessutom (tror jag iaf) att det är sånt som andra människor uppfattar som mer mänskligt och lite befriande och kan säkert leda till positiva grejer. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-19 09:48 | |
![]() | Måste inflika med att tråden inte handlar om att kvinnor skulle vara aggressiva i diskussioner :P | |
| le-lou | 2011-08-19 10:12 | |
![]() | men ok. nje el jag vet inte. Kanske beror på generation också? min uppfattning är att kvinnor inte är särskilt åsiktsrädda, och allra särskilt inte den yngre. Det är bra tycker jag. | |
| le-lou | 2011-08-19 10:12 | |
![]() | jag ska lyssna på länken | |
| öhmöh - Ej medlem längre | 2011-08-19 10:20 | |
![]() | Sett ur ett "utifrån" perspektiv, så skulle jag vilja påstå att folk i det här landet i gemen har lite av det draget i sig att vara åsiktsrädda. Det ligger på något sätt i "svenskheten". Det var det ena. Det andra är, att visst blir vi (alltså, det vi säger) för det mesta bemötta på ett annat sätt än vad männen blir. Vi blir knappt någonsin tagna på lika stort allvar som männen, och det är många gånger både tröttsamt och frustrerande. (om ni bara visste hur morsan blev bemött senast igår - just för att hon är kvinna - när hon hävdade sin rätt mot ett företag. Och jadå, hon HAR rätt, företaget HAR felat) - Ånej, jag är inte feminist (och har aldrig varit, men vem vet, kan nog kanske bli det i framtiden), om nu någon trodde det. | |
| Palini | 2011-08-19 10:33 | |
![]() | Hinken slår huvudet på spiken. När argumenten tryter så tar glåporden vid och kvinnor är nog generellt lite mer känsliga för såna, och drar sig då kanske för att uttrycka sin ståndpunkt på ett starkt sätt, eftersom de vet att det leder till att de kan utsättas för dessa glåpord/nedvärderande kommentarer. Ta det lugnt, räkna till tio, sjunk inte ner till motståndarens sandlådenivå, utan fortsätta bara köra finlandsfärjor genom hålen i motståndarens argumentation. =) | |
| Hinken76 - Ej medlem längre | 2011-08-19 11:00 | |
![]() | Några roliga citat appropå sånt här: "Never argue with a fool, onlookers may not be able to tell the difference." (Mark Twain) "The older I grow the more I listen to people who don't talk much." (Germain Glien) "If you wouldn't write it and sign it, don't say it." (Earl Wilson) "Most conversations are simply monologues delivered in the presence of a witness." "The easiest way to save your face is to keep the lower half shut." (Okända upphov) | |
| bove | 2011-08-19 11:59 | |
![]() | I princip alla människor har väl en viss dos åsiktsrädsla i sig, helt naturligt eftersom man alltid väger behovet av att uttrycka en viss åsikt mot obekvämligheten det kan innebära att få en massa människor emot sig. Här tror jag, för att generalisera lite, att kvinnor ofta känner ett lite större obehag av att kritiseras av andra medan män är lite mer konfrontativt lagda. Min absoluta favoritdebattör i Sverige, Åsa Linderborg (kulturchef på Aftonbladet), har skrivit om just vilket enormt obehag hon egentligen känner inför att uttrycka kontroversiella åsikter. Detta eftersom hon vet hur kraftigt kritiserad och påhoppad hon kommer att bli för dem, men att känslan av att inte ha uttryckt något som är oerhört angeläget enbart av rädsla för reaktionerna skulle vara mycket mer plågsam. Hon har för övrigt också vittnat om hur hon efter sina krönikor ofta får mängder med mail från män som menar att hennes radikala åsikter skulle ha sitt ursprung i att hon får för lite kuk och andra könsrelaterade orsaker. | |
| blue_moon | 2011-08-19 12:41 | |
![]() | Skrattade inkännande åt Hinkens citat. Klockrent, bove! Tveksamhet inför att uttrycka en kontroversiell åsikt brottas med behov att torgföra den! Det krävs mängder av psykisk energi för att övertyga dem som missförstår eller dem som är rabiata meningsmotståndare. Känner också igen kommentaren (från män) att "hon får för lite kuk". | |
| anträffbar - Ej medlem längre | 2011-08-19 13:09 | |
![]() | Jag är inte rädd för att uttrycka mina åsikter trots att jag är en kvinna, men kan av andra anledningar hålla mina åsikter för mig själv. Ibland är det på sin plats att tiga. T ex. försöker jag leva så att ingen behöver tappa ansiktet för det jag kommer att säga. Ibland passar ens åsikt inte in i diskussionen, som är avgränsad just för att dryfta det som initiativtagaren ville diskutera och inte alternativ. Det är kanske splittrande att ta upp sin åsikt just då. Då kan man vänta med det. Ibland är det även så, att ett diplomatiskt sätt leder till bästa resultat - alltså att min åsikt, trots att jag verkligen tycket DET, inte gynnar t ex. förhandlingarna i en affärssituation eller politiskt uppgörelse. Jag tror inte att kvinnor blir sämre bemötta än männen när de uttrycker sina åsikter. Det är nog åsikterna som bedöms, inte den som har dem. Kvinnor är i regel mer utbildade än männen och det inom fler områden. Goda kunskaper ger självförtroende att uttrycka. och Genomtänkta, korrekta satser ger dig mottagarens/lyssnarens respons. Kan man inte ämnet som diskuteras så kan man vara tyst och lyssna. Det är absolut inte undergivet och dumt - det är klokt och tyder på ett gott självförtroende och bedömningsförmåga. Kom ihåg, att "tomma tunnor skramlar mest!" | |
| BroadWay | 2011-08-19 13:18 | |
![]() | Eftersom man redan från barnsben som tjej får lära sig att bete sig på ett annat sätt än vad killar gör så tror jag att det kan hända att man inte uttrycker sina åsikter som tjej på samma sätt, utan blir mer blyg. Jag menar te x i skolan, så fort en tjej pratar lite för mycket går det över lärarens gräns men om ett gäng killar skulle börja prata så ligger ribban lite högre. Nu påstår jag verkligen inte att alla lärare behandlar elever såhär, men generellt har jag själv upptäckt det genom mina år i skolan hos ganska många lärare. | |
| Tvålis - Ej medlem längre | 2011-08-19 14:32 | |
![]() | Vad underligt, för mig är det så att det oftast är män som undviker att ha en åsikt om det inte är direkt kopplat till deras personliga framgång. Och ofta kan en kvinna ta en fajt som inte ens är hennes egen för att rättspatoset sparkar igång. Men det kan vara väldigt regionalt? Sen har jag ju för många åsikter om jag förstått saken rätt. Så jag försöker tagga ner på dom för att vara mer smidig. Svårt som tusan faktiskt. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-19 14:50 | |
![]() | Har varit med om flera ggr att man sitter ett gäng och diskuterar, men mest tjejerna hörs. Sen när diskussionen börjar lida mot sitt slut kommer någon kille med en klämkäck slutkommentar som att han precis vunnit hem hela diskussionen fast han knappt deltagit i den. Och tjejerna skrattar gott. Blä. | |
| Delicious - Ej medlem längre | 2011-08-19 14:56 | |
![]() | Cissi Wallins analys av åsiktsrädsla bland kvinnor verkar just mest stämma in på svenska "kändis"kvinnor. Kvinnorna kan liksom inte ha en åsikt OCH vara jävligt ytliga? Stenhårt på varumärket istället. Nu gick lampan upp för mig varför jag inte fattar storbloggarnas charm (mer än fina bilder). Platta som..pannkakor. | |